הוגשה תוכנית מקיפה לשיקום הצפון

איגוד לשכות המסחר בשיתוף לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון הגישו למשרד האוצר והתמ"ת המלצות לפיצוי עסקים קטנים בצפון המבוססת על בסיס ירידת מחזור


00:00 ,20.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד לשכות המסחר בשיתוף לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון הגישו למשרד האוצר והתמ"ת המלצות לפיצוי עסקים קטנים בצפון המבוססת על בסיס ירידת מחזור
 
מהתוכנית שהוגשה על ידי איגוד לשכות המסחר למשרד האוצר, משרד התמ"ת וועדת הכלכלה בנושא סיוע לעסקים הקטנים בצפון - המלצות ל"יום שאחרי" עולה כי באזור חיפה והצפון פועלים כ-90 אלף עסקים מהם כ-85% עסקים קטנים ובינוניים, כאשר כ- 66% מהעסקים שייכים למגזר המסחר והשירותים.
 
באיגוד מציינים כי כתנאי הכרחי להמשך קיומם של העסקים בצפון יש ליישם את מסלול הפיצוי על בסיס ירידת מחזור. שיטה זו תחושב לפי הירידה במחזור המכירות, על בסיס דיווחי המע"מ, לחודשים יולי ואוגוסט 2006 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הפיצוי יחושב לפי שיעור אחיד של 45% מהירידה במחזור (לעסק מסחרי שמנהל מלאי), ובשיעור מקביל של 60% לפעילות בתחום השירותים (אינה מנהלת מלאי).
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר אמר כי "כוונת הממשלה בהקמת פרויקטור, ועדות וגופים שיבחנו את שיקום הצפון, מחייבת שיתוף פעולה מלא עם הארגונים העסקים בחיפה והצפון, שהגדול ביניהם הוא לשכת המסחר והתעשייה של חיפה והצפון. אחרת, מינוי של מתאם עליון וועדות מנכ"לים יהפכו לדיאלוג פנימי במשרדי הממשלה מבלי להגיע לשטח".
 
באיגוד מבקשים ליישם את החלטת החשכ"ל להקדים תשלומים של חברות ממשלתיות (כולל רשויות מקומיות). כמו כן, מבקשים להפעיל את מסלול התעסוקה באזור הצפון לענפי המסחר והשירותים ולא רק לתעשייה "ענף המסחר והשירותים אינו חלק ממסלול זה, למרות שהוא המעסיק הגדול ביותר באזור הצפון וכולל כ-64% מועסקים מכלל המגזר העסקי, לעומת רק כ-23% מועסקים בתעשייה בלבד".
 
לין הוסיף כי "כלי הסיוע שהוצעו עד כה מוטי תעשיה, ואינם מבדילים בין עסקים גדולים לקטנים. כך למשל, הגדלת תקציב חוק עידוד השקעות הון בצפון עלולה, ללא מגבלות מתאימות, להביא לתוספת הכנסות דווקא למפעלים הגדולים ולא לתעשייה הקטנה".
 
באיגוד מציעים להרחיב את שירותי המט"י באזור הצפון ובמידת הצורך להיעזר בשירותים התנדבותיים של יועצים ממרכז הארץ. במקביל, יש לתת לסניפי הבנקים דרגת חופש לבדוק כל עסק על בסיס מצבו לפני ה-12.7, ולבטל את החזרת השיקים שחזרו כתוצאה מהמצב הביטחוני למניין השיקים החוזרים לצורך הגבלה.
 
באשר ליכולת המגזר העסקי לסייע לאזור הצפון, מציעים באיגוד כי חברות במרכז הארץ ירכשו מלאי סוף עונה של חברות בצפון וימכרו אותו במרכז הארץ במחירים מוזלים.
 
כמו כן, באיגוד מציינים שמאחר וצפון הארץ מוטה תיירות פנים שסביבה מתקיימת תעשיית שירותים ומסחר מפותחת, יש לעודד תיירות פנים בצפון הארץ.