החקלאים ממתינים לבואם של 3,000 עובדים

מזכיר ארגון מגדלי הפרחים: החקלאים אינם יכולים לתכנן את העונה הבאה בלי לדעת אם יקבלו את העובדים שהובטחו להם. החלטת הממשלה על תוספת עובדים לחקלאות טרם יושמה


00:00 ,26.06.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מזכיר ארגון מגדלי הפרחים: החקלאים אינם יכולים לתכנן את העונה הבאה בלי לדעת אם יקבלו את העובדים שהובטחו להם. החלטת הממשלה על תוספת עובדים לחקלאות טרם יושמה
 
ב-7 בינואר דנה ממשלת ישראל במצוקת העובדים בחקלאות והחליטה להוסיף 3000 עובדים זרים שיופנו לחקלאים שעוסקים ביצוא כדי לאפשר להם להגדיל את היקפי היצוא החקלאי. לאחר ההחלטה נערכה בדיקה מקיפה של הצרכים והוחלט בצורה פרטנית אלו חקלאים זכאים לתוספת העובדים. 
 
ממועד ההחלטה עברה חצי שנה, אך בפועל לא הגיע לארץ אף עובד אחד וזאת בשל בעיות בירוקרטיות שמערימים פקידי הממשלה. הפקידים דורשים שהבאת העובדים תעשה דרך ארגון ההגירה הבינלאומי של האו"ם - הליך שיגרום לסחבת ממושכת, יסרבל את הבאת העובדים ויגרום להוצאות מיותרות. נכון להיום, לא נקבעו נהלים להבאת העובדים ואין לוח זמנים.
 
מזכיר ארגון מגדלי הפרחים, חיים חדד, המרכז את תחום העובדים הזרים בהתאחדות חקלאי ישראל, אמר שרצונם של הפקידים להעביר את הבאת העובדים לאו"ם הוא בריחה מאחריות. הדבר דומה לכך שמשרד הביטחון יחליט שהוא אינו יכול לנהל את ביטחונם של תושבי ישראל ויזמין לארץ את חיילי האו"ם במקום צה"ל. חובתה של המדינה לפקח על הבאת העובדים ואם יש חריגות לטפל בעבריינים אבל לא לנער את עצמה מאחריות ולהעביר אותה לגורמים בינלאומיים.
 
חדד אמר שבהעדר לוח זמנים להבאת העובדים, החקלאים אינם מסוגלים לתכנן את עונת הגידול הבאה. אי אפשר לצפות מחקלאי להזמין שתילים וציוד במאות אלפי שקלים בלי שהוא יודע שיהיה לו די כוח אדם לטפל בהם. העיכובים הבירוקרטים שמערימה הפקידות יגרמו לכך שרצונם הכן של שרי הממשלה להגדיל את היצוא החקלאי יישאר כהכרזה בלבד.
 
מזכיר ארגון מגדלי הפרחים קרא לראש הממשלה, אהוד אולמרט ולשר התמ"ת, אלי ישי להתערב באופן אישי ולהביא ליישום מהיר של החלטת הממשלה. "לא יתכן שהפקידים ישימו עצמם מעל לשרי הממשלה ויעבדו על פי סדר יום עצמאי משלהם", ציין חדד.