החקלאים לרשות המסים: העבירו כספי המקדמות לחקלאים על קיצוץ המים מרצון

דורשים לקבל מקדמות שהובטחו להם על פי הסכם עם ממשלת ישראל בסך 55 מיליוני שקלים. טוענים כי התנהלות הממשלה ועיכוב הפיצויים עלולים לגרום למשבר אמון חריף


00:00 ,09.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

דורשים לקבל מקדמות שהובטחו להם על פי הסכם עם ממשלת ישראל בסך 55 מיליוני שקלים. טוענים כי התנהלות הממשלה ועיכוב הפיצויים עלולים לגרום למשבר אמון חריף
 
מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, פנה ליו"ר רשות המסים, יהודה נסרדישי, בתביעה להעביר מיידית את כספי הפיצויים המגיעים לחקלאים שוויתרו מרצון על הקצאות המים שלהם לשנה זו. התאחדות חקלאי ישראל ותנועת המושבים תובעים מרשות המסים לשלם באופן מיידי את המקדמות ולקבוע נוהל מסודר לתשלום השני שמיועד לחודש ספטמבר.
 
על פי הסכם עם ממשלת ישראל, חקלאים הסכימו לקיצוץ מרצון בהיקף כולל של 60 מיליון מ"ק מים בשנת 2009, ועל רשות המסים להעביר להם עד סוף אפריל 2009 מקדמות בסך 30%, שהם 55 מיליוני שקלים שהוקצו לנושא.
 
לטענת וילן, הממשלה גוררת את החקלאים שוויתרו על השקיית המטעים והשדות, ועד היום לא העבירה המקדמות. לדבריו, הדבר יצר זעם קשה בקרב החקלאים שיצאו 'יבשים' מכאן ומכאן.
 
לדברי איתן בן דוד, מזכ"ל תנועת המושבים, התנועה יחד עם התאחדות חקלאי ישראל וארגוני המגדלים עודדו את החקלאים באופן פעיל להיענות לפנייה הממשלתית לקצץ מרצונם במכסות המים והשקיעו מאמץ רב בשכנוע החקלאים. ההתנהלות הממשלתית ועיכוב הפיצויים עלולים לגרום למשבר אמון חריף.
 
יצחק כהן, יו"ר אגף המשק בתנועת המושבים, ורחל בורושק, כלכלנית התאחדות חקלאי ישראל, אומרים כי היקף הנזקים בגין אי תשלום הפיצויים כחוק לחקלאי הבודד, מעמיד בסימן שאלה קשה את קיום ההסכם, וכי קיימת סכנה מוחשית למרד חקלאים שיחזרו להשקות השדות מיידית, ובכך ייווצר כאוס מוחלט.
 
הרעיון שעמד בבסיס הוויתור מרצון הוא פיצוי מהיר שאינו תלוי בהכנסות החקלאים ובעיכובים בירוקרטים. על מנת לזרז את התשלום, ערכה הרשות לתכנון במשרד החקלאות עבודה מהירה והכינה את הרישומים הדרושים, אולם רשות המסים שצריכה לבצע את התשלום באופן טכני מעכבת אותו זמן רב בתואנות בירוקרטיות שונות.
 
אבשלום וילן פנה לשרי החקלאות והאוצר וביקש כי הם יתערבו מיידית בסוגייה ועל מנת למנוע משבר אמון מכוער ומיותר.