ברוש: גם השנה עזבו את הארץ אלפי אנשי הייטק

נשיא התאחדות התעשיינים טען אתמול בכנס שדרות כי הממשלה כשלה בהתמודדות מול תופעת "בריחת המוחות". טוען כי הפתרון הוא שינוי אופן ניהול המדיניות הכלכלית והחברתית בישראל


00:00 ,08.11.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים טען אתמול בכנס שדרות כי הממשלה כשלה בהתמודדות מול תופעת "בריחת המוחות". טוען כי הפתרון הוא  שינוי אופן ניהול המדיניות הכלכלית והחברתית בישראל
 
על אף כל הישגיה, כשלה הממשלה בהתמודדותה מול אחת מתופעות הגלובליזציה המדאיגות ביותר כיום - "בריחת המוחות". בשנה האחרונה נאלצו לחפש את גורלם מחוץ לגבולותיה של ישראל אלפי אנשי הייטק, מדענים, חוקרים, רופאים ואקדמאים במקצועות אחרים. כך אמר אתמול שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים בהופיעו בכנס שדרות לחברה.
 
עוד אמר ברוש כי במקום לקטוף את פירות השקעתה, כאשר במשך שנים העמידה הממשלה לרשות אזרחיה תשתיות מדעיות וטכנולוגיות, מדינת ישראל "מסבסדת" מדינות מפותחות רבות בעולם. לדבריו ישראל "משלחת" אל מדינות אלו כוח אדם איכותי ומוכשר שצבר ידע והתפתח, אך הממשלה לא אפשרה לו לחיות ברמת חיים ראויה.
 
ברוש ציין כי באופן יחסי לגודל האוכלוסייה, ישראל מהווה את המקור הראשון לבריחת משכילים לארה"ב.
 
נשיא התאחדות התעשיינים ציין כי לבריחת המוחות השפעות משקיות חמורות - פגיעה ברמת ההון האנושי; אובדן תשואה על השקעה בחינוך, בהכשרה ובהשכלה הגבוהה; אובדן הכנסות ממיסים; פגיעה בפריון, בערך המוסף, ובצמיחה הכלכלית. בנוסף - פגיעה ביכולתה של ישראל לשמור על מעמדה בקדמת המחקר העולמי ולהתחרות בשווקים העולמיים.
 
ברוש מנה את הסיבות לבריחת המוחות - רמת החיים הנמוכה בישראל בהשוואה למדינות המפותחות (התוצר לנפש בישראל, במונחי כוח קניה, נמוך בכ-10% בהשוואה למדינות ה-OECDובכ-36% בהשוואה לארה"ב); רמת המיסוי הגבוהה בישראל, (מס ההכנסה מרבי על יחידים עומד כיום על 48%, לעומת 35% בארה"ב. ואילו מס החברות עומד כיום על 29% לעומת פחות מ-20% במדינות רבות בעולם); סביבה עסקית נוקשה, (בירוקרטיה ממשלתית, הקושי הכרוך בהקמת עסק ובאכיפת חוזים, ואיכות השירותים הציבוריים); בעיות ייחודיות למשק הישראלי, (מצב ביטחוני רעוע, נטל המילואים, בידוד מיתר גושי הסחר); קיצוץ ממשלתי מתמשך בתקציבי המו"פ (שמשמעותו, פחות תעסוקה למאות מדענים וחוקרים).
 
נשיא התאחדות התעשיינים טוען כי כדי להילחם על מיטב המוחות שלנו, על הממשלה להפוך את ישראל למדינה עם תנאים אופטימליים ליזמות, השקעה, מחקר, עבודה ומחיה. זאת על ידי שינוי אופן ניהול המדיניות הכלכלית והחברתית בישראל, תוך שימוש במודל השותפות האירי והתאמתו למציאות הישראלית.
 
על פי המודל האירי, הניהול הכלכלי-חברתי של המדינה נעשה באמצעות שיתוף בין הממשלה וקבוצות אינטרסים כלכליות וחברתיות.
 
ברוש הוסיף, כי מאחר ושינוי אופן ניהול המדיניות הכלכלית חברתית אינו תהליך מיידי, על הממשלה לנקוט לאלתר בצעדים להם השפעה מוכחת על הצמיחה, התעסוקה ורמת החיים. דבר שיצמצם את תופעת בריחת המוחות.