גידול של 40% בהתחייבויות לרכש גומלין ב- 2004

בינה בראון מנהלת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי בתמ"ת: ההיקף הכולל של התחייבויות חדשות לרכש הגומלין בשנת 2004 הסתכם ב - 506 מיליון דולר- גידול של 40% לעומת שנת 2003


00:00 ,10.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בינה בראון מנהלת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי בתמ"ת: ההיקף הכולל של התחייבויות חדשות לרכש הגומלין בשנת 2004 הסתכם ב - 506 מיליון דולר- גידול של 40% לעומת שנת 2003
 
בשנת 2004 הושגו התחייבויות חדשות של 118 חברות זרות לרכש גומלין בהיקף 506 מיליון דולר, לעומת 360 מיליון דולר בשנת 2003, המהווים גידול של 40% לעומת השנה הקודמת.

יתרת ההתחייבויות למימוש עד שנת 2008 עומדת מעל מיליארד דולר, כולל 560 מיליון דולר של חברות אמריקאיות ו-475 מיליון דולר חברות אירופאיות.

בידי רשפ"ת התחייבויות לרכש גומלין של כ-300 חברות זרות, מהן 118 לא עומדות במימוש התחייבויותיהן מעבר למועד גמר מימוש ההתחייבות . היקף הפיגורים עומד כיום על כ-300 מיליון דולר, מהם כ-200 בארה"ב וכ-100 באירופה.

חברות חדשות הצטרפו למעגל החברות המחויבות, כשהבולטות מביניהן במגזרהאזרחי: חברת CORUS שסיפקה את הצנרת התת-ימית להולכת הגז הטבעי, חברת BORUSAN MANNESMANN שתספק את הצנרת היבשתית להולכת הגז הטבעי וחברת THOMASSEN אשר תסב טורבינות לגז טבעי.

התחייבויות העיקריות הושגו מהחברות הבאות: Intel, Bombardier Transportation, Siemens, Alcatel, Boeing IDS,Dynacs,Cubic, Corus, MAN, Alstom Transport, Raytheon, GE Power, Agilent, Areva, IBM, UTC, Borusan-Mannesmann
 
נחתמו הסכמי מסגרת חדשים עם החברות: Agilent, HDS, L.M. Maritime, MOL, Space Imaging,Thales Avionics. סוכם נוסח התחייבות לשתפ"ת עבור מערכת ההסעה ההמונית לגוש דן (פרויקט הקו האדום).


רכבת ישראל המשיכה בשנת 2004 בפעילותה להגדלת צי הרכבות. היקף ההתחייבויות הפתוחות לרכש גומלין בארץ ע"י יצרני הרכבות ALSTOM ו - BOMBARDIER מסתכם ב - 105 מיליון יורו נכון לסוף שנת 2004. מנהלי רכש בכירים מגרמניה של יצרנית הרכבות BOMBARDIER סיירו בתעשייה הישראלית , בתאום ובליווי רשפ"ת, ונפגשו עם כתריסר תעשיות ישראליות. בפגישה עם הנהלת רשפ"ת הובהר כי על החברה להרכיב בעתיד בארץ את קרונות הרכבת שיסופקו ע"י החברה, כחלק ממילוי מחויבותה לרכש גומלין.
 
החברה בחרה מתוכן את מפעל רמת"א להקמת קו ההרכבה של הקרונות הדו-קומתיים בארץ. במסגרת הפעלת האופציה לרכישת 54 קרנות דו-קומתיים נוספים, התחייבה החברה לבצע באמצעות רמת"א קבלנות משנה בהיקף 20% מערך ההזמנה.

במכרז החדש לרכישת קרונות נוסעים נדרשו המציעים להעביר לרשפ"ת תכנית מימוש מפורטת, כתנאי לאישור ההתקשרות. כמו-כן נקבע שהתשלום האחרון לספק הזוכה יעוכב עד גמר מימוש ההתחייבות.

