האטה במגמת שיפור השירות במדד הבירוקרטיה

המדד הרבעוני מתפרסם על ידי לשכת המסחר תל אביב והמרכז, חברת SQ ומכון גיאוקרטוגרפיה. בתי המשפט "מובילים" (לרעה) במדדי איכות השירות ומשך הזמן לטיפול במגזר העסקי


00:00 ,24.07.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

מסיכום הרבעון השני של שנת 2012 של מדד הביורוקרטיה שערכה לשכת המסחר תל אביב והמרכז, המבוצע באמצעות חברת SQ ומכון גיאוקרטוגרפיה, עולה שהמדד רשם האטה במגמת השיפור בשירות, אחרי עלייה של שלושה רבעונים ברציפות. עוד עולה שהמדד הציג תוצאה נמוכה במעט מהרבעון הקודם (שבו רשם את הציון הגבוה ביותר 6.84, מאז תחילת המדידות בשנת 2008), עם ציון כולל של 6.80.

המדד בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים ומורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.

עוד עולה מהממצאים כי משרדי התמ"ת, האוצר (רשות המסים), הבריאות ומערכת בתי המשפט שמרו ברבעון הנוכחי על יציבות בהתנהלות הביורוקרטית, משרדי התחבורה והפנים רשמו עלייה והביטוח הלאומי מציג ירידה. יצוין שהתמ"ת שומר על רמת שירות טובה וממשיך להוביל את המדד, ביחד עם משרד התחבורה, שמראה שיפור ברבעונים האחרונים.

לדברי נשיא לשכת המסחר עו"ד אוריאל לין , מחיר הביורוקרטיה למשק גבוה מאד ופוגע במידה רבה בהתנהלות העסקית. "על ראש הממשלה וממשלת ישראל מוטלת אחריות אישית וישירה לטיפול בבעיית הביורוקרטיה. לא מדובר בהוצאה כספית, אלא בניהול נכון הכולל הנחיות עם עקרונות עבודה נכונים", אמר.

לין הוסיף כי הגיש לראש הממשלה הצעה לצמצום הביורוקרטיה: "יש לקבל החלטת ממשלה שתחייב את כל הרגולטורים להקפיא כל רגולציה נוספת באופן ראשוני לתקופה בת חצי שנה. בסריקה יסודית וקפדנית, יבוטלו סעיפים מיותרים וטורדניים ויופשטו סעיפים מסורבלים בהיקף של 10% לפחות מכלל ההוראות הרגולטוריות הקיימות. אין הכוונה לביטול הוראות מהותיות, המגנות על הציבור, אלא לדרישות מיותרות ומסורבלות, שאינן משרתות מטרה אמיתית".

אמר מנכ"ל SQ שי חיון: "מדד הבירוקרטיה ברבעון 2 עומד על 6.80. ניתן לזהות מגמה כללית של שיפור ברמת השירות וירידה בעוצמת הביורוקרטיה לעומת השנה הקודמת, כתוצאה ממעורבות מנכ"לים בעשייה למען שיפור. יחד עם זאת, הרבעון מציג האטה במגמת העלייה, כפי שהתאפיין ברבעונים השניים בשנים קודמות.

חיון הצביע על הרעה שחלה בבירוקרטיה שחווים עסקים מתחום המסחר ברבעון – ציון מדד 6.59, לעומת הרבעון הקודם, אז עמד המדד על 7.08.

דירוג משרדי הממשלה על פי מדד הביורוקרטיה: משרד התמ"ת הוא הגוף הנוח ביותר למגזר העסקי. לאחריו משרד התחבורה, המוסד לביטוח הלאומי, משרד הפנים, משרד הבריאות, משרד האוצר (רשות המסים), ובמקום השביעי והאחרון, הגורם הביורוקרטי ביותר ולפיכך הגרוע ביותר עבור המגזר העסקי, הינו מערכת בתי המשפט, שהתמקמה במקום האחרון במדד מאז נכנסה אליו בתחילת 2011. עוד במדד: אילו משרדים גורמים לעיכוב בהלכים בירוקרטיים עבור המגזר העסקי: הגורם המתהדר בתואר מבזבז הזמן הגבוה ביותר הינה מערכת בתי המשפט, עם זמן שיא של 23 שבועות לטיפול בעסקים הפונים אליה. לשם השוואה, במגזר העסקי סבורים כי זמן הטיפול בעסקים צריך לארוך כשמונה שבועות בלבד. הסחבת במשרד הבריאות ממשיכה גם ברבעון הנוכחי, אחריו מדורג משרד האוצר, בו זמן הטיפול בפועל הוא הקצר ביותר מבין המשרדים. הפונים לביטוח הלאומי מדווחים על זמני טיפול ארוכים בחודש וחצי (6 שבועות) מהזמן הסביר. במשרד הפנים קיים פער של 11 שבועות בין זמן הטיפול הנתפס כסביר לזמן הטיפול בפועל. במשרד התמ"ת משך הטיפול הממוצע ארוך כמעט פי 2.5 (6.88 שבועות לעומת 2.52 שבועות לדעת בעלי העסקים), אולם גם בו חל שיפור משמעותי ביחס לזמני טיפול. במשרד התחבורה זמן הטיפול בפועל עומד על 6.88 שבועות לעומת 2.52 שבועות, שהינו זמן סביר לטיפול בעיני העסקים.