הריבית ללא שינוי גם ביולי - 3.5%

פער הריבית בין ארה"ב לישראל עשוי להצטמצם ל-0.25% - הנמוך ביותר אי פעם


00:00 ,28.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט
נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, החליט אתמול, כצפוי, להותיר את ריבית בנק ישראל ללא שינוי ביולי - 3.5%. זהו החודש החמישי ברציפות שהריבית נותרת ללא שינוי. ריבית הפריים תישאר 5.0%.

הנגיד קיבל את ההחלטה, למרות שלושה איומים על השקל שהיו בתקופה האחרונה: הייסוף בדולר מול השקל, הירידות בבורסה בתל אביב וההחלטה הצפויה של הבנק המרכזי בארה"ב ביום חמישי הקרוב להעלות את הריבית ב-0.25%. אם אכן תועלה הריבית בארה"ב - יצומצם פער הריבית בין ישראל לארה"ב ל-0.25%, הנמוך ביותר אי פעם.

ביוני היתה שונות רבה בשיעורי הריבית במדינות המפותחות בעולם. ביפאן נרשמה ריבית של 0.0%, לעומת ריבית של 0.75% בשווייץ, 2.0% באיחוד המוניטרי האירופי, 3.0% בארה"ב, 4.75% בבריטניה ו-6.75% בניו זילנד.

בקבוצת המשקים המתעוררים, שאליה משתייכת ישראל, נרשמה ביוני ריבית של 1.875% בטייוואן, לעומת ריבית של 2.5% בתאילנד, ריבית של 3.25% בדרום-קוריאה, 7.0% בדרום-אפריקה 14.25% בטורקיה ו-19.75% בברזיל. במדינות המתפתחות נרשמה ריבית של 1.75% בצ'כיה ו-7.0% בהונגריה.

בהודעה שפירסם אתמול בנק ישראל נאמר כי ההחלטה להותיר את הריבית במשק ברמה של 3.5% מתבססת על הערכה שרמת הריבית הנומינלית הקצרה בישראל ממשיכה להיות עקבית עם אמצע יעד האינפלציה של הממשלה - 3.0%-1.0%. יעד זה מוגדר כיציבות מחירים. הערכת הבנק מבוססת על מידע מהשווקים הפיננסיים, החזאים המקצועיים במשק, מודלים כלכליים וניתוח של בנק ישראל.

בבנק אומרים כי הסיבות לעלייה בשער הדולר באחרונה בהשוואה לשקל הן חיצוניות - התפתחויות בשוקי המט"ח בעולם. בבנק מוסיפים כי העלייה בדולר לא פגעה ביציבות הפיננסית בישראל ולא בהערכות ביחס לאינפלציה בפועל.

יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, אוהד מראני, אמר כי ההחלטה נכונה בשל ההאטה במשק, האינפלציה הנמוכה מתחילת השנה והציפיות לאינפלציה בשנה הקרובה, שבתחום יעד האינפלציה של הממשלה.גם אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר וחבר הוועדה המייעצת של בנק ישראל, תמך בהחלטה. לין אמר שההחלטה משדרת יציבות כלכלית ותומכת בצמיחת המשק. להערכתו, ההתעוררות בשוק המט"ח ופיחות השקל בחודשיים האחרונים מחייבים מעקב אחרי היציבות במדדי המשק.