רשפ"ת הודיעה לחברות ALSTOM ו-BOMBARDIER שלא תאשר התקשרות נוספת בינן לבין רכבת ישראל, כל עוד החברות לא יציגו בפני רשפ"ת תכנית מימוש מפורטת ליתרת החוב שצברו.
 
 
חברת החשמל המשיכה בתהליך הקמת תחנות כוח עם מחזורים משולבים ובמקביל בהכנות להפעלת תחנות כוח בגז טבעי, לרבות הנחת הצנרת התת-ימית מאשדוד לדור, הסבת תחנות כוח קיימות לגז טבעי וחיבורן לצנרת. במכרזים ישנה דרישה לרכש גומלין של 30% ובתוך זה קבלנות משנה מקומית בהיקף של לפחות 20% מהיקף עסקות מעל 5 מיליון דולר, כמתחייב מהתקנות.

רשפ"ת פעלה בצורה נמרצת לשילוב התעשייה הישראלית בייצור הצנרת להולכת הגז הטבעי. במסגרת פעילות זו יוצרה בארץ לראשונה עטיפת הבטון לצנרת התת-ימית והתקבלה התחייבות לייצור מקומי בהיקף 35% מהצנרת היבשתית שהוזמנה על ידי חברת נתיבי הגז הטבעי.
 
 
רשות הנמלים רכשה בשנת 2003 את ציוד העיקרי להפעלת נמל היובל באשדוד, בהיקף כ - 100 מיליון דולר. יצרני העגורנים וגוררי המכולותהתחייבו לרכש גומלין בהיקף כ - 30 מיליון דולר, מתוכם בוצעו כ-20 מיליון דולר בקבלנות משנה בייצור הציוד בארץ עבור נמל היובל.


רשפ"ת פעלה נמרצות לשיתוף התעשייה הישראלית בייצור הציוד הדרוש להקמת פרויקט סינון המים הארצי של מקורות עם קונסורציום בו שותפים החברה האנגלית BLACK & VEATCH וסולל בונה, במסגרת מימוש התחייבותו לרכש גומלין בהיקף מעל 26 מיליון דולר. במסגרת זו נרכשו על ידי הקונסורציום מהתעשייה הישראלית בין השאר קונסטרוקציות, מגופים, משאבות, מנועים חשמליים, עגורנים עיליים וציוד פיקוד ובקרה חשמליים.
 
רשפ"ת קיימה פעילות ענפה להגברת הרכש בארץ ע"י חברות הרכב הזרות. היקף הרכישות בארץ של חברות הרכב הזרות בשנת 2004 הסתכם ב 150 מיליון דולר.

חברת פורד העולמית שלחה ארצה בשנת 2004, ביזמת רשפ"ת, משלחת להסמכת המפעלים א. ל. פילטר, תדירגן ו- IMC, בהמשך לביקור המשלחת לסקר התעשייה הישראלית בשנת 2003 .

רשפ"ת קיימה מפגש שת"פ תעשייתי עם יצרנית הרכב INTERNATIONALTRUCK במרכז הרכש בשיקגו, ארה"ב. במפגש השתתפו 8 חברות ישראליות שנפגשו לפגישות אישיות עם מנהלי רכש, קניינים ועם אנשי ההנדסה במרכז הפיתוח שבפורט–וויין וניכרה תחושת מחויבות של נציגי החברה לעשות ככל יכולתם לקשור עם נציגי המפעלים קשרים עסקיים.
 
כמו-כן, התקיים מפגש שת"פ תעשייתי בחברת Volvoמשאיות עם קבוצה של מפעלים, במהלך הביקור בהשתתפות הנספח המסחרי בשבדיה התקיימו פגישות בינם לבין אנשי רכש של וולוו, לאיתור נושאים לשיתוף פעולה תעשייתי.

במהלך הביקור בחברת קטרפילר בבלגיה, סוכם על עריכת ביקור של נציגי החברה בישראל, על מנת להרחיב את מעגל הספקים הישראליים עבור החברה.