דו״ח התחרותיות של הפורום הכלכלי העולמי: ישראל התדרדרה למקום ה-69 בעולם

בתוך שנה אחת בלבד צנחה ישראל 10 מקומות בכל הקשור להתערבות הממשלה במגזר העסקי. מהדו״ח עולה כי הביורוקרטיה הממשלתית, הזמן והעלויות הנלוות לפתיחת עסק בישראל והעדר ביצוע תוכניות ארוכות טווח הם הגורמים שמסכנים את הצמיחה במשק הישראלי


12:39 ,10.10.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

ההתערבות הממשלתית בישראל היא ברמה של מדינת עולם שלישי. כך עולה מדו״ח התחרותיות של הפורום הכלכלי העולמי שהתפרסם אתמול (09/10). הדו״ח קובע כי ישראל עדין משתרכת מאחור במגוון פרמטרים הפוגעים בצמיחה הכלכלית ובראשם נטל הרגולציה. בשנה שעברה ישראל נמדדה במקום ה-59 במדד הרגולציה והשנה היא צנחה למקום ה-69. בשנה שעברה בנגלדש ניצבה במקום זה.

 

בנוסף להתערבות הממשלתית הכבדה, ישראל מדורגת בכמה פרמטרים במקומות נמוכים מאוד. ביצוע תוכניות לטווח הארוך (53), איכות ההכשרות המקצועיות (40) ואורך הזמן שלוקח להקים עסק בישראל (73). כמו כן ישנה ירידה בכלים שניתנים על ידי הממשלה להורדת עלויות להקמת עסק, לעומת מדינות אחרות (49). פרמטרים אלה מעיבים על יכולת הצמיחה במשק והגברת התחרות של חברות ישראליות מול חברות אחרות מהעולם. 

 

 ״במקום לחתוך את הביורוקרטיה עם מצ׳טה, הממשלה הולכת בעקבות מדינות עולם שלישי ומוסיפה עוד רגולטורים שחונקים את הצמיחה״ שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים

 

נקודת האור בדו״ח התחרותיות היא שישראל הצליחה לשמור על מעמדה כ״אומת הסטארט־אפ״. זאת כשדורגה במקום הראשון, שנה שנייה ברציפות, במדדים של התפתחות חברות סטארט־אפ, היחס ליזמים וההוצאה של חברות בתחומי המחקר והפיתוח. ישראל מוקמה במקום העשירי המכובד במדד הגשת הפטנטים ובמקום השני במדד זמינות הון סיכון. 

 

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש: ״במקום לחתוך את הביורוקרטיה עם מצ׳טה, הממשלה הולכת בעקבות מדינות עולם שלישי ומוסיפה עוד רגולטורים שחונקים את הצמיחה. כל מי שניסה אי פעם לסגור מרפסת והתמודד עם הביורוקרטיה הממשלתית, צריך לחשוב מה עובר תעשיין שרוצה להקים מפעל בישראל. זה תהליך שלוקח יותר מ-7 שנים ובו צריך לעבור 17 רגולטורים שונים, כשבאירופה התהליך מהיר וזול יותר. התוצאה היא שיקר יותר וקשה יותר לייצר בישראל ואת המחיר משלם הציבור והמשק הישראלי״.