ברוש: מתחילת השנה הפסידו היצואנים כ-700 מיליון שקל

נשיא התאחדות התעשיינים קורא לנגיד בנק ישראל להוריד את הריבית בחצי אחוז, וטוען כי הדבר יסייע לבלימת התיסוף בשקל ולשמירת כושר התחרות של היצואנים


00:00 ,10.04.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים קורא לנגיד בנק ישראל להוריד את הריבית בחצי אחוז, וטוען כי הדבר יסייע לבלימת התיסוף בשקל ולשמירת כושר התחרות של היצואנים
 
מתחילת השנה הפסידו היצואנים כ-700 מיליון שקל, בשל התיסוף בשערו של השקל ביחס לדולר. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, על סמך הערכות כלכלני ההתאחדות.
 
לטענת ברוש, אם שער הדולר הנמוך יישאר ברמתו הנוכחית, התעשייה תפסיד בשנת 2007 כולה היקף מכירות כולל הנאמד בכ-2.4 מיליארד דולר.
 
בתוך כך, מדובר בהפסד יצוא של כ-5% דהיינו הפסד של כ-1.5 מיליארד דולר, וכן הפסד מכירות לשוק המקומי כתוצאה משיפור כושר התחרות של היבוא המתחרה של כ-2%, שהם כ-900 מיליון דולר נוספים.
 
בעקבות צלילתו של הדולר קורא נשיא התאחדות התעשיינים לנגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, לא לחשוש ולהוריד את הריבית בחצי אחוז, במטרה לבלום את המשך מגמת התיסוף ולסייע לשמירת כושר התחרות של היצואנים בחו"ל.
 
כלכלני התאחדות התעשיינים ציינו כי במהלך השנה החולפת ועד היום, חל תיסוף נומינלי של כ-10% בשערו של השקל ביחס לדולר, וכי בשל משקלו הגבוה של הדולר בסך היצוא הישראלי (כ- 75%) השפעת היחלשותו על קצב הצמיחה הינה קריטית.
 
ברוש טוען, כי היחלשותו של הדולר פוגעת ברווחיות היצוא ובכושר התחרות של היצואנים הישראלים בחו"ל. בעוד הפגיעה ברווחיות היצוא באה לידי ביטוי כבר בטווח המיידי - הרי שהפגיעה בכושר התחרות משפיעה בעיקר על עסקאות יצוא העתידות, בעיקר בתעשיות המסורתיות.
 
נשיא התאחדות התעשיינים טוען כי התיסוף בשערו של השקל פוגע לא רק ביצוא, אלא גם במכירות לשוק המקומי של הענפים הסחירים, וכי גם בשוק המקומי תהיה הפגיעה קשה במיוחד בתעשיות המסורתיות, המתקשות לשמור על כושר התחרות מול היבוא המתחרה שהוזל במונחי שקל בשל התיסוף המתמשך.
 
ברוש סבור, כי מאחר וחוזקו של השקל בשנה החולפת נובע בחלקו הגדול מההתפתחויות החיוביות במשק - עודף בחשבון השוטף, גידול חד בהשקעות הזרות, שמירה על מסלול צמיחה ויציבות במדיניות הכלכלית - בנוסף להפחתת הריבית, כל שנותר הוא לנקוט בפעילות אינטנסיבית לעידוד היצוא בכלל ויצואנים קטנים ובינוניים בפרט, זאת תוך שימת דגש על הסרת החסמים העומדים בפניהם, בעיקר בתחומי המימון והשיווק.