השביתה בנמלים הגורם המרכזי לירידה דרמטית בתפוקת ענפי הטכנולוגיה

דפנה אבירם-ניצן: השביתה בנמלים - הגורם המרכזי לירידה דרמטית של 2.3% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המסורתית וירידה של כ-3% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית והמעורבת מסורתית בחודש יולי 2004.


00:00 ,11.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מניתוח חודשי של התאחדות התעשיינים מתברר:
דפנה אבירם-ניצן: השביתה בנמלים - הגורם המרכזי לירידה דרמטית של 2.3% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המסורתית וירידה של כ-3% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית והמעורבת מסורתית בחודש יולי 2004.

השביתה בנמלים - הגורם המרכזי לירידה דרמטית של 2.3% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המסורתית וירידה של כ-3% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית והמעורבת מסורתית בחודש יולי 2004, לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של השנה. כך מסרה דפנה אבירם-ניצן, מנהלת המחלקה למחקר כלכלי ואסטרטגיה בהתאחדות התעשיינים, בעקבות ניתוח חודשי על מצב התעשייה שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים.

אבירם-ניצן מציינת, כי המחסור בחומרי גלם מיובאים, העיכוב במשלוחי היצוא והגידול הנגזר מכך בתפוסת המחסנים, שנגרמו בשל השביתה בנמלים, תרמו לנסיגה בתפוקת התעשייה.

מנהלת המחלקה למחקר כלכלי ואסטרטגיה בהתאחדות התעשיינים מדגישה, כי הנסיגה בתפוקה בחודש יולי 2004 (בו פרצה השביתה בנמלים באמצע החודש) אשר אפיינה, כאמור, את מרבית קבוצות ענפי התעשייה, פסחה על ענפי הטכנולוגיה העילית אשר רשמו גידול של 5.3% בתפוקתם בחודש יולי לעומת הממוצע ברבע השני של השנה. העובדה שענפים אלה (תרופות ואלקטרוניקה) משתמשים בעיקר בתובלה אווירית ליצוא, יכולה לספק הסבר לכך.

עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים, כי בחודשים אפריל- יולי 2004 נקלטו כ-2,860 עובדים בתעשייה, (גידול של 0.8%).

קליטת העובדים, אומרת אבירם-ניצן, אפיינה את כל קבוצות הענפים. כמחצית מהגידול במצבת העובדים נגזרה מענפי הטכנולוגיה העילית (רכיבים אלקטרוניים, ציוד לבקרה ופיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני וכלי הובלה), אשר קלטו כ-1,480 עובדים, (עלייה של 2.1%); כשליש נגזר מענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון, טקסטיל והלבשה, עור והנעלה, נייר ומוצריו, דפוס והוצאה לאור, עץ והרהיטים) אשר קלטו כ-880 עובדים, (עליה של 0.7%); וכ-15% (כ-420 עובדים) נקלטו בענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, (כרייה וחציבה, מינרלים אל מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק, ומוצרי מתכת), (עליה של 0.5%).

אבירם-ניצן מציינת, כי עלייה מתונה ביותר נרשמה במצבת העובדים בענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, (כימיקלים וזיקוק נפט (כולל תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי) אשר קלטו כ-90 עובדים, (עלייה של 0.2%). ענפים אלו תרמו אחוזים בודדים לקליטת העובדים בתעשייה כולה בתקופה זו.

אבירם-ניצן הוסיפה, כי מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים עולה כי בחודשים אפריל - יולי 2004 חלה התמתנות בקצב צמיחת התעשייה. נרשמה עלייה ריאלית של 1.1% בתפוקת התעשייה, לעומת הרבע הראשון של השנה. זאת לאחר עלייה ריאלית של 2.3% ברבע הראשון של השנה ועלייה של כ-3% בתפוקה ברבע האחרון אשתקד.

מנהלת המחלקה למחקר כלכלי ואסטרטגיה בהתאחדות התעשיינים מציינת, כי העלייה בתפוקת התעשייה באפריל – יולי נגזרה ברובה המכריע מעלייה בתפוקת ענפי הטכנולוגיה העילית, (גידול ריאלי של 3.2%), וקוזזה בחלקה על ידי נסיגה חדה בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, (ירידה של 3.2%), לצד נסיגה בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (ירידה של 0.8%). בתפוקת קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית נרשמה עלייה מתונה של 0.3% בתפוקה.

אבירם-ניצן מציינת, כי בחודשים אפריל – יולי 2004 נרשם גידול של 1.2%, בכמות הכוללת של שעות העבודה בתעשייה, בהמשך לעלייה של 0.6% לרבעון בשני הרבעונים שקדמו לו. עלייה של 0.4% נרשמה בחודשים אלו בשעות העבודה למועסק, זאת לאחר יציבות ברבע הראשון של השנה.

עוד עולה מהניתוח החודשי, כי בחודשים אפריל- יולי השנה, נרשמה יציבות בפריון העבודה בתעשייה, זאת לאחר ארבעה רבעונים רצופים של עלייה בפריון.