הממשלה קיצצה בלמעלה מ-90% את הפיצוי לחקלאים על קיצוץ מכסות המים – הקציבה לכך 15 מיליון שקל

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, יוסטה בלייר: זוהי יריקה בפרצופם של החקלאים שתרמו יותר מכל לצמצום צריכת המים במדינת ישראל


00:00 ,10.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, יוסטה בלייר: זוהי יריקה בפרצופם של החקלאים שתרמו יותר מכל לצמצום צריכת המים במדינת ישראל

הממשלה הקציבה סכום של 15 מיליון שקל בלבד לפיצוי החקלאים על קיצוץ מכסות המים בשנת 2004. הסכום הכולל שהוקצב על ידי משרד האוצר למטרה זו הוא 30 מיליון שקל, אולם מחצית נלקחה על ידי משרד החקלאות לצורך הגדלת תקציב המשרד. על פי ההחלטה יעמוד קיצוץ המים בשנה הקרובה על 50% בממוצע, כפי שהיה השנה, אולם בסוף החורף תתקבל החלטה סופית על גובה הקיצוץ בהתאם לכמות המשקעים.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, יוסטה בלייר, אמר ששנת 2004 היא השנה השישית ברציפות שבה נדרשים החקלאים לקצץ 40%-50% בממוצע ממכסות המים שלהם. באותן שנים גדלה הצריכה העירונית ואילו השימוש במים לתעשיה כמעט שלא השתנה. לא יתכן שהממשלה תחייב מגזר אחד בלבד לספוג את כל נזקי המחסור במים בלי לפצות אותו באופן הוגן. זוהי יריקה בפרצופם של החקלאים שתרמו יותר מכולם לצמצום צריכת המים במדינת ישראל בשנים הקשות שאנו עוברים.

לדברי בלייר, גם בשנה הבאה הקיצוץ בחקלאות לא יהיה שוויוני ועל פי ההצעה בחלק מהגידולים גובה הקיצוץ יגיע ל-70% ממכסות המים. המשמעות היא שאותם חקלאים לא יוכלו לעסוק בעבודתם ויקבלו פיצוי מזערי שיהיה פחות מ-10% מהנזק שיגרם להם. עד לשנת 2002 העמידה הממשלה למטרה זו 160 מיליון שקל וכעת כמעט שלא הותירה ממנו דבר.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אמר שהחקלאים עדיין בהלם מהסכום הזעום שהועמד לרשותם וישקלו את צעדיהם. במצב הנוכחי רוב החקלאים שידרשו לקצץ במכסות המים לא יוכלו לעשות זאת ולהשאיר את משפחותיהם בלי מקור פרנסה. התוצאה תהיה שהנחיות נציב המים לקיצוץ המכסות לא תבוצענה.

בכוונת ראשי התאחדות חקלאי ישראל וארגוני המגדלים להעלות את הנושא לדיון בפגישה של הלובי החקלאי עם שר החקלאות, ישראל כ"ץ, שתערך מחר, יום שני, 10 בנובמבר, אחר הצהריים בכנסת.