ברוש: הנזק הכספי למפעלי התעשייה בצפון נאמד בכ-4.6 מיליארד שקל

נשיא התאחדות התעשיינים אמר בעקבות הפסקת האש כי למשק כולו נגרם הפסד תוצר של כ-1.9%. על מנת שהצפון יתאושש במהירות ברוש מציע שורה של אופציות בהן עידוד התיירות לצפון, פטור מארנונה ל-6 חודשים לעסקים ועוד


00:00 ,14.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים אמר בעקבות הפסקת האש כי למשק כולו נגרם הפסד תוצר של כ-1.9%. על מנת שהצפון יתאושש במהירות ברוש מציע שורה של אופציות בהן עידוד התיירות לצפון, פטור מארנונה ל-6 חודשים לעסקים ועוד
 
במהלך 33 ימי הלחימה בצפון נאמד  הנזק הכספי למפעלי התעשייה בחיפה והצפון בכ-4.6 מיליארד שקל. למשק כולו נגרם הפסד תוצר מיידי של כ-1.9% שמשמעותם כ-11.5 מיליארד שקל. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בעקבות ההכרזה על הפסקת האש.
 
יצוין כי הנזקים לתעשייה אינם כוללים נזקים עקיפים בגין אובדן הזמנות עתידיות או לקוחות וכן אינם כוללים פגיעות פיזיות ישירות במפעלים כתוצאה מנפילת טילים.
 
בנוסף, נפגעו מפעלי התעשייה מייקור עלויות התובלה הימית ומהעלויות הנוספות שנבעו מהטסת מטענים, הסעות מיוחדות של עובדים, מתן פתרונות דיור, הפעלת קייטנות לילדי העובדים ועוד.
 
יודגש כי הפסד התוצר של המשק כולל: הפסד תפוקה בענפי התעשייה, החקלאות, המסחר והשירותים באזור הצפון, פגיעה בתיירות הזרה בכל הארץ, לצד השבתה מוחלטת של התיירות בצפון.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מעריך כי חלק לא מבוטל מהפגיעה בתוצר - כ-0.8% תוצר, יקוזז תוך מספר חודשים, זאת הודות לפעילות מוגברת הצפויה במשק עם תום המלחמה.
 
ברוש מעריך כי לאחר המלחמה צפויה צמיחה מואצת של ענף הבנייה כאשר תחל עבודה מואצת של שיפוץ המבנים והתשתיות שנפגעו במלחמה. גם בענף התעשייה צפויה פעילות מוגברת במפעלי התעשייה בצפון, תוך הגברת עבודת המשמרות במטרה להשלים חלק מתפוקה שאבדה; הביקוש המוגבר לציוד ביטחוני יביא להאצה בפעילות התעשיות הביטחוניות וענפי תעשייה נוספים המספקים לתעשייה הביטחונית; גם פעילות השיפוצים המואצת תביא לגידול בביקושים למוצרי בנייה מהתעשייה.
 
כמו כן צפויה האצה בענף המסחר והשירותים. זאת בשל רכישת מוצרים שקנייתם נדחתה בעקבות הלחימה. כן צפויה האצה בפעילותם של השמאים, שירותי הובלה ימית, שירותי אירוח וכדומה.
 
ברוש מדגיש כי יכולתו של המשק בכלל ואזור הצפון בפרט להתאושש במהירות מהמשבר הנוכחי תלויה רבות בצעדים שתנקוט הממשלה ובסיוע שתעמיד לטובת המגזר העסקי ואזרחי הצפון בתקופה שלאחר הלחימה.
 
במכתב לשר האוצר, אברהם הירשזון, מציע נשיא התאחדות התעשיינים לנקוט בפעולות שונות בהן פעילות הסברה אינטנסיביות בעולם לשינוי תדמית המדינה וכלכלתה, ובכלל זה הוצאת משלחות של אנשי עסקים להסברה בחו"ל, הקמת מטה במשרד התמ"ת לפתרון בעיות נקודתיות של עסקים קטנים ובינוניים מהצפון, הנתקלים בקשיים כפועל יוצא מהמלחמה.
 
כמו כן מציע ברוש לשר האוצר לעודד התיירות לישראל בכלל ולצפון בפרט, ומציע כי הממשלה תקבע כי כל פעילויות הרווחה של משרדי הממשלה יבוצעו במהלך השנה הקרובה באזור הצפון בלבד.
 
ברוש מציע בנוסף מתן פטור לעסקים בצפון מתשלומי ארנונה לתקופה מוגבלת של 6 חודשים, והענקת הטבות מס לתושבים מאזור הצפון למשך שנה. לשם כך מציע נשיא התעשיינים להרחיב את התחולה הגיאוגרפית של הזיכוי במס הניתן לתושבים בגבול הצפון, עד קו חיפה - עפולה - טבריה, ולהעמיד את שיעור הזיכוי על 13%, זאת ד לתקרת הכנסה חודשית של כ-10,800 שקל.
 
ברוש מציע במכתבו לשר האוצר אפשרויות נוספות:
 
מתן אפשרות לעסקים (בעיקר למפעלי התעשייה בצפון) להעסיק עובדים גם מעבר לשעות המותרות לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, כל זאת לתקופה מוגבלת של 6 חודשים.
 
הכרה של מס רכוש בערך הריאלי של הציוד שניזוק (מכונות). לחילופין מוצע לקבוע מנגנון למתן הלוואות לרכש מכונות חדשות במקום אלו שנפגעו, וכן תמיכה באמצעות פחת מואץ.
 
פעולה מיידית של הממשלה להשבת פרמיית הסיכון, בכל הקשור להובלה ימית של מטענים, טרם פרוץ המלחמה.
 
השתתפות הממשלה בהוצאות של מפעלים אשר הטיסו מטענים דחופים לחו"ל, במנגנון דומה לזה שפעל בעת השביתה בנמלים.
 
חיזוק המגזר התעשייתי באמצעות מערך הסברתי לרכש כחול-לבן.
 
הענקת עדיפות לעסקים מאזור הצפון במכרזים ממשלתיים, תוך החלת עדיפות זו גם על חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות.
 
מתן עדיפות לרכש משרד הביטחון מהתעשייה המקומית, תוך התמקדות בצפון ובמפעלים הקטנים והבינוניים.
 
משיכת השקעות לאזור הצפון לתקופה של שנה, זאת באמצעות מתן מענקים מוגדלים (30%) למשקיעים על ביצוע השקעותיהם בהקמת מפעלי תעשייה באזור; מימון העתקת מפעלי עוגן ממרכז הארץ לאזור הצפון; מתן תמיכה רחבה של המדען הראשי בתמ"ת (בשיעור של 75%), לביצוע תוכניות מו"פ בצפון; מתן הנחות באגרת פיתוח הקרקע בצפון.
 
סיוע לשיווק בינלאומי, זאת באמצעות העמדת מענקים למפעלים לעידוד היצוא לחו"ל, במסגרת הקרן לעידוד היצוא לחו"ל.