דיון בהקמת המקטע הדרומי של מערכת הולכת הגז הטבעי

הקבינט החברתי כלכלי ידון בשבוע הבא בהצעת החלטה של משרד האוצר בעניין הקמת המקטע הדרומי של מערכת הולכת הגז הטבעי


00:00 ,18.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הקבינט החברתי כלכלי ידון בשבוע הבא בהצעת החלטה של משרד האוצר בעניין הקמת המקטע הדרומי של מערכת הולכת הגז הטבעי

 

הצעת ההחלטה גובשה על ידי הממונה על התקציבים בהסתמך על בחינת כדאיות כלכלית שבוצעה על ידי נציגי אגף התקציבים ורשות הגז הטבעי

 

הקבינט החברתי-כלכלי ידון ביום שלישי, ה- 24/05/2005, בהצעת ההחלטה שגובשה על ידי הממונה על התקציבים, מר קובי הבר, לפיה הממשלה תפעל להקמת המקטע הדרומי של מערכת הולכת הגז הטבעי באופן מיידי באמצעות חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ. לפי ההצעה, כבר בשנת 2007 יהיה הגז הטבעי זמין לתעשייה וליצרני החשמל בדרום הארץ זאת במטרה להוזיל את עלויות האנרגיה למפעלי התעשייה בדרום הארץ, ולאפשר הקמתן של תחנות כח לייצור חשמל בטכנולוגיה של שילוב כח וחום (קוגנרציה) באזור.

 

הצעת משרד האוצר מסתמכת על בדיקת כדאיות כלכלית של הקמת המקטע הדרומי שנעשתה על ידי  אגף התקציבים במשרד האוצר ורשות הגז הטבעי במשרד התשתיות ואת עריכתה סיימו בימים אלה. 

 

מהבדיקה עולה, כי הקמת המקטע הדרומי של מערכת הולכת הגז הטבעי מקריית-גת דרך באר שבע ועד לסדום טומנת בחובה כדאיות כלכלית רבה למשק הישראלי, בעיקר כתוצאה מהסבת מפעלי התעשייה משימוש בדלקים יקרים לשימוש בגז טבעי, וכן כתוצאה מהקמת תחנות כח לייצור חשמל בטכנולוגיה של שילוב כח וחום (קוגנרציה) במפעלי תעשיה בדרום הארץ. אומדן התועלת המשקית החזויה כתוצאה מהתהליכים המתוארים לעיל הינו כ- 370 מיליון דולר, וזאת אל מול עלות צפויה להקמת המערכת בגובה של כ- 120 מיליון דולר. בנוסף, טמונות בפרוייקט תועלות נוספות למשק שלא הובאו בחשבון במסגרת הסכום האמור, ובהן עידוד התעשייה באזורי הפריפריה, מעבר מפעלים ממרכז הארץ לנגב, תרומה לאיכות הסביבה והפחתת תנועת מיכליות הדלקים בכבישים.

 

בימים אלו מוקמים חלקים ממערכת ההולכה של הגז הטבעי: המקטע הימי, המחבר בין אשדוד לתחנת הכח "חגית" דרך חוף דור (כולל כניסה לתחנת הכח "רדינג") מוקם באמצעות חברת החשמל. התוואי המרכזי, המחבר בין אשדוד לאשקלון דרך תחנות הכח "גזר" (רמלה) ו"צפית" (קריית גת) מוקם על ידי חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ, שהינה בעלת רישיון ההולכה, וצפוי להסתיים עד סוף שנת 2006. מלבד הקטעים האמורים, קיימים שני מקטעים נוספים של המערכת. התוואי הצפוני, מתחנת הכח "חגית" לכיוון חיפה ואלון תבור, הנמצא בשלבי אישור במוסדות התכנון, והתוואי הדרומי מקריית-גת דרך באר שבע לכיוון רמת חובב וסדום, המאושר מבחינה סטטוטורית.

 

עקב הכדאיות הכלכלית הרבה הטמונה במעבר לגז טבעי, הצפי הנו כי יצירת ודאות להקמת מערכת ההולכה בתוואי הדרומי תגרור אחריה חתימת חוזים לאספקת גז לצרכנים בדרום ותאיץ את כניסת ספקי הגז הטבעי הנוספים למשק. לפיכך, יש צורך לנקוט במדיניות לפיה הקמת מערכת ההולכה בתוואי הדרומי לא תהיה כרוכה בקיומן של התקשרויות נוספות לאספקת גז טבעי למשק הישראלי. זאת בעיקר לאור העובדה כי מתקיים משא ומתן מתקדם בין חברת החשמל לבין חברת הגז של מצרים בעניין אספקת גז טבעי לחברת החשמל, בנוסף לחוזה הקיים עם קבוצת "ים-תטיס".