השכר הממוצע בתעשייה – 10,800 שקל לחודש

על פי הערכות השכר החודשי הממוצע בתעשייה בשנת 2007 יעלה ריאלית בכ- 3.5% -4%. השכר הגבוה ביותר בתעשייה הינו בענף ציוד תקשורת אלקטרוני -19,610 שקל בממוצע לחודש


00:00 ,25.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי הערכות השכר החודשי הממוצע בתעשייה בשנת 2007 יעלה ריאלית בכ- 3.5% -4%. השכר הגבוה ביותר בתעשייה הינו בענף ציוד תקשורת אלקטרוני -19,610 שקל בממוצע לחודש
 
השכר החודשי הממוצע בתעשייה בשנת 2007 יעלה ריאלית בכ- 3.5% - 4% ויסתכם בכ- 10,800 שקלים - כ-40% מעל השכר הממוצע במשק. כך מעריך רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.
 
מניתוח התפתחות השכר שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים עולה, כי ברבע השלישי של השנה חל גידול ריאלי של 2.5% בשכר החודשי למשרת שכיר בתעשייה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והוא הסתכם ב-10,864 שקלים.
 
יצוין כי בשלושת הרבעונים הקודמים חלה עלייה מהירה ביותר בשכר בתעשייה, בקצב שנתי של 4.5%  בממוצע לרבעון.
 
ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים מציין כי את ההאטה בקצב עליית השכר הריאלי ברבע השלישי של 2007 ניתן לייחס למספר גורמים, ביניהם: אינפלציה גבוהה - ברבע השלישי השנה עלה מדד המחירים לצרכן בכ-1% ביחס לתקופה המקבילה ב-2006, זאת לאחר שלושה רבעונים רצופים בהם נרשמה אינפלציה שלילית, אשר הביאה לגידול ריאלי בשכר, גם כאשר לא חל כל שינוי בשכר הנומינלי; האטה בקצב עליית שכר המינימום - ברבע השלישי של השנה חלה עלייה נומינלית של 3.5% בשכר המינימום לעומת התקופה המקבילה אשתקד, זאת לאחר עליות של כ- 6% - 7% בשני הרבעונים הקודמים - עלייה זו משפיעה גם על יתר דרגות השכר במיוחד ברמות הסמוכות לשכר המינימום. ההאטה בקצב עליית שכר המינימום יכולה להסביר חלק מההאטה בקצב עליית השכר; האטה בצמיחת התעשייה - ברבע השלישי של 2007 חל גידול מתון של כ-2% בתפוקת התעשייה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, זאת לאחר שלושה רבעונים בהם חל גידול חד ביותר של כ-9.5% בממוצע לרבעון.
 
ההאטה משפיעה על יכולתן של החברות להמשיך ולהעלות את השכר בקצבים שנצפו ברבעונים הקודמים; נסיגה בפריון העבודה בתעשייה – ברבע השלישי חלה ירידה של 2.5% ריאלית בפריון העבודה (תוצר לשעת עבודה), נסיגה זו חלה לאחר גידול מהיר של כ-4% בממוצע לרבעון בשלושת הרבעונים הקודמים. הנסיגה בפריון משפיעה על יכולת החברות להמשיך ולהעלות את השכר בקצב הדומה לזה שנראה ברבעונים האחרונים.
 
מניתוח של התאחדות התעשיינים עולה כי בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית נרשמה ברבע השלישי עלייה ריאלית מהירה של 4.5% בשכר הממוצע בענף שהגיע ל-12,505 שקל לחודש. (מדובר בענפי הכימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי).
 
במקביל, חלה ברבע השלישי של השנה עלייה ריאלית בקצב שנתי של 3.4% בשכר החודשי הממוצע בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, והוא הגיע ל-7,504 שקל. (מדובר בענפי המזון ומשקאות, טקסטיל והלבשה, נעליים ועור, עץ וריהוט, נייר ודפוס).
 
גינל מציין כי ברבע השלישי של השנה נרשמה האטה בקצב עליית השכר בקבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית - עלייה ריאלית של 3.1% בשכר החודשי הממוצע שהגיע ל-16,754 שקלים (מדובר ברכיבים אלקטרוניים, ציוד תקשורת אלקטרוני, ציוד בקרה רפואי וכלי הובלה).
 
מנגד, נרשמה ברבע השלישי של השנה נסיגה של 2.4% בשכרם של העובדים בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית והוא הסתכם ב-8,810 שקל בחודש. (מדובר בענפי הכרייה והחציבה, מינרלים אל מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק ומתכת).
 
מניתוח התאחדות התעשיינים עולה, כי השכר הגבוה ביותר בתעשייה ברבע השלישי של השנה היה בענף ציוד תקשורת אלקטרוני - 19,610 שקל בחודש בממוצע, (עלייה של 6%); השכר הנמוך ביותר היה בענף הנעליים, והעור - 5,666 שקל בחודש בממוצע, (ירידה של 8%).