גידול של 2.7% בתפוקת התעשייה ברבעון האחרון של 2003

נירה שמיר: התעשייה ממשיכה לגלות סימני התאוששות - ברבע האחרון של 2003 - גידול מסויים בתפוקת התעשייה - גידול של 2.7% - עליה של 0.5% בשעות העבודה ויציבות במצבת העובדים; טוענת - עם זאת, עדיין אין פתרון לבעיית האבטלה.


00:00 ,18.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נירה שמיר: התעשייה ממשיכה לגלות סימני התאוששות - ברבע האחרון של 2003 - גידול מסויים בתפוקת התעשייה - גידול של 2.7% - עליה של 0.5% בשעות העבודה ויציבות במצבת העובדים; טוענת - עם זאת, עדיין אין פתרון לבעיית האבטלה.

התעשייה ממשיכה לגלות סימנים מסויימים להתאוששות. ברבע האחרון של 2003 חל גידול מסויים בתפוקת התעשייה - גידול של 2.7%. כן חלה עליה של 0.5% בשעות העבודה בתעשייה ונרשמה יציבות במצבת העובדים. כך מסרה נירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים בהסתמכה על ניתוח חודשי שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, על מצב התעשייה.

שמיר מציינת, כי עם זאת, עדיין אין פתרון לבעיית האבטלה.

ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים מדגישה, כי האבטלה היא היום הבעייה העיקרית של החברה הישראלית. כל עוד תוצר המגזר העסקי אינו צומח בקצב של 5% בשנה, לא תרד האבטלה מתחת לקו ה-10%. רק כשנראה ירידה לרמה זו, נוכל לומר שהמיתון מאחורינו. על הממשלה חלה אחריות לספק לתעשייה סביבה עסקית תומכת ומעודדת צמיחה.

שמיר מציינת, כי למרות ניצני ההתאוששות בתעשייה, עדיין עשרות חברות מתמודדות עם בעיית החובות האבודים מלקוחות בארץ בחו"ל, המעיקה עליהן מאד ומקשה על פעילותן העסקית ועל בעיית תזרים המזומנים שלהן. כמו כן ממשיכים להסגר מפעלים ועסקים קטנים המעסיקים בעיקר עד 50 עובדים כל אחד.

מניתוח התאחדות התעשיינים עולה, כי עלייה חדה ביותר של 13% נרשמה ברבע האחרון של 2003 בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, (כימיקלים וזיקוק נפט כולל תרופות, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי).

במקביל, נרשמה עלייה של 2.5% ברבע האחרון של 2003 בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית. (כרייה וחציבה, מינרלים אל מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת). עוד מתברר מניתוח התאחדות התעשיינים, כי עלייה מתונה ביותר של 0.2% נרשמה בחודשים אלה בתפוקת ענפי הטכנולוגיה העילית, (רכיבים אלקטרוניים, ציוד לבקרה ופיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני וכלי הובלה). שמיר מציינת, כי בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המסורתית נרשמה יציבות ברבע האחרון של 2003, (מדובר בענפי המזון, משקאות וטבק, טקסטיל והלבשה, עור והנעלה, נייר ומוצריו, דפוס והוצאה לאור, עץ ורהיטים).

עוד עולה, כי ברבע האחרון של 2003 נרשמה, כאמור, לראשונה מאז פרוץ האינתיפאדה, יציבות במצבת העובדים בתעשייה. מהניתוח של התאחדות התעשיינים מתברר, כי יציבות נרשמה ברבע האחרון של 2003 במצבת עובדי קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית. יציבות זו נגזרה מקליטת עובדים של 1.5% בענפי הרכיבים האלקטרוניים, ושל 0.5% בכלי הובלה, אשר קוזזה כולה על ידי פיטורים בשיעור של 1% בענפי ציוד התקשורת האלקטרוני והציוד לפיקוח, בקרה ורפואי.

בדומה, נרשמה יציבות במצבת עובדי קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית. קליטת עובדים בשיעור של 0.5% - 1% נרשמה בענפי המתכת הבסיסית, מוצרי המתכת, הכרייה והחציבה, ומנגד פיטורים בשיעור של 1.5% נרשמו בענפי המינרלים האל מתכתיים ושל 0.5% בענפי הגומי והפלסטיק.

במקביל, קליטת עובדים מתונה של 0.3% נרשמה ברבע האחרון של 2003 בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית - כאשר קליטת עובדים בקבוצה זו לא נרשמה יותר מ-3 שנים. העלייה במצבת העובדים אפיינה את מרבית ענפי הקבוצה למעט ענף הטקסטיל וההלבשה אשר רשם ירידה של 4.5% במצבת עובדיו. קליטת עובדים של 1.5% נרשמה בענפי הדפוס וההוצאה לאור, של 1% בענפי המזון, העור וההנעלה ושל 0.5% בענפי הנייר, העץ והריהוט.

מנגד, פיטורים בקצב של 1.1% נרשמו ברבע האחרון של 2003 בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית. שונות אפיינה את התפתחות מצבת העובדים של ענפי הקבוצה. בעוד פיטורים בהיקף של 2% נרשמו בענף המכונות והציוד, נרשמה קליטת עובדים בשיעור של 0.5% בענף הציוד החשמלי. יציבות נרשמה במצבת העובדים בענף הכימיה והנפט (כולל תרופות).

עוד עולה מהניתוח, כי ברבע האחרון של 2003 נרשמה עלייה של 0.5% בכמות שעות העבודה בתעשייה, זאת לאחר ירידה מצטברת של 1.9% במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של 2003. עלייה של 0.6% נרשמה ברבע האחרון של 2003 בשעות העבודה למועסק, זאת לאחר עלייה של 1% ברבע השלישי של 2003.

שמיר מציינת, כי ברבע האחרון של 2003 הואץ באופן משמעותי קצב עליית פריון העבודה בתעשייה (תוצר לשעת עבודה) לכ-2%, זאת בהמשך לעלייה מצטברת של 1.2% במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של השנה.