הסתיימה שביתת חקלאי מושב שחר

בעקבות פניית שר החקלאות, שלום שמחון חברי מושב שחר פירקו את אוהל המחאה מול משרד החקלאות. חברי המושב הקימו אוהל מחאה מול משרד החקלאות בחודש פברואר


00:00 ,15.05.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות פניית שר החקלאות, שלום שמחון חברי מושב שחר פירקו את אוהל המחאה מול משרד החקלאות. חברי המושב הקימו אוהל מחאה מול משרד החקלאות בחודש פברואר
 
חברי מושב שחר, ששבתו באוהל מחאה מול משרד החקלאות במשך חודשיים וחצי, החליטו להפסיק את השביתה בתום פגישה שקיימו עם שר החקלאות, שלום שמחון. השר הודיע לחברי המושב שבכוונתו לטפל באופן אישי במציאת פתרון למצוקתם מול משרד האוצר ואמר שהוא מאמין כי תוך זמן קצר תמצא נוסחה מוסכמת.
 
הישיבה בלשכת שר החקלאות התקיימה ביוזמת יו"ר אגף המשק בתנועת המושבים, איציק כהן, המלווה את חברי מושב שחר מתחילת השביתה. בתום הישיבה בלשכת שר החקלאות נפגש כהן עם השובתים והם החליטו לסיים את השביתה.
 
מגדלי הפרחים במושב שחר הקימו את אוהל המחאה מול משרד החקלאות בחודש פברואר בעקבות קשיים כלכליים אליהם נקלעו לאחר ביצוע תוכנית השקעות רחבת היקף בפיתוח ענף הפרחים במושב. בניגוד להתחייבויות שניתנו להם, הממשלה נמנעה מלהעביר למושב את מלוא חלקה בהשקעות וכתוצאה מכך נכנסו המגדלים לחובות מהם הם אינם יכולים להתאושש כבר זמן רב.
 
תוכנית ההשקעות במושב שחר החלה לפני עשר שנים, לאחר שהמושב נבחר על ידי משרד החקלאות ופרויקט "נגב של צמיחה" להקים פארק חממות שיהיה מודל לחיקוי. היקף ההשקעה שנדרש מכל משפחה הגיע למיליון דולר ולכן התחייבו לחברי המושב מענק בשיעור של 40% לפחות.
 
בניגוד להתחייבויות, בשנת 1997 הוחלט על קיצוץ המענק מ-40% ל-27%, פער של כחצי מיליון שקל למשפחה בערכי אותה תקופה, אשר הכניס את המשתתפים בפרויקט לקשיים כלכליים חריפים. חלק מהמגדלים נאלצו לגייס את הסכום החסר בערוצים חלופיים בעלויות מימון גבוהות. כתוצאה מכך הפרויקט המפואר קרס תוך מספר שנים וקבר תחתיו את מיטב מגדלי הפרחים ממושב שחר ואת המשפחות עימם.
 
סכום המענק שלא שולם למגדלים ואשר יכול לתרום להתאוששותם הכלכלית מגיע כיום בתוספת הפרשי הריבית וההצמדה ל-130 אלף דולר. תשלום סכום זה יאפשר למגדלים להחזיר את חובותיהם ולחזור לפעילות יצרנית מלאה בענף הפרחים.