הפסד הפדיון למגזר המסחר והשירותים בצפון - 5.9 מיליארד ₪

זאת על פי תחשיב איגוד לשכות המסחר. סכום זה מהווה הפסד של כ-1% תוצר. כ-60,000 עסקים מתחום המסחר והשירותים פועלים באזור חיפה והצפון, המעסיקים כ-210,000 מועסקים


00:00 ,15.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

זאת על פי תחשיב איגוד לשכות המסחר. סכום זה מהווה הפסד של כ-1% תוצר. כ-60,000 עסקים מתחום המסחר והשירותים פועלים באזור חיפה והצפון, המעסיקים כ-210,000 מועסקים
 
תחשיב האיגוד מתבסס על ההנחה שבממוצע חל אובדן של 60% מפדיון העסקים במגזר המסחר והשירותים. "אין ספק כי ישנם עסקים בהם הפסד הפדיון היה מלא מאחר והיו סגורים, כמו מסעדות, חנויות, בתי קולנוע, ועוד. אולם, ישנם עסקים שבהם הפסד הפדיון היה נמוך מ-60%, כמו מסחר במזון קמעונאי - מכולות, רשתות שיווק ועוד". באיגוד מציינים עוד כי הפסד זה אינו כולל הפסד עסקאות עם גורמים בינלאומיים.
 
אוריאל לין, נשיא האיגוד, ביקש להדגיש כי האיגוד נמנע עד כה מלחשוף את עוצמת הנזקים שנגרמו לענפי המסחר והשירותים מתוך אחריות לאומית ובכדי למנוע פגיעה במורל האוכלוסייה והעסקים.
 
באיגוד הוחלט כי לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, כארגון המעסיקים הגדול בצפון, תפעיל בתקופה הקרובה מטה שייתן שירותים לכלל המגזר העסקי בחיפה והצפון במספר מישורים: פעילות מול רשויות המדינה להבטיח שעבודות שיקום יימסרו לעסקים בחיפה והצפון, הגעה להסדר שיפוי נאות שיפצה את העסקים על הנזקים שנגרמו להם, הסדרי מימון, הסרים לדחיית חובות. בתמיכת לשכת המסחר תל-אביב, עידוד העסקים במרכז הארץ להגברת הפעילות העסקית עם חיפה והצפון. מתן שירותי ייעוץ, הדרכה ומידע לכל המגזר העסקי בחיפה והצפון.
 
במסגרת זו, לשכת המסחר תל-אביב הקימה קרן מיוחדת בסכום של רבע מיליון ₪ למען תושבי העיר קריית שמונה. בלשכה מקווים שסכום זה יוכפל באמצעות תרומות של חברי הלשכה לקרן.
 
לקראת הדיון שיקיימו היום ראשי האיגוד עם הממונה על התקציבים באוצר בעניין הסדר הפיצוי, האיגוד הגיש הבוקר את הצעתו המושתתת על 3 חלופות על מנת לאפשר לכל עסק בחירה של חלופה אחת שתותאם למהות העסק וגודלו. תכליתה של ההצעה היא להבטיח קריטריון צודק של מתן פיצוי לעסקים בצפון, על פי הנזק הממשי, המשתנה בהתאם למאפייני העסק, ואשר נגרם להם כתוצאה מהירידה במחזור העסקים.