השביתה בנמלים הביאה לנסיגה של 19% ביצוא התעשייתי וביבוא חומרי הגלם לתעשייה

עודד טירה: "התעשייה לא תוכל לשאת שביתות נוספות; נזקי השביתה האחרונה ממשיכים להצטבר. יש מצב של אובדן שליטה וייקח זמן רב להחזיר את סחר החוץ למצב נסבל"


00:00 ,24.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
עודד טירה: כתוצאה מהשביתה האחרונה בנמלי הים - בחודש יולי 2004 - נרשמה נסיגה ריאלית דרסטית של כ-19% ביצוא התעשייתי וביבוא חומרי הגלם לתעשייה; טוען - התעשייה לא תוכל לשאת שביתות נוספות; נזקי השביתה האחרונה ממשיכים להצטבר. יש מצב של אובדן שליטה וייקח זמן רב להחזיר את סחר החוץ למצב נסבל.

כתוצאה מהשביתה האחרונה בנמלי הים – נרשמה בחודש יולי 2004 - נסיגה ריאלית דרסטית של כ-19% ביצוא התעשייתי(ללא יהלומים) והן ביבוא חומרי הגלם לתעשייה (ללא יהלומים ודלק). זאת לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של השנה. כך מסר עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים, על סמך ניתוח שערכו כלכלני התאחדות התעשיינים.

טירה ציין, כי הנסיגה ביצוא התעשייתי בחודש יולי 2004 הקיפה את כל קבוצות הענפים. קרוב ל – 60% מהנסיגה ביצוא מוסברת על ידי נסיגה חדה של בין 23% ל-24% ביצוא קבוצות ענפי הטכנולוגיות המעורבות מסורתית ועילית. כ-30% מהנסיגה ביצוא מוסברת על ידי נסיגה של 11% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, ו-12% מהנסיגה ביצוא מוסברת על ידי נסיגה חדה של כ-24% ביצוא ענפי הטכנולוגיה המסורתית.

טירה מציין, כי נזקי השביתה האחרונה בנמלים למרות שהסתיימה, ממשיכים להצטבר והנזק הולך וגדל במאות מיליוני שקלים כל יום. המצב הוא עדיין קשה מנשוא, אומר נשיא התאחדות התעשיינים, בכל מה שקשור למכולות וללוח זמני ההפלגות שהשתבש לחלוטין. הנמלים מפוקקים - 64 אוניות עוגנות בנמלים ומחוצה להם, (40 אוניות בתוך הנמלים עצמם); קיים מחסור במכולות ריקות ליצוא - מדובר במחסור של עשרות אלפי מכולות. זאת בשל העובדה כי יש קושי לאסוף את 30,000 המכולות שעדיין פזורות ברחבי נמלי הים – התיכון (190 אוניות הכריזו על "תום מסע" ופרקו את מטעניהן בנמלי הים התיכון); ישנם שיבושים בלוחות הזמנים של האוניות המגיעות לארץ ואינן מעמיסות סחורות חדשות. זאת בשל "סתימה" שטחי האיחסון בנמלים. כתוצאה מכך - מפעלים רבים "נתקעו" במחסור בחומרי גלם, שכן חומרי הגלם ממשיכים להגיע באיחור. המכולות יוצאות ללקוחות בחו"ל באיחור נוסף. מדובר בפיגור באספקה ליצוא של יותר מ - 15% ממחזור העסקים של המפעלים. אלפי מכולות עמוסות בסחורות עדיין תקועות בשערי המפעלים וטרם יצאו ליעדיהן. בנמלים מצב של אובדן שליטה ומכולות רבות נמצאות בנמלי ישראל או בנמלים בסביבה ומקומם לא מאותר ולא ידוע.

טירה מוסיף, כי יש גם מחסור גדול במשאיות להובלת מכולות בתוך הארץ, זאת בשל העובדה כי חלק גדול מהמטענים פורקו בנמל אילת ועתה הן עסוקות בהבאתן למרכז הארץ. להערכתו, כדי לסגור הפיגור שנוצר בין הצרכים לבין ההספק בנמלים, ידרשו לפחות חודשיים ימים ובינתיים המגזר העסקי והתעשייה סובלים וההוצאות הולכות וגדלות. "התעשייה לא תוכל לשאת שביתות נוספות. הכל מתגמד מול הפרעה לסחר החוץ של ישראל".

כלכלני התאחדות התעשיינים מדגישים, כי הנסיגה הריאלית ביצוא ענפי הטכנולוגיה העילית הינה מעט מתונה ביחס ליתר הקבוצות. הסיבה לכך נובעת מגידול ביצוא ענפי התרופות והרכיבים האלקטרוניים אשר מושפעים פחות משביתה בנמלי הים, כיוון שמשתמשים בעיקר בתובלה אווירית.

כלכלני התאחדות התעשיינים מציינים, כי הנסיגה בשיעור של 19% כאמור, שנרשמה בחודש יולי 2004, לעומת הממוצע החודשי ברבע השני של השנה, ביבוא חומרי הגלם לתעשייה (ללא יהלומים ודלק) חלה לאחר האצה ממושכת ביבוא חומרי הגלם לתעשייה בשנה החולפת. הנסיגה ביבוא חומרי הגלם הקיפה את כל ענפי התעשייה, כאשר נסיגה בולטת, של כ-40%, נרשמה ביבוא הברזל והפלדה, הגומי והפלסטיק, הבדים והחוטים וחומרי הגלם לתעשיית הנייר.

נשיא התאחדות התעשיינים הוסיף, כי במקביל, נרשמה נסיגה ריאלית חדה, של כ-12% בחודש יולי 2004 ביבוא המכונות והציוד, זאת לאחר עלייה מצטברת של כ-20% במהלך המחצית הראשונה של 2004.