המדען הראשי: 20 יוזמות חדשות למו"פ משותף עם חברות פיניות ושבדיות בתחומי טכנולוגיות המידע והתקשורת

לאחרונה הושלמו בהצלחה שני קולות קוראים לפרוייקטי מו"פ משותפים בתחומי טכנולוגיות המידע והתקשורת בין חברות ישראליות וסקנדינביות


00:00 ,01.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

שיתופי הפעולה מוכיחים כי יש פתיחות רבה בעולם ובחברות המובילות את הכלכלה העולמית לטכנולוגיות ישראליות מתקדמות
 
לאחרונה הושלמו בהצלחה שני קולות קוראים לפרוייקטי מו"פ משותפים בתחומי טכנולוגיות המידע והתקשורת בין חברות ישראליות וסקנדינביות.
 
הקול הקורא לשיתוף פעולה בין חברות ישראליות ושבדיות הוכרז במשותף ע"ילשכת המדען הראשי במשרד התמ"ת ו"וינובה" - הארגון המקביל בשבדיה, במסגרתו הוגשו 8 בקשות משותפות ע"י 20 חברות משתי המדינות. כמו כן, הוגשו 12 בקשות לפרויקטים משותפים במסגרת הקול הקורא המשותף עם הסוכנות הלאומית לטכנולוגיה בפינלנד ("טקס"). בתוכנית זו, המופעלת לראשונה עם פינלנד, הגישו 30 חברות משתי המדינות בקשות משותפות לתמיכה בתוכניות מחקר ופיתוח.
 
התוכניות מיושמות בארץ ע"י מרכז התעשייה הישראלית למו"פ (מתימו"פ), שהוא גוף היישום של ההסכמים הבינלאומיים לשת"פ טכנולוגי שבאחריות לשכת המדען הראשי.
 
בתוכניות משתתפות חברות התקשורת הסקנדינביות הגדולות- אריקסון, נוקיה וטליה סונרה (מפעיל הטלקום הגדול בסקנדינביה), המשתפות פעולה עם החברות הישראליות בפיתוח מוצרים ושירותים חדשניים.
 
בין החברות הישראליות המשתתפות בתוכניות שהוגשו: מטלינק, קארד-גרד, ויקון, תדיראן, ספקטרלינק, אמ. אר. וי.‏, שירון, ומספר סטרטאפים, בהם ויולה, פרוביג'נט וויזאייר (מקבוצת רד) .
 
ההסכמים עם שבדיה ופינלנד מתמקדים אמנם בפרויקטים בתחום התקשורת, אך גם בתחום זה נמצאו כיוונים חדשים מפתיעים. כך למשל, נוצר שיתוף פעולה עם ענקית ציוד החליבה השבדית "דה-לבל". החברה תפתח יחד עם חברות ישראליות סנסורים ייחודים לאבחון איכות החלב וכן משדרים זעירים שישדרו פרמטרים פיזיולוגיים מגוף הפרה לניטור מצבה הבריאותי.
 
ד"ר אלי אופר, המדען הראשי במשרד התמ"ת, מסר שתוכנית השת"פ עם שבדיה, שהוחלט לאחרונה להאריך את תוקפה, וההסכם החדש עם פינלנד, מוכיחים כי יש פתיחות רבה בעולם ובחברות המובילות את הכלכלה העולמית לטכנולוגיות ישראליות מתקדמות וייחודיות. אופר מסר עוד כי ההסכמים נועדו לסייע לקשר את החברות הישראליות שמרביתן קטנות או צעירות אל ענקיות התקשורת האירופית: נוקיה, אריקסון וטליה-סונרה. אופר הוסיף עוד כי "הטכנולוגיה הישראלית פותחת דלתות להשקעות חדשות בישראל, להרחבת היצוא ואף לשיפור מעמדה של ישראל בעולם".
 
ישראל שמאי, מנהל התוכניות במתימו"פ, מסביר כי מסגרות השת"פ הנתמכות ע"י לשכת המדען בישראל וממשלות שבדיה ופינלנד מסייעות לחברות הסקנדינביות להתגבר על הקשיים והסיכונים שקיימים בשיתופי פעולה עם חברות ישראליות. "לחברות הישראליות הפעילות במסגרת התוכניות הבינ"ל הערך המוסף ברור, שכן מלבד המענק לביצוע תוכניות המו"פ, הן זוכות לקשר ישיר לתאגידי הענק ודרכם לגישה ישירה ומהירה לשוק".