גידול של 20% לשנה בממוצע בענף כלי החיתוך וההשחזה

ישראל ממוקמת בשלישייה המובילה בעולם בתחום. בארץ פועלות 9 חברות מובילות בענף המייצאות בכ-480 מיליון דולר בשנה


00:00 ,18.06.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

ישראל ממוקמת בשלישייה המובילה בעולם בתחום. בארץ פועלות 9 חברות מובילות בענף המייצאות בכ-480 מיליון דולר בשנה
 
ישקר לא לבד. ענף כלי החיתוך וההשחזה הישראלי המייצר לתעשיות הרכב, התעופה ועוד, צומח יותר מהייטק, עם שיעור גידול של 20% בממוצע מדי שנה. כך מגלה יאיר וינברגר, יו"ר איגוד תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אלקטרו-טרם.
 
הוא הוסיף, כי מתחילת שנות ה-90 ועד היום צמח הענף בכ-300% בממוצע.
 
לדבריו, בארץ פועלות עוד 9 חברות מובילות (לא כולל ישקר), מתוכן 6 חברות בגליל העליון, בתחום כלי החיתוך וההשחזה המייצאות בכ-480 מיליוני דולרים בשנה בעיקר לארה"ב (כ-35%), ומערב אירופה (כ-30%, בעיקר לצרפת וגרמניה) וכן ליפן, סין, מזרח אסיה (35%). מדובר, בין השאר, בחברות מיקרו כלי, מפעלי מתכת חניתה, כרמקס, תפן יציקות ועוד, הממוקמות ב"עמק הסיליקון" הגלילי - חניתה, מעלות ותפן. 
 
וינברגר מסר כי יצוא 9 החברות הללו בתחום כלי החיתוך וההשחזה (לא כולל ישקר) גדל אשתקד ב-17% והסתכם בכ-480 מיליון דולר. השנה צפוי גידול נוסף של כ-17%-20% ביצוא החברות הללו ויסתכם בכ-565 מיליוני דולרים, כאשר שיעור היצוא מהווה 85%-90% מסך מכירות הענף.
 
מכירות כלי החיתוך וההשחזה לשוק המקומי של 9 החברות הללו (לא כולל ישקר), גדלו בשנת 2005 בכ-14% והסתכמו בכ-600 מיליון שקל והם צפויים לגדול השנה בכ-15% נוספים ולהסתכם בכ-685 מיליון שקל.
 
וינברגר הדגיש כי למרות שיעורי צמיחת הענף - המדינה אינה משקיעה בחינוך של דור נוסף של אנשי מקצוע (הגיל הממוצע בענף - 45-50 שנים), ואין תשתית טכנולוגית ראויה. לדבריו, רק לאחרונה נסגרו מגמות רלבנטיות בטכניון ובמוסדות אקדמיים נוספים בענף.
 
הוא הוסיף כי בארץ אין יעוץ ראוי בתחום, ולכן מרבית החברות בענף נדרשים להיוועץ עם חברות חיצוניות מחו"ל בעיקר מגרמניה ומיפן.
 
הוא הוסיף כי לחברות הללו בענף כלי החיתוך וההשחזה חסרים כיום כ-100 עובדים מקצועיים, בעיקר מהנדסי עיבוד שבבי, משחיזנים, טכנאים והנדסאים.
 
יצוין כי החברות הללו מעסיקות כיום 1,500-2,000 איש (לא כולל ישקר המעסיקה כ-2,000 עובדים), עם שכר חודשי ממוצע של כ-11 אלף שקל.
 
יו"ר איגוד המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים ציין כי החברות הללו כמעט ואינן נעזרות בהטבות ממשלתיות (חוק עידוד השקעות הון וקרנות למיניהן) וכי מרבית החברות בענף מעוניינות להמשיך ולייצר בישראל, זאת בעקבות העובדה כי חדשנות ופיתוח זה "שם המשחק" בתחום, ומיטב המוחות נמצאים בארץ. (מומחים רבים בתחום הגיעו ממדינות חבר העמים).