"המשק עלול לאבד בקרוב 30 אלף משרות להודו וסין"

מנכ"ל מוטורלה ישראל אלישע ינאי פנה אתמול לרה"מ בבקשה לדיון בעניין העברת משרות בהיי-טק למדינות בעלות כוח עבודה זול יותר


00:00 ,25.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מנכ"ל מוטורלה ישראל אלישע ינאי פנה אתמול לרה"מ בבקשה לדיון בעניין העברת משרות בהיי-טק למדינות בעלות כוח עבודה זול יותר
 
מנכ"ל מוטורולה ישראל, אלישע ינאי, המשמש גם כנשיא איגוד תעשיות האלקטרוניקה והמידע, פנה אתמול לראש הממשלה אריאל שרון בבקשה לדיון דחוף, שמטרתו למנוע העברת משרות בענף ההיי-טק למדינות בעלות כוח עבודה זול יותר. ינאי מזהיר במכתבו כי קיים חשש כי אם יתממשו התוכניות של חברות הפועלות בישראל להעביר עובדים לחו"ל, יאבדו בתוך שנה 30-15 אלף משרות, המהוות כ-40%-30% מהעובדים בענף.

"לאחרונה ביצענו באיגוד תעשיות האלקטרוניקה והמידע סקר מהיר, שהראה כי בחודשים האחרונים אבדו בישראל יותר מ-3,000 משרות של אנשי פיתוח חומרה ותוכנה; החברות הרב-לאומיות שמרכזן מחוץ לישראל, כמו אינטל, מוטורולה, יבמ וסיסקו, מעבירות כ-40% מכוח הפיתוח שלהן לארצות כמו הודו, סין ולמזרח אירופה", כתב ינאי. "זוהי בעיה קשה מאוד עמה אנו נאלצים להתמודד. אני יכול להעיד שאני, כמנכ"ל מוטורולה ישראל, נאלץ להתמודד עמה יום יום בשנה האחרונה. לצערי איבדנו כבר מאות משרות", הוסיף.

לדברי ינאי, החברות הרב-לאומיות כמו טבע, אי.סי.איי, רד וקומברס, המעסיקות כ-100 אלף איש והמייצאות 12 מיליארד דולר בשנה, פועלות על פי שיקולי רווח לבעלי המניות. על כן, הוא אומר, אם הן לא יקבלו תמרוץ, הן יעבירו עובדים למדינות בעלות כוח עבודה זול יותר.

"מנגנוני התמרוץ בעולם סביבנו הם יצירתיים ומפתים", הוא כותב. "למדינות שונות - בהן סין, פולין, צרפת, גרמניה ומלזיה, וכן לחבל וולש באנגליה ולאזורים שונים בארה"ב - יש דרכים שונות למשוך אליהם את כוח הפיתוח והייצור. מנגד אחד הכלים היעילים ביותר לתמרוץ החברות בישראל הוא תוכנית המדען הראשי. תוכנית זו תוקצבה בסכום של 1.8 מיליארד שקל ב-2003, והיא צומצמה ל-1.4 מיליארד שקל ב-2004. עתה היא מתוקצבת בסכום של 0.9 מיליארד שקל לשנת 2005".

ינאי טוען כי תוספת למחקר ופיתוח לא תבוא על חשבון מרכיבים אחרים בתקציב המדינה. ינאי מאשים את אגף התקציבים כי הוא מתנגד בקביעות לכל רעיון חוץ תקציבי. "ייתכן שהם צודקים, אך אנו נקלעים למבוך שמצריך החלטות שלכם", כתב.