הגברת שקיפות המחירים לצרכן, הגבלת הריכוזיות הקמעונית ועידוד עסקים קטנים

צוות קדמי, לבדיקת רמת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון והצריכה, הגיש את המלצותיו לשרי התמ"ת והאוצר


00:00 ,18.07.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

"בשוק המזון הישראלי נמצאים כשלים, שהביאו במהלך השנים לעליית מחירים לא מוצדקת. כדי להוזיל את עגלת הקניות של המשפחה הישראלית, יש צורך בשורת צעדים, שמתחילה בעידוד התחרות בתחום הייצור והייבוא, דרך יחסי המסחר שבין הספק לרשת השיווק, ובין רשת השיווק לצרכן ומסתיימת בחיזוק המודעות והכוח הצרכני של המשפחה עצמה". כך אמר היום (ד') מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, שעמד בראש הצוות לבדיקת רמת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון והצריכה, שהגיש את מסקנותיו לשרי התמ"ת והאוצר.

ועדת קדמי הורכבה מנציגי משרדי הממשלה. על מנת לפתור באופן אמיתי ומבני את הכשלים שהתגלו, ביצע הצוות בחינה יסודית של שרשרת הערך של מוצרי המזון, החל מראשית דרכו של מוצר כחומר גלם במקטע החקלאי, במקטע היצרני או במקטע הייבוא, דרך השיווק וההפצה, ועד הצבתו על המדף ברשתות הקמעונאיות ורכישתו על ידי הצרכן. בנוסף התייעץ הצוות עם אנשי מקצוע וביצע הליך של שיתוף הציבור.

הצוות מצא שמחירי המזון בישראל יקרים בהשוואה בינלאומית וגם כי קצב התייקרות המחירים בישראל מספטמבר 2005 ועד יוני 2011 היה גבוה משמעותית ביחס לכלל מדינות ה-OECD.

המלצות הצוות מתייחסות לכלל שרשרת הערך. הצוות חילק את עבודתו לשלושה פרקים: מכסים, צרכנות, רגולציה ותחרותיות. בפרק המכסים המליץ הצוות על הפחתת מכסים דרמטית, בשיעור שבין 40-100% עבור מוצרים שאינם מיוצרים בישראל; הפחתת מכסים על מוצרים חקלאיים, בהם שיעורי המכס מנעו ייבוא מתחרה (כדוגמת בשר בקר טרי, בשר כבש וכו'); קביעת מתווה להפחתת מכסים על מוצרי מזון תעשייתי (לרבות שימורי טונה, נקניקים ומוצרי בשר, מיצי פירות ועוד).

בפרק הצרכנות המליץ הצוות על שורת צעדים, שמטרתם הגדלת השקיפות, מניעת הטעייה והגברת כוח המיקוח של הצרכן. הגברת השקיפות ומניעת פרקטיקות מטעות תמנע מציאות בה צרכנים מבזבזים את כספם לרכישת מוצרים נחותים ולקויים. אימוץ ההמלצות אף יביא לשימוש נכון יותר במשאבי הספקים, כך שבסיס התחרות לא יהיה פיתוי, לחץ והטעייה אלא מוצרים טובים יותר וזולים יותר. הצוות המליץ לקדם תהליכי חקיקה ואכיפה עצמית, לרבות: הטלת עיצומים כספיים והגברת אכיפה על חוקי צרכנות, הטלת חובת היוועצות עם הממונה על הגנת הצרכן, הרחבת סמכויות הממונה על הגנת הצרכן גם לפיקוח על מחירים מרביים והעברת סמכויות אלה ממשרד התמ"ת לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עידוד אכיפה עצמית וגיבוש תו חברתי צרכני וולונטרי. כן המליץ הצוות על חיזוק האכיפה הצרכנית.

בפרק הרגולציה והתחרותיות מפורטים אופני ההתערבות הממשלתית הנדרשים לצורך הגברת התחרותיות והפחתת המחירים לצרכן. במקטע הספקים הצוות המליץ על הגברת התחרות באמצעות הסרת חסמי יבוא, כולל הקלות בתהליכים לאישור יבוא מקביל של מזון; בתחום ההסדרים בין ספקים לקמעונאים הצוות המליץ על חקיקה על בסיס עקרונות ה"צו המוסכם" - התערבות רגולטורית שתחזק את הרשות להגבלים עסקיים ושתכלול: איסור על ספקים להתערב בקביעת מספרם או זהותם של ספקים מתחרים ברשת; איסור על רכישת שטחי מדף על ידי ספקים; איסור על סדרנות של הספק ברשתות הקמעונאיות; איסור על הסדרים המקבעים נתח שוק של ספק; איסור על הסדרים הקובעים מחיר מינימום; איסור על הסדרים הקבועים בלעדיות במבצעים (לרשת או למוצר של ספק מסוים).

הצוות המליץ לקבוע כי תוטל חובת דיווח על רמת הרווחיות על מוצרים המאופיינים ברמת ריכוזיות גבוהה; מוצרים שמחירם מפוקח על ידי הממשלה יוצבו במקום בולט ונבדל מיתר המוצרים ויסומנו באופן שבו חשיפתם לצרכן תהיה מספקת; הממשלה תבצע סקרים תקופתיים להשוואת מחירים בינלאומית של מחירי מוצרים מיובאים המאופיינים ברמת ריכוזיות גבוהה במקטע האספקה ותפרסמם לציבור; הרשות להגבלים העסקיים תבחון האם רכישת יצרני מזון קטנים על ידי ספקים דומיננטיים גרמה לשינוי לרעה בתחרותיות בענף המזון.

במקטע הקמעונאי הצוות המליץ על שורת צעדים שיביאו להגברת התחרות על ליבו וכיסו של הצרכן.

צוות המשנה לבדיקת תחום משק החלב עמד על שורה של כשלים שמאפיינים את כל שרשרת הערך, הכוללת את מקטע הרפתות, מקטע המחלבות, שהן יצרניות מוצרי החלב, והמקטע הקמעונאי. הצוות המליץ על החלת מתווה התייעלות במחיר המטרה על פני שמנה שנים ושיפור במערך קביעת מחיר המטרה, על ניוד מכסות החלב באופן חופשי וללא התערבות, מתן מענקי פרישה כתמריץ ליציאה מהענף ליצרנים הלא יעילים.

שר התמ"ת שלום שמחון אמר שמדובר בעבודה המקיפה ביותר שביצעה הממשלה לבחינת משק המזון. שמחון ציין כי בימים הקרובים ילמד את הדוח באופן מעמיק יותר בטרם ההחלטה אם לקבל את מכלול ההמלצות שבדוח, או את רובן: "אני מאמין כי יישום ההמלצות יביא להורדת מחירים ולחיזוק כוחו של הצרכן. שוק המזון ייראה בעוד מספר שנים אחרת".

שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ: "המלצות הוועדה תבאנה להורדת המחירים. הוועדה קובעת שיש לקדם את התחרותיות בשוק המזון על מקטעיו (יצרנים, סיטונאים, קמעונאים), שכן בלא קיומה של תחרות, לא נחזה בהורדת מחירים.

כעת עלינו לפעול להשלמת יישום שאר ההמלצות".