המדינה וחברת נתיבי הגז הטבעי חתמו על הסכם להקמת המקטע היבשתי של מערכת ההולכה הארצית

מנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן, וסגן בכיר לחשב הכללי, רו"ח חגי מילר, חתמו ב- 9 בנובמבר על הסכם בין המדינה לחברת נתיבי גז טבעי להקמת המקטע היבשתי של מערכת ההולכה הארצית


00:00 ,10.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן, וסגן בכיר לחשב הכללי, רו"ח חגי מילר, חתמו ב- 9 בנובמבר על הסכם בין המדינה לחברת נתיבי גז טבעי להקמת המקטע היבשתי של מערכת ההולכה הארצית לגז טבעי וכן הסכם לפיקוח ובקרה על חברת נתיבי גז להבטחת ביצוע הפרויקט.

לדברי החשב הכללי ד"ר ירון זליכה, פרויקט הגז הינו פרויקט תשתיתי בעל כדאיות כלכלית גבוהה ביותר המהווה תמריץ לפיתוח משק הגז והאנרגיה בישראל. שימוש בגז טבעי לייצור אנרגיה מוזיל משמעותית את עלות הייצור לעומת ייצור בדלקים אחרים (סולר ומזוט) דבר היכול לשפר את יכולת הצמיחה של המשק. כניסת הגז למשק תאיץ את כניסתם של יצרני חשמל פרטיים, דבר שיגביר את התחרות במשק החשמל. כמו כן כניסת הגז תאפשר שימוש רחב יותר של התעשייה בגז טבעי ותשפר את יכולת התחרות של התעשייה המקומית בחו"ל.

ההסכם הראשון שנחתם הינו הסכם להעברת 360 מיליון ₪ בתקופה של 4 שנים, לשם הקמת מערכת הולכת הגז הטבעי במקטע אשדוד-גזר-אשקלון. המדובר בתוואי בן 100 ק"מ שעלותו מוערכת בלמעלה מ- 100 מיליון דולר. בהתאם להסכם, תממן הממשלה כ-80% מעלות הפרויקט, כאשר את יתרת הפרויקט תממן חברת הגז באמצעות הלוואות.

המקטע היבשתי מוקם בשילוב עם המקטע הימי בין אשדוד לחיפה, המוקם עבור המדינה ע"י חברת החשמל. התוואי המשולב עתיד להוות בסיס לתשתית חלוקה של גז טבעי שתאפשר לצרכנים לצרוך גז טבעי לשימושים שונים, ביניהם ייצור אנרגיה. יודגש כי מעבר לייצור חשמל באמצעות גז עתיד להוזיל משמעותית את עלות ייצור החשמל, אשר ממנו ייהנה כלל המשק.

ההסכם השני שנחתם הינו הסכם להסדרת היחסים בין המדינה לחברת הגז שהינה חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה. מטרת ההסכם להבטיח את ביצוע הפרוייקט בתקציב הנתון ובלוח הזמנים האמור וכן להבטיח כי ההקמה והתחזוקה של מערכת ההולכה הארצית המהווה נכס בבעלות המדינה תתבצע כראוי.