ברוש: "ישראל צריכה לראות בקזחסטן יעד כלכלי ואסטרטגי"

נשיא התאחדות התעשיינים יוצא במסגרת משלחת ישראלית גדולה בהשתתפות כ-60 חברות ישראליות לביקור באזרבייג'אן ובקזחסטאן. בראש המשלחת עומד נשיא המדינה שמעון פרס


00:00 ,28.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים יוצא במסגרת משלחת ישראלית גדולה בהשתתפות כ-60 חברות ישראליות לביקור באזרבייג'אן ובקזחסטאן. בראש המשלחת עומד נשיא המדינה שמעון פרס
 
אל ביקורו השבוע של נשיא המדינה, שמעון פרס, במדינות אזרבייג'אן וקזחסטאן יתלוו גם שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר; שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, שר המדע והטכנולוגיה, דניאל הרשקוביץ ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש.
 
השר בן אליעזר ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, יעמדו בראש המשלחת העסקית אותה ארגנו במשותף המכון הישראלי לייצוא ולשיתוף פעולה בין-לאומי והתאחדות התעשיינים. המשלחת כוללת כ-60 נציגים של חברות ישראליות, מתחומי טכנולוגיות מים, קלינטק, בריאות, חקלאות ותקשורת.
 
נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר לקראת הנסיעה כי "מטרת הנסיעה לחזק ולהרחיב את היחסים המדיניים והכלכליים עם אזרבייג'אן וקזחסטאן ולהציג את יכולותיהן הטכנולוגיות הגבוהות של החברות הישראליות".
 
במסגרת הביקורים ייערכו שני פורומים עסקיים, האחד באזרבייג'אן והשני בקזחסטאן. בפתיחת כל פורום ינאמו נשיאי המדינות, שרי התמ"ת וראשי התאחדות התעשיינים של כל צד, ולאחר מכן ייערכו הרצאות מקצועיות ויתקיימו פגישות עסקיות נציגי חברות משתי המדינות.
 
שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר אמר כי "מטרת הפורומים לקדם מספר גדול ככל הניתן של הזדמנויות עסקיות ולבסס שיתוף פעולה בין חברות ישראליות לחברות אזריות וקזחיות". השר בן אליעזר ביקר בשנים האחרונות מספר פעמים בשתי המדינות במסגרת תפקידו כשר התשתיות הלאומיות. לדבריו, "במסגרת ביקורים אלו גיליתי עם נפלא, חם, בעל כלכלה מפותחת מאוד וידע אדיר. מיסדנו את קשרי המסחר עם ישראל בתחום האנרגיה, בעיקר בתחום הנפט. כמו כן ניסיתי להוביל מהלך של רכישת גז טבעי וחיזוק הקשרים הכלכליים בין ישראל לשתי המדינות. ליחסים הכלכליים בין ישראל לאזרבייג'אן וקזחסטאן יש פוטנציאל אדיר בתחומים רבים נוספים, בהם התעשייה, המסחר, המחקר והחקלאות".
 
נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר כי " ישראל, במצבה הגיאופוליטי המיוחד, צריכה לראות בקשר עם קזחסטאן, יעד אסטרטגי וכלכלי. פוטנציאל הקשר עם מדינה בעלת אוכלוסייה מוסלמית מתונה ויתרות נפט גדולות, בשכנות לפקיסטאן ואיראן הינו חשוב לישראל".
 
עוד אמר ברוש כי חברות ישראליות קטנות ובינוניות יכולות לתרום לקזחסטאן בתחום האנרגיה; בתחום החקלאות, מים ותשתיות הנדסה, בתחום התקשורת והבריאות. ברוש הוסיף, כי ענף טלקומוניקציה, ענף הבריאות, ענף האגרו-טכנולוגיה ועיבוד מזון ואריזה הם ענפים פוטנציאליים ליצוא לאזרבייג'אן.
 
מנהל מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, בועז הירש, מעדכן כי "יחסי סחר ישראל- אזרבייג'אן ברבעון הראשון של 2009 הסתכמו בכ-42 מיליון דולר, גידול של כ-19% לעומת תקופה מקבילה אשתקד. בשנת 2008 היקף הסחר הסתכם בכ-129 מיליון דולר, גידול של כ-56% לעומת שנה קודמת".
 
"ענפים פוטנציאליים ליצוא ישראלי הם ענף טלקומוניקציה, ענף הבריאות, ענף אגרו-טכנולוגיה ועיבוד מזון ואריזה", מוסיף הירש.