ברוש קורא לערוך תיקונים בחוק חובת המכרזים

נשיא התאחדות התעשיינים טוען כי התיקונים יסייעו להתאוששות המפעלים בפריפריה בצפון ויאפשרו תוספת הזמנות של 6 מיליארד שקל לתעשייה ולקליטתם של 16 אלף עובדים חדשים. קורא לממשלה לתת עדיפות לעסקים בצפון במכרזים ממשלתיים


00:00 ,20.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים טוען כי התיקונים יסייעו להתאוששות המפעלים בפריפריה בצפון ויאפשרו תוספת הזמנות של 6 מיליארד שקל לתעשייה ולקליטתם של 16 אלף עובדים חדשים. קורא לממשלה לתת עדיפות לעסקים בצפון במכרזים ממשלתיים
 
זה הזמן לערוך תיקונים בחוק חובת המכרזים הקיים. באם התיקונים יאומצו הם יסייעו להתאוששות המפעלים בפריפריה בצפון, יאפשרו תוספת הזמנות בהיקף של 6 מיליארדי שקל לכלל התעשייה (כולל בצפון) ולקליטתם של 16 אלף עובדים חדשים (כולל בצפון). כך טוען שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בעקבות הפסקת האש בצפון לאחר יותר מחודש ימים של לחימה.
 
במקביל, קורא ברוש לממשלה להעניק עדיפות לעסקים מהצפון במכרזים ממשלתיים, ולהחיל עדיפות זו גם על חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות.
 
השינויים המוצעים הועברו לסגן רוהמ"מ ושר התמ"ת, אלי ישי. במכתב אל השר ישי מבקש שרגא ברוש משר התמ"ת למנות צוות מקצועי בתמ"ת שיעבוד בצוותא עם צוות מקצועי בהתאחדות התעשיינים, זאת במטרה לקדם את התיקונים המוצעים בחוק חובת המכרזים.
 
התאחדות התעשיינים מציעה לערוך שינויים בחוק כגון:
 
מתן זכות השתתפות במכרז רק לאזרח או תושב קבע בישראל, או למציע ממדינה שיש לה הסכם לרכש ממשלתי עם ישראל, תוך דרישה לקחת שותף ישראלי. כיום כל אדם מכל מדינה שהיא רשאי להשתתף במכרז הנערך בישראל.
 
הרחבת מסגרת החוק והתקנות ולחייב עריכת מכרז ציבורי גם בקרב רשויות מקומיות, תאגידים עירוניים ותאגידים המתוקצבים מכספי המדינה, בשיעור של  20% ויותר ושתקציב הרכש השנתי שלהם הינו יותר מ-20 מיליון שקל. כיום, החובה לקיים מכרז ציבורי חלה רק על גופים ממשלתיים.
 
הכללת עסקאות זיכיון (מסוג B.O.T ו- P.F.I) בחוק חובת המכרזים ולחייב חברה זרה הזוכה במכרז לשתף חברה ישראלית. המשמעות המיידית היא החלת החובה להעדפת תוצרת הארץ ורכש גומלין גם בהתקשרויות מסוג זה.
 
הקצאת 50% מהמכרזים, שערך כל אחד מהם עד 500 אלף שקל, לרכישה מעסקיםקטנים בלבד. הכוונה היא שבמכרזים אלה, מלכתחילה, לא ישותפו עסקים גדולים וקונצרנים.
 
הגבלת מכסת העובדים שאינם ישראלים כתנאי לזכייה בפרויקטים שהחוק חל עליהם. כיום אין התייחסות לסוגיית העובדים, כתוצאה מכך ייתכנו מצבים בהם זוכות חברות ישראליות אך הנהנים הם אזרחים זרים. 
 
הענקת סמכויות לרשפ"ת להורות על הקפאת מכרז או ביטולו במקרה של אי מתן הזדמנות הולמת לספק ישראלי; לבחון את  מקוריות תוצרת הארץולפרסם רשימה של ספקים שאינם עומדים בכללי רשפ"ת. כאשר אי הימצאות ברשימה יהווה תנאי סף להשתתפות במכרז. כן תיאסר ההתקשרות עם חברה זרה שאינה ממלאת את התחייבויותיה לרכש גומלין.
 
חיוב לפרסם את מכלול טפסי המכרז בשפה העברית.
 
הפחתת אחוז מרכיב העבודה מסך עלות היצור העומד כיום על 40%, בכל הקשור להשתתפות במכרזי משרד הביטחון.
 
מתן עדיפות במכרזים לתקנים ישראלים מחייבים (רשמיים), תוך הגבלת האפשרות לעקיפתם. כמו כן, מציעה התאחדות התעשיינים לא לחייב מכרזים לעמוד בדרישות תקנים זרים, במקרים בהם קיים תקן ישראלי מחייב.