ברוש: על בנק ישראל להוריד כבר בשבוע הבא את הריבית ב-0.5% לפחות

נשיא התאחדות התעשיינים טוען כי ההורדה תצמצם את החטאת יעד האינפלציה לשנת 2006 ותשפר את כושר התחרות של היצואנים. היחלשות הדולר פוגעת ברווחיות היצוא ובכושר התחרות של היצואנים הישראלים בחו"ל


00:00 ,16.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים טוען כי ההורדה תצמצם את החטאת יעד האינפלציה לשנת 2006 ותשפר את כושר התחרות של היצואנים. היחלשות הדולר פוגעת ברווחיות היצוא ובכושר התחרות של היצואנים הישראלים בחו"ל
 
על נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, להוריד כבר בשבוע הבא את הריבית ב-0.5% לפחות, זאת כדי לצמצם ולו במעט את החטאת יעד האינפלציה לשנת 2006. כך טוען שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים בעקבות הירידה החדה במדד המחירים לצרכן בשיעור של 0.9% בחודש ספטמבר והאינפלציה הצפויה השנה בשיעור הנמוך מ-0.5%, דהיינו מתחת לרף התחתון של יעד יציבות המחירים (3%-1%). 
 
ברוש טוען כי הורדת הריבית בשיעור כזה תסייע לשפר את כושר התחרות של היצואנים שנפגעה קשות כתוצאה מהיחלשות הדולר בשבועות האחרונים.
 
ברוש טוען כי לו היה הנגיד נענה לקריאה מלפני שבועיים להתחיל בהפחתה הדרגתית של הריבית, יכול היה להימנע חלק מנזקי של התיסוף החד בשערו של השקל ושל החטאת יעד האינפלציה. החטאה הפוגעת באמינות המדיניות המוניטרית האחראית שהונהגה על ידי בנק ישראל בשנים האחרונות.
 
נשיא התאחדות התעשיינים טוען כי הורדת הריבית בשיעור של 0.5% לא תפגע ביציבות המשק, זאת כתוצאה מתנועות ההון החזקות אל תוך המשק הישראלי, העודף בחשבון השוטף ובשל המדיניות הפיסקאלית האחראית של הממשלה.
 
ברוש סבור כי אין גם לחשוש מפער ריביות שלילי מול ארה"ב, שכן גם לאחר הורדת ריבית של 0.5%, תגיע ריבית בנק ישראל ל- 5%, דהיינו 0.25% פחות מריבית הפד בארה"ב (בהנחה שזו תישאר ללא שינוי). יצוין, כי הריבית הריאלית בישראל, הנאמדת בכ-4.2%, עדיין גבוהה משמעותית מהריבית הריאלית בארה"ב הנאמדת בכ-2.2%.
 
כמו כן, מציין ברוש, כי תנאי השוק שונים לחלוטין - ארה"ב מצוייה במצב של תעסוקה מלאה, עם שיעור אבטלה של 4.6%, בעוד ישראל נאלצת להתמודד עם שיעור אבטלה גבוה ביותר, שהוא כ- 8.9%, ועם משק לאחר מלחמה, המנסה להתאושש ומשווע לכל הפחתה בריבית. מה גם שפער התוצר בישראל הינו חיובי.
 
כלכלני התאחדות התעשיינים מציינים, כי מאז תחילת השנה חל תיסוף נומינלי של כ- 7.7% בשערו של השקל ביחס לדולר וכי היחלשותו של הדולר פוגעת ברווחיות היצוא ובכושר התחרות של היצואנים הישראלים בחו"ל, וכןבמכירות לשוק המקומי של הענפים הסחירים, המתקשים להתחרות מול היבוא בשוק המקומי.