דוד ארצי: יש ליישם את מסקנות הוועדה לבחינת כלי סיוע ליצואנים

מתריע כי ללא סיוע ליצואנים צמיחת המשק בשנת 2008 עלולה לרדת אל מתחת ל-4%. קורא למנכ"ל משרד ראש הממשלה להגיש לישיבת הממשלה הקרובה את הצעת החלטת השר ישי ליישום מסקנות הוועדה


00:00 ,10.07.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מתריע כי ללא סיוע ליצואנים צמיחת המשק בשנת 2008 עלולה לרדת אל מתחת ל-4%. קורא למנכ"ל משרד ראש הממשלה להגיש לישיבת הממשלה הקרובה את הצעת החלטת השר ישי ליישום מסקנות הוועדה
 
שער הדולר "מתנדנד", היצוא במגמת האטה בקצב הגידול שלו ואילו משרד ראש הממשלה משתהה בהגשת הצעת החלטת סגן ראש הממשלה ושר התמ"ת אלי ישי ליישום מסקנות הוועדה לבחינת כלי סיוע ליצואנים עקב שחיקת שער הדולר. כך טוען דוד ארצי, יו"ר מועצת המנהלים של מכון היצוא ויו"ר הוועדה לסחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, שעמד בראש הוועדה.
 
ארצי קורא למנכ"ל משרד ראש הממשלה לפעול כדי שהמלצות הוועדה יועלו כבר בישיבת הממשלה הקרובה.
 
ארצי מתריע כי ללא יישום דחוף של מסקנות הוועדה יש סכנה רצינית שהמשק בשנת 2008 יצמח פחות מ-4%, תוך בלימת מגמת הירידה בשיעור האבטלה במשק.
 
ארצי ציין כי שר התמ"ת הגיש למשרד ראש הממשלה לפני כשבועיים הצעת החלטה ליישום המלצות הועדה בנושא זה.
 
יו"ר מועצת המנהלים של מכון היצוא מציין כי מאז שהגיש לשר התמ"ת, לפני יותר מחודש ימים, את המלצות הוועדה, בה היו שותפים תעשיינים, נציגי משרד התמ"ת, אנשי אקדמיה ונציגי בנק ישראל (משקיפים), הוצפו מכון היצוא והתאחדות התעשיינים במאות פניות של יצואנים שמוטרדים מכך שהמסקנות אינן מיושמות.
 
יצוין כי העלות התקציבית של המלצות ועדת ארצי לבחינת כלי סיוע ליצואנים בעקבות התיסוף הינה כ-460 מיליון שקל. בתוך כך, ממליצה הוועדה להקים קרן חירום לסיוע לחברות קטנות ובינוניות, בהיקף של 200 מיליון ש"ח לסייע בשיווק בינלאומי ופיתוח שווקים חדשים בהיקף של 250 מיליון שקל; להכפיל את קווי האשראי לסחר עם מדינות בעלות סיכון אשראי גבוה באמצעות "אשרא", מרמה של כ-450 מיליון דולר לרמה של 900 מיליון דולר (ללא עלות תקציבית).
 
עוד המליצה הוועדה בראשותו של ארצי, להעמיד קווי אשראי בריבית קבועה לעסקאות לטווח ארוך כמקובל במדינות החברות בארגון ה-OECD, אליו מצטרפת ישראל בימים אלו; העמדת הון ראשוני לצורך הקמת קרן חוץ ממשלתית לביצוע הגנות מט"ח לחברות קטנות ובינוניות, תוך ניצול היתרון לגודל בביצוע הגנות אלו; העמדת ייעוץ פרטני לחברות קטנות ובינוניות בתחום הגנות המט"ח באמצעות ייעוץ וליווי מקצועי למשך שנת פעילות; הארכת תוקף תקנות פחת מואץ וקידום החל מה-1 ביולי 2007 וקידום והאצת הרפורמה בתעריפי נמלי הים (בטיפול ועדה מקצועית נפרדת שהוקמה על ידי הממשלה בשיתוף הסקטור העסקי).
 
ארצי ציין כי רק יישום צעדים והמלצות אלו יוכלו לסייע ולתמוך בהמשך גידול היצוא בשיעורים דומים לאלו של ה-3 השנים האחרונות.