הסכם שת״פ ראשון ומיוחד מסוגו עם מרוקו

נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל חתמה על הסכם לשיתוף פעולה ראשון ומיוחד מסוגו עם מרוקו. מטרת ההסכם לקדם ולפתח את יחסי הסחר, תחום ההשקעות והטכנולוגיה בין מרוקו וישראל


12:56 ,04.04.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

ערב חג הפסח, נחתם הסכם שותפות אסטרטגי יוצא דופן וראשון מסוגו לשיתוף פעולה בין הקונפדרציה הכללית של המפעלים המרוקאים ונשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, הכוללת את התאחדות התעשיינים, ארגון החקלאות הישראלי, איגוד לשכות המסחר; וזאת במטרה לקדם ולפתח את יחסי הסחר, תחום ההשקעות והטכנולוגיה בין מרוקו וישראל.

 

על ההסכם חתמו בטקס מרגש שנערך באופן מקוון במספר מוקדים בישראל ובמרוקו, מר צ׳אקיב אלג׳ (Mr. Chakib ALJ), נשיא הקונפדרציה הכללית של המפעלים המרוקאים (CGEM), ד״ר רון תומר, יו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל ונשיא התאחדות התעשיינים ועו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.

 

ההסכם הנחתם הינו צוהר לדיאלוג פתוח וקבוע בין CGEM וארגוני המעסיקים והעסקים בישראל, המהווה נדבך נוסף במאמצים לחיזוק שיתוף הפעולה בין קהילות העסקים המרוקאיות והישראליות בתחומי מפתח, שימוש במידע וניסיון בתחומי עניין משותפים, כמו פעילויות יצוא ויבוא מו״פ, חדשנות וטכנולוגיה.

 

במהלך טקס החתימה אמר מר צ׳אקיב אלג׳, נשיא CGEM, כי ״מלבד פוטנציאל הסחר הנוסף החשוב, קיימות בימינו אפשרויות השקעה אינסופיות שהסקטור הפרטי המרוקאי והישראלי יכולים לנצל יחד באופן מקומי, אזורי וגלובלי; במיוחד בכל הקשור ליתרונות הקיימים במדינותינו במגזרים שונים, כמו תיירות, תעשייה וחדשנות. אני בטוח שהסכם השותפות עליו חתמנו ​​היום הוא צעד חדש לקראת סינרגיה חזקה ובת קיימא בין הקהילות העסקיות, שיאפשר לנו למקסם את כלל היכולות שלנו בצורה הטובה ביותר״.

 

יו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל ונשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, הצהיר כי ״אני שמח ונרגש לעמוד בקדמת הכלכלה והמסחר, תוך חידוש היחסים בין ישראל למרוקו, לאחר הפסקה ארוכה של 15 שנה. שורשיהם של ישראלים רבים נמצאים במרוקו, שם הייתה במשך שנים רבות קהילה יהודית גדולה ומשגשגת. זה אך טבעי להתחדש לחזק את היחסים בין שתי המדינות, תוך יצירת שותפות ממשית ארוכת טווח, שתניב שיתוף פעולה מסחרי ותסייע בקידום היצוא והיבוא בין ישראל למרוקו. אני רוצה להודות ל- CGEM על ההסכם החשוב וההיסטורי הזה, ומאחל לכולנו עתיד של שלום, אחווה ושגשוג״.

 

עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר כי ״בין ישראל ומרוקו ישנם יחסים מיוחדים וארוכי טווח. מרוקו תמיד היוותה יעד טבעי לחיזוק שיתופי הפעולה של ישראל בכל תחומי החיים, ובוודאי בתחום הכלכלה. המשק הישראלי יוכל ליהנות משיתוף הפעולה עם מרוקו, הממוקמת בין יבשת אירופה ואפריקה ועשויה לשמש כגשר לחברות ישראליות לפעילות בצפון הסהרה וביבשת אפריקה. כמו כן, מרוקו עצמה מציעה אפשרויות לפיתוח יבוא תחרותי אל ישראל בענפי הרכב, המזון והחקלאות, הטקסטיל, כימיקלים ועוד״.

 

״מנגד״, הוסיף לין, ״ישראל יכולה להרים תרומה כבירה לצרכים המיוחדים של מרוקו, כמו פיתוחי חקלאות מודרניים, ציוד טכנולוגי, כלכלת השקיה ומים, מעבר מזורז לאנרגיה סולארית, וכן יצירת שיתופי פעולה מוטים איחוד אירופי בכדי לייצר מוצרים וטכנולוגיות משותפים. ההסכם יציע הזדמנויות רבות לחברות ישראליות ויתרום תרומה חשובה לכלכלת מרוקו. אנו באיגוד לשכות המסחר עדים לרצון העז של קהילת העסקים המרוקאית לייצר שותפויות עם ישראל וכבר החלנו ביצירת קשרים עסקיים רלבנטיים״.

 

כחלק מהסכם אסטרטגי זה הקימו CGEM ו-נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, מועצה עסקית דו-צדדית במטרה לקדם את שיתוף הפעולה בין שני הארגונים באמצעים שונים, כגון פיתוח יחסי סחר, ארגון אירועי B2B והקמת חברות מרוקאיות בישראל וחברות ישראליות במרוקו. בראש המועצה העסקית מרוקו-ישראל יעמוד מר סטיב אוחנה.