הנגיד פישר בצפון: המשק בישראל לא יצמח בשנה הנוכחית

נגיד בנק ישראל הרצה בצפון וציין כי היציאה מהמיתון לא תהיה חדה כפי שהיתה היציאה ממצבי מיתון בעבר. גד שפר: בלמו התכנסות של העשייה הכלכלית במדינת תל אביב


00:00 ,08.11.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

נגיד בנק ישראל הרצה בצפון וציין כי היציאה מהמיתון לא תהיה חדה כפי שהיתה היציאה ממצבי מיתון בעבר. גד שפר: בלמו התכנסות של העשייה הכלכלית במדינת תל אביב
 
"הריבית הנמוכה מוזילה משכנתאות ומעודדת אלטרנטיבות השקעה כדוגמת רכישת בתים. זוהי לא בועה", כך אמר בהרצאה במועדון העסקי של לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון פרופ' פישר. הנגיד הוסיף כי אינו צופה גל שני של המשבר העולמי, אך ההסתברות לגל שני כזה "אינה אפס" כלשונו.
 
הנגיד פישר ציין כי המדיניות של ממשלות ובנקים בעולם הביאה לחזרה לצמיחה מהר מכפי שציפו, אך, להערכתו, היציאה מהמיתון לא תהיה חדה כפי שהיתה היציאה ממצבי מיתון בעבר וודאי לא בשיעורי הצמיחה אליהם חזרו מדינות באסיה (8% בסין ו-7% בהודו).
 
פרופ' פישר התייחס גם למצב הכלכלי בצפון הארץ וייחס את האבטלה החריפה יותר בצפון (9.3% לעומת ממוצע ארצי של 8% ו-7% במרכז הארץ) לשיעור ההשתתפות הנמוך בכוח העבודה במשק. בארץ כולה שיעור ההשתתפות בכוח העבודה הוא 63% ואילו בצפון 52% בלבד.
 
הבדל זה, לדבריו, משפיע על כלכלת הצפון, והוא מושפע משיעור ההשתתפות הנמוך במגזר הערבי בכוח העבודה במשק, בעיקר בקרב הנשים במגזר זה. הוא ציין עוד כי הקיצוץ בקצבאות הצליח להעלות את שיעור ההשתתפות בכוח העבודה. במגזר הערבי עלתה ההשתתפות בשנתיים האחרונות ב-4%, והדבר השפיע על ירידה בשיעור העוני במגזר זה.
 
פישר ציין עוד בהרצאתו כי לפי האומדנים של בנק ישראל, המשק הישראלי לא יצמח בשנה הנוכחית. התחזית לשנה הבאה היא לצמיחה של 2.5%. זאת, כשחלק מהכלכלנים צופים צמיחה גבוהה מ-3%.
 
פישר התייחס אף לארעיות ולאי הוודאות במשק. "בעבר ניסינו לשלוח רמזים על ההחלטות העתידיות של הריבית אך בגלל השינויים התכופים יחסית במשק, בכל המקרים הללו ראינו שהמציאות כבר שונה מזו שהיתה ביום שבו שלחנו את הרמז".
 
נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, גד שפר, קרא לממשלה לבלום את תהליך ההתכנסות של העשייה הכלכלית במדינת תל אביב, תהליך מזיק לכלכלת הצפון ומסוכן לכל המשק. הוא קרא עוד לאנשי הכלכלה בצפון לפעול בצוותא לביסוס מרכז כלכלי צפוני שיהווה משקל נגד שיאזן את התכנסות העשייה הכלכלית במרכז. "אנחנו עדים היום למדינה שעיקר פעילותה כבר לא 'בין חדרה לגדרה' כפי שהגדירו פעם, אלא בין נתניה לאשדוד".