הממונה על היטלי סחר בתמ"ת קיבל את התחייבות מחיר מלט מיצרני מלט תורכיים

הממונה על היטלי היצף והיטל משווה במשרד התמ"ת, ראובן פסח, הודיע ליצרני המלט התורכיים, צ'ימסה וצ'ימנטס בסוף השבוע , כי קיבל את התחייבות המחיר בנושא המלט שהגישו לו היצרנים וזאת לאחר אישורו של מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט


00:00 ,07.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
הממונה על היטלי היצף והיטל משווה במשרד התמ"ת, ראובן פסח, הודיע ליצרני המלט התורכיים, צ'ימסה וצ'ימנטס בסוף השבוע , כי קיבל את התחייבות המחיר בנושא המלט שהגישו לו היצרנים וזאת לאחר אישורו של מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט.

הממונה, ראובן פסח, מציין כי בהתחייבות המחיר קיימים שני מרכיבים עיקריים. המרכיב הראשון והעיקרי הוא התחייבות היצרנים התורכיים לא לרדת ממחיר מטרה של 269 ₪ לטון לפני מדרג הנחות הכמות שנקבע לנשר על פי המפקחת על המחירים (לנשר אסור להפלות בין לקוחות אלא במסגרת הנחות כמות המאושרות לה על ידי המפקחת על המחירים). מטרת עקרון זה, מציין פסח הינה למנוע את נזקי ההיצף מנשר.

המרכיב השני בהתחייבות המחיר הינו לאפשר ליבואנים להוריד 2% ממחירי נשר, כולל מדרג הנחות הכמות, במידה ונשר מוכרת מתחת למחיר המטרה. מטרת עקרון זה להבטיח המשך תחרות בשוק המלט.

מחיר המטרה נקבע בהתאם למחיר התגובה הראשוני של נשר לעליה ביבוא. הממונה על היטלי היצף והיטל משווה, ראובן פסח, סבור כי בתגובתה הראשונית הניחה נשר שהיא עומדת מול תחרות הוגנת אף כי בהמשך הבינה נשר שעליה להגיב למחירי היצף. יש לציין שעל פי בדיקת הממונה, מחיר המטרה שנקבע קובע עבור נשר שיעור רווחיות הנמוך מהממוצע העולמי בענף, והנמוך בשיעור ניכר לעומת המקובל באירופה וארה"ב.

רקע
בחודש ספטמבר 2001 הגישה חברת נשר תלונה על יבוא מלט בהיצף מרומניה, ירדן וטורקיה. הממונה על היטל היצף בתמ"ס חקר את תלונת נשר ומצא כי התקיים יבוא בהיצף.

ביולי 2002 התקבלו התחייבויות למחיר מינימום מירדן ורומניה ולכן נפסקה החקירה כנגד היצרנים במדינות אלה.

עם קבלת 2 התחייבויות מחיר אלה לממונה ימנע ההיצף שעשוי היה להיגרם למשק והיה הבסיס לתלונתה של נשר. משמעות ההסדר שימשך יבוא מלט לישראל בתנאי תחרות הוגנים.

החל מיום ה-1 ביולי 2003 מוכרת נשר במחירים הגבוהים ממחיר המינימום שנקבע ליבואנים.