המפעלים צופים התחדשות הירידות בשוק המקומי, לצד עליה מתונה ביותר בתפוקת התעשייה

מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים לרבע האחרון של 2003 - המפעלים צופים התחדשות הירידות בשוק המקומי, לצד עליה מתונה ביותר בתפוקת התעשייה; ברבע השלישי - נמשכו פיטורי העובדים, חל קיפאון בהשקעות, לצד גידול בהיקף הייצור התעשייתי, עליה במכירות לשוק המקומי לראשונ


00:00 ,05.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים לרבע האחרון של 2003 - המפעלים צופים התחדשות הירידות בשוק המקומי, לצד עליה מתונה ביותר בתפוקת התעשייה; ברבע השלישי - נמשכו פיטורי העובדים, חל קיפאון בהשקעות, לצד גידול בהיקף הייצור התעשייתי, עליה במכירות לשוק המקומי לראשונה מאז האינתיפאדה, האטה בקצב התרחבות משלוחי היצוא; נירה שמיר: אם תפרוץ שביתה במשק, היא תפגע קשות בתעשייה ובסיכוייה לחזור לצמיחה.

לרבע האחרון של 2003 - צופים המפעלים התחדשות הירידות במכירות לשוק המקומי, המשכות פיטורי העובדים, תוך האצה מסויימת בקצב הפיטורים, עליה מתונה ביותר בתפוקת התעשייה, לצד התרחבות בהיקף משלוחי היצוא וגידול מתון בהיקף ההשקעות. כך עולה מניתוח ראשוני של סקר הציפיות בתעשייה שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, הסקר נערך במחצית השניה של חודש ספטמבר ובתחילת אוקטובר והקיף כ-170 מפעלים.

נירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים מזהירה, כי אם תפרוץ שביתה במשק, היא תפגע קשות בתעשייה ובסיכויה לחזור לצמיחה.

מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים עולה, כי 33% מהתעשיינים צופים לרבע האחרון של השנה ירידה במכירות לשוק המקומי ו- 25% צופים עלייה. את ציפיות התעשיינים מאפיינת שונות - בעוד נסיגה חדה במכירות לשוק המקומי צפויה בענפי המתכת והחשמל, הגומי והפלסטיק, הכרייה ומוצרי הבנייה, הרי שגידול חד במכירות צפוי בענפי הטקסטיל וההלבשה, המזון והאלקטרוניקה וקיפאון צפוי במכירות ענף הכימיה.

עוד צופים התעשיינים, כי ברבע האחרון של השנה ימשכו פיטורי העובדים תוך האצה מסויימת בקצב הפיטורים - 27% מהתעשיינים מתכננים לצמצם את מצבת העובדים ו- 6% מתכננים לקלוט עובדים, (מרביתם קליטה מתונה). שמיר מציינת, כי ירידה במצבת העובדים צפויה במרבית ענפי התעשייה, למעט ענף האלקטרוניקה, המתכנן להמשיך בקליטה מתונה של עובדים. ירידה חדה במיוחד במצבת העובדים צפויה בענפי הטקסטיל וההלבשה והמזון.

מסקר התאחדות התעשיינים עולה, כי התעשיינים צופים לרבע האחרון עלייה מתונה ביותר בתפוקה - 35% צופים עלייה בתפוקה, מהם 32% צופים עלייה קטנה, ו- 28% צופים ירידה בתפוקה. שמיר מציינת, כי שונות מאפיינת את ציפיות התעשיינים - בעוד עלייה חדה ביותר צפויה בתפוקת ענפי האלקטרוניקה והמזון, לצד עליה בענפי הכימיה, הגומי והפלסטיק; הרי שנסיגה בתפוקה צפויה בענפי המתכת והחשמל, הטקסטיל וההלבשה וקיפאון צפוי בתפוקת ענף הכרייה ומוצרי הבנייה.

שמיר מציינת, כי אמנם היצואנים בסקר העריכו כי ברבע האחרון של 2003 תחול התרחבות נוספת בהיקף משלוחי היצוא. עם זאת, מדגישה ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, כי מרבית התעשיינים ענו על הסקר טרם פרוץ השביתה בנמלי-הים. יש להניח כי אילו היו משיבים לאחר פרוץ השביתה ועם התמשכותה, היו ציפיותיהם של לפחות חלק מהיצואנים מעודכנות כלפי מטה. 38% מהיצואנים בסקר צפו גידול במשלוחי היצוא ברבע האחרון של השנה ו-23% צפו ירידה.

מסקר התאחדות התעשיינים מתברר, כי גידול חד צפוי ביצוא ענפי האלקטרוניקה, הגומי והפלסטיק והכימיה, בעוד יציבות בהיקפי היצוא צפויה בענפי המזון, המתכת והחשמל, הטקסטיל וההלבשה.

