האוצר: איסור להכיר בתשלום שוחד לפקידי ציבור במדינות זרות כהוצאה לצורכי מס

הצעת החוק קובעת בצורה מפורשת כי תשלומים המהווים עבירה לפי כל דין, לא יהוו הוצאה המוכרת לצורכי מס. הגשת הטיוטה מקדמת את הליך ההצטרפות של ישראל לארגון ה-OECD


00:00 ,13.07.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

הצעת החוק קובעת בצורה מפורשת כי תשלומים המהווים עבירה לפי כל דין, לא יהוו הוצאה המוכרת לצורכי מס. הגשת הטיוטה מקדמת את הליך ההצטרפות של ישראל לארגון ה-OECD
 
שר האוצר רוני בר-און הגיש לוועדת שרים לענייני חקיקה, טיוטת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה, הקובעת בצורה מפורשת כי תשלומים המהווים עבירה לפי כל דין, לא יהוו הוצאה המוכרת לצורכי מס. כפועל יוצא מקביעה זו, תשלום שוחד לפקידי ציבור במדינות זרות לא יוכר כהוצאה לצורכי מס. הגשת טיוטת החוק מקדמת את הליך ההצטרפות של ישראל לארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי, ה-OECD. בר-און הדגיש כי תיקון החקיקה יאפשר למדינת ישראל לחתום על אמנה למניעת מתן שוחד לפקידי ציבור זרים בעסקאות בינלאומיות ויצרפה למדינות שמתחייבות לפעול למיגור השחיתות.
 
בר-און ציין כי בנוסף לכך, בכוונת מדינתישראל לאשרר גם את אמנת האו"ם נגד שחיתות, העוסקת  אף היא במיגור השחיתות ואיסור התרת תשלומי שוחד כהוצאה בייצור הכנסה. יודגש כי כבר כיום קיימות הנחיות מקצועיות של רשות המסים הקובעות כי אין להתיר כהוצאה בייצור הכנסה, סכומי כסף ששולמו עקב עבירה על חוק או תשלומי עונשין, וכפועל יוצא לא הותרו הוצאות שוחד כהוצאה מוכרת לצרכי מס.
 
בטיוטת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה שהגיש שר האוצר, מוצע להבהיר כי תשלום בכסף, או שווה בכסף, אשר יש יסוד סביר להניח שהוא מהווה עבירה לפי כל דין, אין להתירו בניכוי מההכנסה. כלומר, תשלומים המהווים עבירה לא יוכרו כהוצאות בייצור הכנסה. כהשלמה לתיקון זה, בימים אלה דנה הכנסת בהצעת החוק לתיקון חוק העונשין על פיה מתן שוחד לעובד ציבור במדינה זרה בהקשר של עסקאות בינלאומיות ייחשב כעבירה על חוק העונשין.
 
שר האוצר בר-און אמר: "זהו צעד נוסף של מדינת ישראל באימוץ סטנדרטים בינלאומיים חשובים שהולמים את ערכי המדינה. איסור זה אינו מתיר התנהלות שעשויה לפגוע במרקם הכלכלי הבינלאומי ולפגיעה בתחרות ההוגנת. חשוב לעגן איסור זה בפקודת מס הכנסה אף כי עמדת רשויות המס ברורה ואושרה על ידי בתי המשפט בעבר".