ברוש: הנגב הוא האזור המקופח ביותר במדינה

נשיא התאחדות התעשיינים אמר את הדברים בוועידת הנגב 2006. הוסיף כי "אם נבצע מהלכים נכונים נוכל תוך עשור להכפיל את מספר המועסקים במפעלי התעשייה בנגב לכ-70 אלף"


00:00 ,05.07.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים אמר את הדברים בוועידת הנגב 2006. הוסיף כי "אם נבצע מהלכים נכונים נוכל תוך עשור להכפיל את מספר המועסקים במפעלי התעשייה בנגב לכ-70 אלף"
 
הנגב הוא האזור המקופח ביותר במדינת ישראל. זה הזמן לבצע "טיפול שורש" בהתייחסות הממשלה והחברה לנגב, אנו התעשיינים לא יכולים להרשות לעצמנו לחיות בקוטביות כזו. זו חובתנו לתרום תרומה מכרעת לצמצום הפערים החברתיים. כך אמר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בוועידת הנגב 2006.
 
ברוש ציין כי קיימים פערים חמורים בין יישובי הדרום למרכז הארץ. כך למשל שיעור האבטלה בת"א עמד אשתקד על כ-7%, לעומת כ-10.8% ביישובי הדרום. לדבריו, היקף האבטלה האמיתי גבוה אף יותר, זאת בעקבות העובדה ששיעור ההשתתפות בכוח העבודה בדרום הוא נמוך בהשוואה לממוצע הארצי. בעוד ששיעור ההשתתפות בכוח העבודה בממוצע הארצי עומד על 55.2%, בדרום הוא מגיע ל-53.2% בלבד.
 
הוא הדגיש, כי מחוז הדרום, שמהווה 64% משטח המדינה, מעסיק 12% בלבד מכלל המועסקים במשק.
 
נשיא התאחדות התעשיינים העריך כי תוך חודשיים יוכפל מספר המפעלים שעומדים לעבור ממרכז הארץ לאזור פארק נ.ע.מ. שליד נתיבות, מ-7 כיום ל-14, כאשר הוא מאמין, כי עד סוף 2006 יאותרו לפחות 25 מפעלים שיעברו דרומה. מדובר בפרויקט ייחודי של התאחדות התעשיינים ובהובלתה, שנועד לסייע לצמצם את האבטלה והפערים החברתיים. יצוין כי התעשייה הנה המעסיק הגדול ביותר באזור הדרום - כ-20% מהמועסקים בדרום הם בענף זה, הללו מועסקים בכ-1,150 מפעלי תעשייה, המהווים ב-9% בלבד מהסך הכולל של המפעלים בארץ.
 
מכירות התעשייה הממוקמת בדרום הארץ הסתכמו בשנת 2005 ב-8 מיליארד דולר, בתוך כך, כ-4 מיליארד דולר יצוא.
 
נשיא התאחדות התעשיינים ממליץ לממשלה לטפל באופן ממוקד באזור הנגב, תוך ביצוע מאמץ מיוחד בנושא התשתיות בנגב בכלל, ובאזורי התעשייה בפרט, לרבות טיפול בנושא הכאוב של שפכים. כן ממליץ ברוש לממשלה לפעול למשיכת משקיעים לנגב באמצעות מתן תנאים מועדפים; לתת תמיכה מוגברת למיזמי מו"פ שיבוצעו בנגב - תוך שילוב אוכלוסיית המיעוטים במיזמים אלו. וכן לטפל בנושא ההכשרה המקצועית בפרט במגזר המיעוטים.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מאמין שאם הממשלה בסיוע המגזר העסקי יבצעו את המהלכים הללו וידעו לנצל נכונה את התקציבים העצומים שהוקצו לפיתוח הנגב, ניתן בתוך עשור להכפיל כמעט את מספר העובדים המועסקים בתעשייה בדרום, מכ-40 אלף כיום, לכ-70 אלף בשנת 2015.
 
נשיא התאחדות התעשיינים ציין כי הולך וגובר שיעור התלמידים במגזר הבדואי המגיעים לכיתה י"ב - 70% כיום, לעומת 57% לפני 6 שנים. עם זאת, שיעור זה נמוך משמעותית בהשוואה למגזר היהודי - 96%. זאת ועוד, שיעור הזכאים לתעודת בגרות במגזר הבדואי בנגב מגיע ל- 34% מכלל תלמידי י"ב, לעומת 61% במגזר היהודי. במילים אחרות, הפערים עדיין גבוהים מאוד.
 
עוד אמר, כי על אף מגמת העלייה ברמת ההשכלה של האוכלוסייה הבדואית, עדיין עומד שיעור האבטלה בקרב מגזר המיעוטים במחוז הדרום על 15.7% - גבוה משיעור האבטלה הכללי בדרום - 10.8%.
 
ברוש הציע לעבוד בשני מסלולים במקביל, כדי לצמצם את ממדי האבטלה במגזר הבדואי בנגב: בטווח הקצר - מול האוכלוסייה הבוגרת - פתיחת מסלולי הכשרה מיוחדים לבדואים תוך שימת דגש על עבודה מעשית והתמחות בתוך המפעלים; בטווח הארוך - מול אוכלוסיית הצעירים - פתיחת מסלולי חינוך והכשרה מיוחדים בתחום הטכנולוגי, זאת על מנת לשלב את הצעירים הבדואים בוגרי מערכת החינוך בתעשייה בנגב ולשלב סטודנטים בדואים מוכשרים בתעשיית ההייטק.