עוד צופים התעשיינים לרבע האחרון של השנה גידול מתון בהיקף ההשקעות - 23% צופים עלייה בהיקף ההשקעות בנכסים קבועים ו- 17% צופים ירידה. שונות מאפיינת גם את ציפיות התעשיינים לסוף השנה - בעוד גידול בהשקעות צפוי בענפי הכרייה ומוצרי הבנייה, הטקסטיל וההלבשה, הגומי והפלסטיק והכימיה, הרי שירידה צפויה בענפי האלקטרוניקה, המתכת והחשמל וקיפאון בהשקעות צפוי בענף המזון.

שמיר מציינת, כי על-פי דיווחי התעשיינים, ברבע השלישי של 2003 נמשכו פיטורי העובדים בתעשייה. 29% דיווחו על פיטורי עובדים ו- 13% דיווחו על קליטת עובדים, (מהם 12% על קליטה מתונה). שונות מאפיינת גם את דיווחי התעשיינים באשר לשוק העבודה - בעוד ענפי האלקטרוניקה, המזון, הגומי והפלסטיק מדווחים על קליטת עובדים, הרי שפיטורי העובדים נמשכים בענפי הכרייה ומוצרי הבנייה, הכימיה, המתכת והחשמל, ובאופן בולט בענף הטקסטיל וההלבשה.

היצואנים בסקר מדווחים על האטה בקצב התרחבות משלוחי היצוא ברבע השלישי של השנה. זאת בהתאם לציפיותיהם מהסקר הקודם. 43% מהיצואנים דיווחו על עלייה בהיקף משלוחי היצוא ו- 28% דיווחו על ירידה, (47% ו- 22% דיווחו כך בהתאמה בסקר הקודם). שמיר מציינת, כי הגידול בהיקף משלוחי היצוא אפיין את מרבית הענפים למעט ענף הכימיה, אשר רשם ירידה וענף המתכת והחשמל אשר רשם קיפאון.

עוד עולה מסקר התאחדות התעשיינים, כי ברבע השלישי של 2003 נמשכה תוך התמתנות ניכרת השחיקה ברווחיות היצוא - 40% מהיצואנים רשמו ירידה ברווחיות ו- 6% רשמו שיפור, (62% ו- 12% דיווחו כך בהתאמה בסקר הקודם).

עוד עולה מהסקר, כי ברבע השלישי של 2003 שרר קיפאון בהיקף ההשקעות בנכסים קבועים בתעשייה. 22% מהמפעלים הגדילו את השקעותיהם ו- 19% הקטינו, מהם 11% רשמו צמצום ניכר. שונות מאפיינת את התפתחות השקעות הענפים - בעוד גידול בהשקעות נרשם בענפי הכרייה ומוצרי הבנייה, הכימיה, הגומי והפלסטיק, הרי שקיפאון נרשם בענפי המזון, הטקסטיל וההלבשה וירידה בהשקעות נרשמה בענפי האלקטרוניקה, המתכת והחשמל.

כן עולה מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים כי ברבע השלישי של 2003 נרשמה לראשונה מאז פרוץ האינתיפאדה עלייה קלה בהיקף המכירות לשוק המקומי. שמיר מציינת, כי יש להניח כי הגידול במכירות לשוק המקומי בחודשים אלה התרחש הודות לאווירה החיובית ששררה במשק על רקע הפסקת האש שארכה מספר שבועות. 36% מהתעשיינים דיווחו על עלייה במכירות לשוק המקומי ו- 28% דיווחו על ירידה. גידול חל במכירות ענפי האלקטרוניקה לשוק המקומי, המזון, הכימיה, הגומי והפלסטיק, לצד יציבות במכירות ענף הטקסטיל וההלבשה, מנגד - חלה ירידה במכירות ענפי המתכת והחשמל, הכרייה ומוצרי הבנייה.

עוד מדווחים התעשיינים כי ברבע השלישי של השנה חלה עלייה בתפוקת התעשייה, לאחר נסיגה בתפוקה בשני הרבעונים הראשונים של השנה. 44% מהמפעלים הרחיבו תפוקתם ברבע השלישי של השנה ו- 26% צמצמו תפוקתם. עלייה חדה ביותר נרשמה בתפוקת ענפי הגומי והפלסטיק, המזון והאלקטרוניקה, לצד עלייה מסויימת בתפוקת ענפי הכימיה, הכרייה ומוצרי הבנייה. מנגד, רשמו ענפי המתכת והחשמל, הטקסטיל וההלבשה נסיגה בתפוקתם.

במקביל, מציינת שמיר, מדווחים התעשיינים על ירידה במלאי המוצרים המוגמרים ובמלאי חומרי הגלם ברבע השלישי של 2003. 25% מהתעשיינים מדווחים על ירידה במלאי המוצרים המוגמרים (מהם 5% על ירידה ניכרת), בעוד 21% מדווחים על עלייה.