דו"ח משרד החקלאות: ירידה ריאלית בערך היצור החקלאי של כ-9.3%

על פי דו"ח סיכום שלוש הרבעונים הראשונים לשנת ‏2006 ישנה ירידה ריאלית בערך היצור החקלאי של כ-9.3%. להערכת כלכלני המשרד מלחמת לבנון השנייה ומחלת שפעת העופות חיזקו את מגמת הירידה בערך הייצור החקלאי


00:00 ,26.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי דו"ח סיכום שלוש הרבעונים הראשונים לשנת ‏2006 ישנה ירידה ריאלית בערך היצור החקלאי של כ-9.3%. להערכת כלכלני המשרד מלחמת לבנון השנייה ומחלת שפעת העופות חיזקו את מגמת הירידה בערך הייצור החקלאי
 
הרשות לתכנון במשרד החקלאות פיתוח הכפר פרסמה נתוני סיכום של שבעת החודשים הראשונים של שנת 2006, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
 
הנתונים מצביעים על ירידה ריאלית בערך היצור החקלאי של כ-9.3% בשבעת החודשים הראשונים של 2006 שנאמד בכ-18.34 מיליארד שקל, לעומת התקופה המקבילה אשתקד שהסתכמה בערך ייצור של כ-20.21 מיליארד שקל (במחירי ממוצע 2006).
 
הירידה נובעת מירידה ריאלית בערך היצור בענפי הצומח של 11.7%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וירידה ריאלית בענפי בעלי חיים של 5.9%, לעומת תקופה מקבילה אשתקד בהם. את הירידה בענפי בעלי החיים ניתן לייחס בחלקה להשפעת מחלת שפעת העופות שפקדה את ישראל בחודש מרץ האחרון והשפיעה על היצור בענף הלול. הנתונים מבוססים על נתוני שיווק מאורגן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
 
כלכלני המשרד מייחסים חלק מן הירידה בערך הייצור בחודש יולי למחצית הראשונה של מלחמת לבנון השנייה. זאת ועוד, כלכלני המשרד מעריכים כי הירידה בשבעת החודשים הראשונים הושפעה משילוב גורמים, בחלקם אף מנוגדים, ביניהם ירידה כמותית במספר גידולים רב-שנתיים ובמרבית ענפי בעלי חיים תוך מגמה מעורבת במחירים במספר ענפי משנה. ברבעון הבא ניתן יהיה להעריך את מלוא השפעת מלחמת לבנון השנייה על נתוני החקלאות.
 
בשמונת החודשים של שנת 2006 נרשמה ירידה של 1.8% בערך בייצוא החקלאי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בולטת הירידה הכמותית בייצוא אבוקדו והדרים, המגודלים בין השאר בצפון הארץ. לעומת זאת, אומדן תנאי הסחר לשנת 2006 מצביע על שיפור של 3.2%. אומדן זה מבוסס על התייקרות ממוצעת של מדד מחירי התשומות לחקלאות (ללא שכר עבודה) של כ-3.46%, לעומת אומדן התייקרות ממוצעת של מחירי תפוקה של כ-6.8%, הנגזר מהתייקרות מדד מחירי מוצרי חקלאות טריים לצרכן.
 
מדד מחירי מוצרי חקלאות טריים עלה בתקופה של תשעת החודשים הראשונים של שנת 2006 בשיעור ממוצע של 6.8% לעומת שיעור עליית המדד הכללי שהסתכם ב-2.9% בלבד. שיעור התייקרותו של מוצרי החקלאות הטריים היה גבוה השנה לעומת אשתקד, שהסתכם ב-2.2%.