דירוג ׳מעלה׳ לאחריות תאגידית: נתיבי איילון ראשונה בתחום התשתיות

החברות המובילות לפי סקטורים: שטראוס, שופרסל, טבע, נתיבי איילון, ווסטרן דיגיטל, אנלייט, פרטנר ואסותא. תחום ה״אחריות תאגידית-חברתית״ חווה קפיצה בעקבות משבר הקורונה, והנתונים מראים כי 81% מהחברות אפשרו עבודה מהבית בשנת 2020 לעומת 56% ב-2019


12:26 ,21.07.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

ארגון מעלה לאחריות תאגידית פרסם את דירוג מעלה ESG (אחריות תאגידית-חברתית) לשנת 2021 באמצעות שידור לייב בפייסבוק אשר נחתם בלחיצה וירטואלית על פעמון פתיחת יום מסחר בבורסה לניירות ערך. באירוע הדיגיטלי השתתפו השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, השרה לשוויון חברתי מירב כהן, , מנכ״ל טבע קאר שולץ, מנכ״ל מגדל רן עוז, מנכ״ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר, נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה מרים כבהא, סמנכ״ל בכיר ומנהל מחלקת המסחר בבורסה, יניב פגוט ועוד עשרות מראשי החברות המדורגות.

 

השנה, בין החברות הציבוריות החדשות בדירוג: ישראכרט, אנלייט, רשת פתאל, חברת הבטוח איילון  וכן חברת הביטוח הדיגיטלית ליברה – שנכנסה לקטגוריה חדשה של חברות צמיחה. עוד בין החדשות, חברות פרטיות והנסחרות בחו״ל: תנובה, מיקרופוקוס, באבקום, ו- kone.  

 

מומו מהדב, מנכ״ל ארגון מעלה: ״המעבר לשימוש במונח ESG בדירוג 2021  הינו המשך טבעי למהלך עמוק יותר שקורה בעולם ובישראל, של בחירה במושג ברור יותר ובעיקר מדיד יותר אשר מאפשר הרחבה  של התחומים והממדים שהיינו רוצים לראות את החברות פועלות בתוכן. דירוג 21 לוקח את המושג המארגן ESG ושם אותו במרכז. אפשר להתייחס לזה כשינוי עונתי של ראשי התיבות וזה יהיה נכון, אבל יש פה כן מהלך עמוק יותר שקורה בעולם ובישראל של בחירה במושג מארגן, ברור יותר ובעיקר מדיד יותר. במבט על, דירוג 21 משקף זירה מתרחבת, עשייה שמעמיקה ונושאים חדשים לטיפול שעולים על השולחן ודורשים קצב טיפול מהיר מאי פעם״.

 

תחום ה ESG או אחריות תאגידית-חברתית חווה קפיצה בעקבות משבר הקורונה, עם כ- 30 חברות חדשות אשר חלקן כבר נכנס לדירוג 2021 ואחרות בתהליכים שונים של למידה והיערכות לקראת דירוג 2022. התחום מקבל לאחרונה מקום מרכזי יותר בסדר היום הכלכלי חברתי כחלק מהשלכות הקורונה והעלייה בחשיבותם של  נושאים חברתיים וסביבתיים. זאת לצד מעורבות גוברת של הרגולציה הישראלית  ואימוץ וולונטרי של כללי ESG בהשקעות ע"י מספר משקיעים מוסדיים - בראשם חברת הביטוח מגדל. גם בחברות עצמן ישנו דגש הולך וגובר  על נושאים חברתיים וסביבתיים  הן על רקע ההשלכות החברתיות של משבר הקורונה  והן כהבשלה של תהליכים אשר החלו קודם לכן. נתון בולט נוסף הוא הקפיצה הצפויה של כ- 75% במספר דוחות האחריות התאגידית המפורסמים בישראל, זאת במסגרת תוכנית האימפקט של המשרד לנושאים אסטרטגיים שבמסגרתה 31 חברות יפרסמו דוחות אחריות תאגידית.

 

מגמות בולטות העולות מהדירוג השנה:

 

קפיצה באחוז החברות אשר מאפשרות עבודה מהבית. לא מפתיע אך מעניין לראות את הקפיצה מ-56% ב 2019 ל-81% ב-2020. בהתאמה לכך, 90% מהחברות סייעו במתן ציוד IT אחוז דומה הרחיב את מגוון התפקידים אשר ניתן לעבוד מהבית. מנגד, לא חל כמעט שינוי באחוז החברות (29%) אשר מדריכות מנהלים כיצד לשמור על איזון עבודה – בית.  רק 7% מהחברות הציעו סיוע בתשלומי בייביסיטר.

 

רכש: מרבית החברות משלמות לספקים עד 60 יום: 21% משלמות עד 30 יום, 19% משלמות בין 30-45 יום, 36% משלמות בין 45-59 יום, 21% מהחברות משלמות שוטף 60 ומעלה. בתקופת משבר הקורונה 55% מהחברות הקדימו תשלומים לספקים ו 40% מהחברות סייעו בתקשורת מול רגולטורים. 10% מהחברות גם סייעו בחיזוק יכולות דיגיטליות.

 

היכן נמצאות הנשים בעמדות המפתח? מצטיירת ירידה קלה באחוז נשים בדירקטוריון: 25%  לעומת 29% ( נתון חציוני) לשנת 2020. כמו כן קיים קיבוע של אחוז הנשים הנמנות בין מקבלי השכר הגבוה, 30% לעומת 28% בשנת 2020. אחוז החברות אשר קבעו יעד לשיעור נשים בדרגי ניהול חווה עלייה קלה עם 52% ביחס ל-49% בדירוג 2020. היעד הממוצע שנקבע עומד על 36% נשים בהנהלה.