האנטישמיות לובשת פנים חדשות: שר ספרדי קורא להחרמת חברות ישראליות

השר הספרדי לענייני זכויות חברתיות, Pablo Bustinduy, קרא לחברות ספרדיות להפסיק את פעילות הסחר מול ישראל בטענה להפרת זכויות אדם בעזה. משרדי החוץ והכלכלה של ספרד אינם מודעים למכתבו. שגרירות ישראל במדריד דחתה את ההאשמות וכינתה אותן "הסתה לשנאה"


14:14 ,09.05.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

שר זוטר בממשלת ספרד, מטעם מפלגת שמאל רדיקלית, קורא לחברות ספרדיות להפסיק את פעילות הסחר מול חברות ישראליות. השר הספרדי לענייני זכויות חברתיות, Pablo Bustinduy, שלח אמש מכתבים לחברות ספרדיות הסוחרות עם ישראל, בקריאה לנקוט בצעדים להבטיח שפעילותן לא תתרום ל"רצח עם או פגיעה בזכויות אדם בפלסטין", כהגדרתו.

 

"אף שחקן כלכלי לא צריך לתרום להפרת זכויות האדם של האוכלוסייה הפלסטינית", צייץ השר, פעיל שמאל רדיקלי, ברשת החברתית X.

 

בפנייתו לחברות השונות הזכיר השר הספרדי את החלטת בית הדין הבינלאומי המורה על צעדים להגנה על אוכלוסיית עזה מפני ״רצח עם״.

 

השר Bustinduy, האחראי על זכויות הצרכן, הורה לחברות ספרדיות לנקוט בשלושה צעדים להערכת פעילותן והגברת השקיפות סביב פעילותן בישראל:

 

  1. ליידע את הממשלה על הסיכונים של הפרת זכויות אדם ש"פעילותם או הקשרים העסקיים" עשויים להיות קשורים בהם בפלסטין, בעזה או ביהודה ושומרון.
  2. למסור מידע הקשור לאמצעים שננקטו למניעת השלכות מזיקות של פעילותן הכלכלית על המצב בשטחים הפלסטיניים, תוך הבטחת גישה למידע שמאפשר לצרכנים ליהנות ממוצרים ושירותים שמכבדים את זכויות האדם.
  3. להודיע לממשלה על "מנגנונים" שהפעילו להבטחת ידע מלא לצרכנים על הפעולות הקשורות לזכויות אדם בישראל.

 

משרדי החוץ והכלכלה של ספרד הגיבו לשאילתות בנושא וציינו שאינם מודעים למכתבו של השר. "העמדה שלנו ברורה לגבי עזה, פלסטין ומדינה... אבל גם ברורה שהעמדה שלנו היא שמדינת ישראל והעם הישראלי הם ידידים של ספרד", אמר מקור במשרד החוץ.

 

ספרד ואירלנד שלחו בעבר מכתבים לאיחוד האירופי, בהם קראו לגוש לשקול מחדש את יחסיו עם ישראל בהתבסס על הפרות פוטנציאליות של זכויות אדם. בעבר התרחש משבר דיפלומטי בין מדריד לתל אביב כאשר ראש הממשלה פדרו סאנצ'ס הצהיר שישראל מפרה את החוק הבינלאומי בהתקפותיה על רצועת עזה.

 

השרה האחראית לנושאי נוער בממשלה הספרדית, סירה רגו, השתמשה ביום שלישי במונח רצח עם כאשר קראה להטיל סנקציות על הממשל הישראלי לאחר שהחלה בפלישה לרפיח.

 

שגרירות ישראל במדריד פרסמה ביום רביעי הודעה שבה נאמר כי היא "דוחה לחלוטין" את "האשמות השווא שהפיצו כמה שרים, אינטלקטואלים וכלי תקשורת שישראל מבצעת רצח עם". "ההאשמות הבלתי נתמכות הללו נותנות כנפיים לחמאס... ומהוות הסתה ברורה לשנאה, מזינה אנטישמיות", נאמר בתגובת השגרירות.