הוראות נוהל לסחר ביהלומי גלם

שר התמ"ס דני נוה: ישראל תיישם את ההחלטה למנוע סחר ביהלומי מריבה; מנכ"ל התמ"ס, אמיר חייק, חתם על הוראות נוהל לסחר ביהלומי גלם שיכנסו לתוקף החל מה- 1 בינואר 2003מנכ"ל משרד התעשייה והמסחר, אמיר חייק, חתם בימים אלה על הוראות נוהל לסחר ביהלומי


00:00 ,30.12.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
שר התמ"ס דני נוה: ישראל תיישם את ההחלטה למנוע סחר ביהלומי מריבה; מנכ"ל התמ"ס, אמיר חייק, חתם על הוראות נוהל לסחר ביהלומי גלם שיכנסו לתוקף החל מה- 1 בינואר 2003

מנכ"ל משרד התעשייה והמסחר, אמיר חייק, חתם בימים אלה על הוראות נוהל לסחר ביהלומי גלם שיכנסו לתוקף החל מ- 1 בינואר 2003. מנכ"ל התמ"ס הוסיף כי מינהל היהלומים אבני חן ותכשיטים במשרד התעשייה והמסחר באמצעות המפקח על היהלומים ערוכים להפעיל את שיטת התיעוד והפיקוח על הסחר ביהלומי גלם.

שר התעשייה והמסחר דני נוה אמר כי שיטת התיעוד והפיקוח נוצרה בעקבות הצורך להגביר את הצעדים הננקטים למניעת סחר ביהלומי מריבה על ידי מדינות שסוחרות ביהלומי גלם. המטרה הינה מניעת שימוש בכספים המתקבלים בתמורה ליהלומים אלה למימון פעילות של תנועות מחתרתיות ושל קבוצות מורדים במשטרים ובממשלות לגיטימיות במספר מדינות באפריקה.

השר נוה הוסיף ואמר כי למהלך הצטרפו 45 מדינות וכן ארגוני ענף היהלומים בעולם. בתום סידרת מפגשים שנמשכו שנתיים, הוחלט בכנס השרים של המדינות המשתתפות בתהליך קימברלי להפעיל את שיטת התיעוד והפיקוח החל מתחילת ינואר 2003.

בעקרונות הבסיסיים של הסיכום נקבע כי הסחר ביהלומי גלם יתבצע בלווית תעודות מקור מיוחדות ואך ורק בין המדינות החברות לתהליך קימברלי ואשר הודיעו על הפעלת העקרונות המחייבים החל מינואר 2003.

המפקח על היהלומים במשרד התמ"ס, עודי שינטל, מסביר כי החל מ- 1/1/03 כל משלוח של יהלומי גלם הן ביבוא והן ביצוא ילווה ע"י תעודת קימברלי שתנופק ע"י גוף שהוסמך לכך במדינה המייצאת. המשלוחים יסגרו באריזה מאובטחת וממוספרת. בארץ הגוף המנפיק את התעודות הוא הפיקוח על היהלומים.

בנוסף לכך קיבלו על עצמם ראשי הארגונים בענף היהלומים התחייבויות נוספות, בין היתר מערכת של הצהרות וערבות הדדית בין יהלומנים לגבי אי רכישה ומכירה של יהלומי גלם, ויהלומים מלוטשים ממקורות החשודים כיהלומי מריבה. הפרה של מחויבויות אלו תגרום להרחקת היהלומן מהארגון המקומי ומהארגון העולמי.

המפקח על היהלומים במשרד התעשייה והמסחר, עודי שינטל, בשיתוף עם ראשי ארגוני הענף בארץ, בורסת היהלומים, התאחדות יצרני היהלומים ומכון היהלומים הישראלי יקיים כנס הסברה ובו יוצגו עקרונות תהליך קימברלי ויינתנו הסברים על שיטת היישום וההפעלה.