גניבת מתכות ממפעלים – נזק כספי של 100 מיליון שקל

מבדיקת התאחדות התעשיינים מתברר כי לכ-700 ממפעלי המתכת והחשמל נגנבו בשנה האחרונה מתכות. אלי יפה: ביצוא הגרוטאות מישראל שורר מצב קטסטרופלי


00:00 ,20.06.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מבדיקת התאחדות התעשיינים מתברר כי לכ-700 ממפעלי המתכת והחשמל נגנבו בשנה האחרונה מתכות. אלי יפה: ביצוא הגרוטאות מישראל שורר מצב קטסטרופלי
 
לכ-700 ממפעלי המתכת והחשמל (כ-73% מסך כל המפעלים בענף), נגנבו בשנה האחרונה מתכות. מדובר בנזק כספי כולל של כ-100 מליון שקל. כך מסר אלי יפה, יו"ר תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל חישולי כרמל, בהסתמכו על סקר שערך האיגוד בקרב כ-100 מפעלים בענף.
 
יפה מציין כי מדובר בעיקר בגניבה של מתכות כגון אלומניום, פלדה, ברזל, ברונזה, מגנזיום, נירוסטה, טונגסטן, נחושת, פליז, ניקל, סרטי פח, מוטות פלדה, אלומניום ופחים.
 
מהסקר עולה, כי מבין המפעלים בענף המדווחים על גניבת מתכות, 45% מתוכם מדווחים על התרחבות התופעה בשנה האחרונה; 42% מדווחים כי אין שינוי בהיקף הגנבות, בעיקר בשל העובדה שהשקיעו רבות במערכות מיגון מתקדמות; 13% בלבד (מבין המדווחים על גניבת מתכות) ציינו כי תופעה זו נחלשה.
 
יפה ציין, כי ביצוא הגרוטאות מישראל שורר מצב קטסטרופלי. שכן, הוא מתבצע ללא התניה כלשהי של היתרי יצוא, וללא התחשבות בביקוש ובצריכה של התעשייה בארץ.
 
לדבריו, יצוא גרוטאות המתכת גורם לעלייה חדה בביקושים המקומיים לגרוטאות - דבר הגורם לעליית מחירים. מדובר בייצוא למדינות כגון תורכיה, טיוואן, הודו, יוון, קפריסין וירדן. ארצות אלו חוזרות ומציפות את השוק המקומי במוצרים זולים הנסמכים על אותו חומר גלם היוצא מישראל כגרוטאות מתכת.
 
יפה קורא להגביר את האכיפה המשטרתית באזורי תעשייה, תוך ביצוע מעצרים ומיצוי תהליכי החקירה על ידי המשטרה. לדעתו, על המשטרה להקים צוות משטרתי ייעודי שיעסוק בעניין זה באופן יום יומי. כמו כן יש לדעתו להפעיל מוקדי שמירה אמינים ולפעול למיגון אזורי התעשייה, תוך ביצוע חסימות פיזיות של דרכי הגישה למפעלים. תעשייני המתכת בהתאחדות התעשיינים ממליצים אף לסגור את אזורי התעשייה בסופי השבוע ובלילות.
 
יפה טוען כי יש לחייב ברשיון את העוסקים בסחר מתכות, זאת כדי להגביר את הבקרה והפיקוח. כן יש לדעתו לקיים פיקוח צמוד על מפעלים העוסקים במחזור והתכה. לדבריו, יש לאפשר סחר בחומרי גלם רק באמצעות צילום תעודת זהות ותשלום בצ'ק בנקאי.
 
לדבריו, יש להגביר את הביקורת והפיקוח על מגרשי גרוטאות ואף לבצע בקרה בנמלים ועל אוניות המוציאות חומרי גלם מהארץ.
 
אם יבוצעו מהלכים אלו, קיים סיכוי סביר להקטנת היקף ממדי התופעה עד למינימום, טוען מנהל איגוד המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים.