השר מופז אישר שורה של פרוייקטים בתחום התשתיות למען האוכלוסייה הלא יהודית

בין הפרוייקטים מדבקה בצבע אחיד לכל מזוודות הנוסעים הטסים לחו"ל, הקמת מסילת ברזל בין חיפה לכרמיאל והקמת רכבת קלה בין חיפה לנצרת. בפרוייקטים אלו יושקעו מיליארדי שקלים


00:00 ,07.08.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

בין הפרוייקטים מדבקה בצבע אחיד לכל מזוודות הנוסעים הטסים לחו"ל, הקמת מסילת ברזל בין חיפה לכרמיאל והקמת רכבת קלה בין חיפה לנצרת. בפרוייקטים אלו יושקעו מיליארדי שקלים
 
מופז אימץ שורה ארוכה של פרוייקטים בתחום התשתיות שנועדו להקל עם האוכלוסייה הלא יהודית ללא הבדל בין יהודים ללא יהודים זאת במסגרת תוכניתו של מופז למניעת אפליה בין יהודים ללא יהודים.
 
צעד נוסף לקידום השוויון בין יהודים ללא יהודים. מהיום אין מסמנים עוד מזוודות של נוסעים היוצאים לחו"ל במדבקות שונות זאת במסגרת תוכניתו של שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז להשוות בין המגזר היהודי למגזר הלא יהודי.
 
עד כה נהגו הבודקים הביטחוניים בנתב"ג להצמיד למזוודות הנוסעים סטיקרים בצבעים שונים. כל צבע הצביע על רמת בידוק שונה. מעתה יקבלו כל הנוסעים לחו"ל מדבקה אחידה בצבע לבן, ללא כל הבדל בין המגזרים השונים.
 
בכינוס באוניברסיטת חיפה הציג היום (יום שלישי) מופז לראשי הרשויות של המגזר הערבי תוכנית מהפכנית לצמצום הפערים ולקידום השוויון בין יהודים ללא יהודים בכל תחומי התחבורה, ביבשה באוויר ובים.
 
התוכנית שגובשה על ידי הועדה הציבורית לבחינת ממשקי משרד התחבורה עם המגזר הלא יהודי ממליצה בין השאר לקצר את תהלכי הבידוק של הנוסעים הלא יהודים בנמל התעופה בן גוריון בכפוף, להנחיות שירותי הביטחון.
 
הועדה הציבורית מנתה 11 חברים, כולם למעט שניים מהמגזר הלא יהודי. בראש הועדה עמד ראש המרכז היהודי - הערבי באוניברסיטת חיפה ד"ר פייסל עזאיזה. בין חבריה: ראש מועצת  בסמת טבעון, מוניר זבידאת, ראש עריית קלנסווה, יוסף תכרורי וראש מועצת בועינה, נוג'דת, סאלח סולימן.
 
עוד קובעת התוכנית כי בכל אחת בחמש מהשנים הבאות יושקעו יותר מ-200 מיליון שקל בפרוייקטים עירוניים במגזר הלא יהודי, במטרה לצמצם את הפער בין המגזר היהודי למגזר הלא יהודי. בכוונת מופז להביא את המלצות הועדה לאישור הממשלה.
 
מופז אימץ שורה ארוכה של פרוייקטים בתחום התשתיות שנועדו להקל עם האוכלוסייה הלא יהודית, בהם: הקמת רכבת קלה בין חיפה לנצרת שתקשר את העיר נצרת והישובים הסובבים אותה כמו יפיע, ריינה, משהד, כפר כנא ואיכסל למטרופולין חיפה. היקף ההשקעה נאמד ב- 1.5 מיליארד שקל.
 
כמו כן אושרה הקמתה של מסילת ברזל בין חיפה לכרמיאל, באורך של 23 קילומטר שתעבור סמוך לישובים מג'ד אל כרום, דיר אל אסד, בוענה ומרר. הפרוייקט כולל הקמת שתי תחנות רכבת, האחת סמוכה לצומת עמיהוד והשניה ליד הישוב מג'ד אל כרום. עלות הפרוייקט נאמד בכ- 1.5 מיליארד שקל.
 
במסגרת הארכת מסילת הרכבת המזרחית המתוכננת בין פרדס חנה ללוד יורחב תוואי המסילה גם למשולש, העובר דרך הישובים טייבה וטירה. בדרום יחוברו ערד וכסייפה לרשת המסילות הארצית, במסגרת קירוב הפריפריה למרכז. בנוסף לכך יוקמו הפרדות מפלסיות במפגשי הרכבת בכל הישובים הערבים, זאת במסגרת התוכנית להקמת הפרדות מפלסיות בכל הארץ.
 
בין המלצות הוועדה שהתקבלו על ידי מופז: הרחבת פריסת סניפי משרד הרישוי לישובים הערבים והבדואים הגדולים ופתיחת סניפים נוספים באזור המשולש הדרומי והצפוני.
 
מופז אישר בנוסף את המלצת הועדה להתאים את כל שרותי משרד הרישוי גם לאוכלוסיה הערבית כמו למשל: גיוס בוחני נהיגה, דוברי ערבית, מתן מענה גם בשפה הערבית, במוקד הטלפוני המאוייש של משרד התחבורה, עריכת מבחני תיאוריה בערבית, הפקת ספר תיאוריה בערבית והדפסה של טפסים בשפה הערבית להורדה מהאינטרנט.
 
מופז קיבל את המלצת הועדה להרחיב את שרותי התחבורה הציבורית לכל ישוב ערבי בארץ ולהפעיל קווי שרות של אוטובוסים בישובים בהם לא קיימת תחבורה ציבורית גם אם הפעלתם של הקווים לא תהיה רווחית, בשלב הראשון.
 
מדובר בין השאר בשרות תחבורה ציבורית לישובים כמו טמרה, טייבה, טירה וקלנסווה. שר התחבורה ציין כי המכרז הראשון להפעלת תחבורה ציבורית ברהט ובישובי הבדואים שבסביבה פורסם לאחרונה.