הנזק למפעלי התעשייה הקיבוצית כתוצאה מהשפל בשער הדולר - 650 מיליון שקל

איגוד התעשייה הקיבוצית דורש כי בנק ישראל ומשרד האוצר יתערבו באופן מיידי וינקטו בצעדים על מנת למנוע הידרדרות נוספת. באיגוד טוענים כי על כל אלה נוספים נזקים בלתי הפיכים עקב שיבושים בלתי פוסקים בעבודת הנמלים


00:00 ,10.04.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד התעשייה הקיבוצית דורש כי בנק ישראל ומשרד האוצר יתערבו באופן מיידי וינקטו בצעדים על מנת למנוע הידרדרות נוספת. באיגוד טוענים כי על כל אלה נוספים נזקים בלתי הפיכים עקב שיבושים בלתי פוסקים בעבודת הנמלים
 
השפל המתמשך בשער הדולר וירידתו בשיעור של 11% מתחילת השנה שעברה גורמים לנזק של 650 מיליון שקל במונחים שנתיים למפעלי התעשייה הקיבוצית, כך עולה מתחשיב שערך מנהל המחלקה ליצוא באיגוד התעשייה הקיבוצית, עמוס שלו. 
 
על כל אלה נוספים נזקים בלתי הפיכים בגלל שיבושים בלתי פוסקים בעבודת הנמלים. מאז הרפורמה, טוענים באיגוד, לא היה כמעט יום של שקט בנמלים: אוניות מגיעות מבלי להעמיס סחורה ובורחות מהארץ, מכולות שוכבות ימים רבים בנמלים ויצואנים נאלצים להטיס סחורות באוויר. ג'נרל מוטורס בארצות הברית לא תמתין לחלקים שלא יגיעו בים מקיבוץ עין השופט ומפעלי פז'ו בצרפת לא יעמדו בגלל חוסר אספקה מקיבוץ חצור.  הם יפנו לספקים אחרים בעולם. גם בנושא זה אנו תובעים את התערבות הממשלה בתפעול שוטף של הנמלים.
 
מאיגוד התעשייה הקיבוצית נמסר כי האיגוד תובע את התערבותם המיידית של בנק ישראל ומשרד האוצר כדי שינקטו צעדים מוניטריים ופיסיקליים לעצור את ההידרדרות המסוכנת. לדברי שלו, הורדת הריבית, כפי שנוכחנו בשנה האחרונה, אינה מספיקה. יש לנקוט בצעדים נוספים ואפילו זמניים כדי לתת לתעשייה את הזמן הדרוש להתארגנות לעבודה בתנאי השוק החדשים. האידיאולוגיה של שוק חופשי ואי התערבות מוחלטת של הבנק והממשלה פשטו כנראה את הרגל, אומר שלו. העובדה היא שלא רק היצואנים סובלים - גם יעד האינפלציה של הממשלה ובנק ישראל לא מושגים בגלל שער החליפין וכדאי להתעורר שעה אחת קודם.
 
כידוע לכל, התעשייה הקיבוצית היא מוטת יצוא וכ-60% מהכנסות החברות הקיבוציות המבוססות על יצוא, הן בדולרים. לעומת  זאת, עיקר ההוצאות כמו שכר עבודה ואחרות הן במטבעות אחרים ובעיקר בשקלים. עובדה זו גורמת לשחיקה גדולה ברווחיות המפעלים. התעשייה הקיבוצית מהווה כ-10%מכלל התעשייה הישראלית ומכאן אפשר להעריך את הנזקים הנגרמים לתעשייה כולה מהשפל בשער הדולר.