היום ייחתם הסכם ארוך טווח המסדיר מחירי המים בחקלאות

משרדי האוצר, החקלאות, נציבות המים והתאחדות חקלאי ישראל חותמים היום על הסכם, אשר קובע לראשונה דרך מוסכמת לחישוב מחירי המים לחקלאות ומבטיח החזר התמורות מייקור המים לחקלאים


00:00 ,16.11.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

משרדי האוצר, החקלאות, נציבות המים והתאחדות חקלאי ישראל חותמים היום על הסכם, אשר קובע לראשונה דרך מוסכמת לחישוב מחירי המים לחקלאות ומבטיח החזר התמורות מייקור המים לחקלאים
 
לאחר עשרות שנים של חילוקי דעות בין משרדי הממשלה השונים, ובינם לבין ארגוני החקלאים, ייחתם היום (16 בנובמבר) הסכם ארוך טווח המסדיר את מחירי המים לחקלאות, ואשר קובע לראשונה דרך מוסכמת לחישוב מחיר המים לחקלאות.

שר החקלאות שלום שמחון, אמר כי ההסכם יבטיח מצד אחד מחירי מים הוגנים לחקלאים ומצד שני ייקח בחשבון את טובת משק המים בכללותו. שמחון הוביל את יוזמת הרפורמה במחירי המים עוד בקדנציה הקודמת שלו כשר החקלאות. יישומה  לא התאפשר בשל התנגדות החקלאים וראש הממשלה דאז אריאל שרון.

שמחון המשיך לפעול בכדי לקדמה וחתר להגיע להבנות בין כל הגורמים הנוגעים בדבר, ובתחילת הקדנציה הנוכחית נוצרו התנאים שאפשרו השגת ההסכמות הללו, בראש ובראשונה, הסכמת האוצר לקבל את עמדת החקלאים ומשרד החקלאות לפיה מחיר המים השפירים לחקלאות ייקבע על פי העלות הממוצעת הכוללת את חלקה היחסי של החקלאות בעלות המים המותפלים.

שמחון שיבח את יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, יוסטה בלייר, שהוביל את החקלאים להסכמה עם הממשלה, וללא מעורבותו הפעילה לא היה ההסכם מגיע לידי חתימה.  
 
על ההסכם יחתמו משרדי האוצר, החקלאות, נציבות המים והתאחדות חקלאי ישראל, המאגדת את ארגוני המגדלים, תנועות ההתיישבות והמועצות האזוריות. שמחון ומנכ"לית המשרד, יעל שאלתיאלי, יגיעו לטקס החתימה.
 
על פי ההסכם, תיערך במהלך 2007 בדיקה כלכלית מקיפה של עלויות אספקת המים לחקלאות על ידי חברת "מקורות", שתהווה בסיס לקביעת מחירם. בתחשיב תילקח בחשבון עלות התפלת המים באופן יחסי מול צריכת המים השפירים בחקלאות.
 
על פי ההסכם, התמורה מעליית מחיר המים לחקלאות החל מינואר 2005 כמו גם ייקורים נוספים בעתיד במידה ויהיו, יוחזרו לחקלאים ויהוו מקור לתמיכה ישירה בחקלאים, בהתאם לעלויות שנגבו מהם ספציפית. כלומר, התמיכה תכוון כך שתחזור לאותם חקלאים שנשאו בעלות ייקור תעריפי המים, ותשמש לייעול מערכות הובלת המים וההשקיה, לצורך השגת חסכון מקסימלי בשימוש במים. במקביל, 15% מהתמורה מייקור מחיר המים תופנה ליעדים כלליים, ובהם ייעול השימוש במים באמצעות מחקר ופיתוח ברמה הארצית או האזורית, בעיקר לאזורים שאין בהם חלופה למים השפירים.
 
ההסכם שוריין מפני קיצוצים בתקציב המדינה. עוד קובע ההסכם שיזורזו פרויקטים לפיתוח מקורות מים חלופיים ובכלל זה השבת מי קולחין, איגום מי שיטפונות והשמשת מים שוליים ומליחים.