ברוש: גז טבעי במחירו הנוכחי אינו חלופה

"מפעלי התעשייה לא יוכלו להשתמש בעתיד בגז טבעי כחלופה למקורות אנרגיה, באם מחירי הגז יהיו ברמות כפי שמסתמנות כיום - יקרים פי 2.5 מהמחיר שמשלמת חברת חשמל". כך טוען שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים


00:00 ,24.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

"מפעלי התעשייה לא יוכלו להשתמש בעתיד בגז טבעי כחלופה למקורות אנרגיה, באם מחירי הגז יהיו ברמות כפי שמסתמנות כיום - יקרים פי 2.5 מהמחיר שמשלמת חברת חשמל". כך טוען שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים
 
יצויין, כי בעוד שחברת החשמל משלמת כ-2.75 דולר למיליון B.T.U(יחידה למדידת אנרגיה), אמורים לשלם היצרנים הפרטיים מחיר יקר ב-50% - כלומר כ-4.3 דולר למיליוןB.T.U , ואילו למפעלי התעשייה אשר עשויים לרכוש את הגז כתחליף לדלקים ולחשמל הנצרכים במפעל, הוצע מחיר של כ-6 דולר - 7 דולר למיליון B.T.U. 
 
נשיא התאחדות התעשיינים קורא לממשלת ישראל להבטיח תנאים תחרותיים לאספקת גז טבעי ליזמים העומדים להקים תחנות כוח פרטיות ולמפעלי התעשייה המעוניינים להשתמש בגז טבעי כמקור אנרגיה חלופי למוצרי הדלקים.
 
ברוש מציין, כי כיום חברת החשמל הינה הראשונה שברשותה חוזה לקבלת גז טבעי, ואי היכולת של הגורמים האחרים להשיג גז טבעי במחירים תחרותיים לחברת החשמל - תוריד לטמיון את הרפורמה החשובה במשק החשמל, וכמו כן תמנע ממפעלי התעשייה להשתמש במקור אנרגיה זול ואיכותי, שיגביר את כושר התחרות של התעשייה הישראלית.
 
ברוש מוסיף, כי היות והסיבות לאי הצלחתם של התעשיינים או החברות הפרטיות לייצור החשמל, להשיג את הגז הטבעי בכלל ובמחירים תחרותיים בפרט, תלויות בחלקן בבעיות פוליטיות, על הממשלה להתערב לאלתר ולסייע בגיבוש פתרון.
 
לטענת ברוש על ממשלת ישראל לפעול להרחבת מספר ספקי הגז הטבעי למשק ולתעשייה כדי להגביר את התחרות בענף - תחרות שתאפשר מחירים נמוכים יותר של גז טבעי. לחילופין, ובמידה ולא תיווצר תחרות, קורא נשיא התאחדות התעשיינים לממשלה, לפעול לפיקוח על מחירי הגז הטבעי, זאת בשל היעדר התחרות בענף.
 
יצויין, כי כיום קיימים רק שני ספקי גז טבעי המחויבים בהסכמים מול חברת החשמל, כאשר לספק הראשון - קבוצת ים-תטיס אין רזרבות משמעותיות של גז טבעי על מנת לחתום על הסכמים עם שאר הצרכנים במשק, ולכן הספק השני -  EMG(קבוצת מרחב) - עשוי להפוך תוך זמן קצר למונופול בענף.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מעריך, כי ההוצאות על חשמל במפעלי התעשייה גדלו בשנת 2005 ב-15% לעומת 2004 והסתכמו בכ-3.7 מיליארד שקל.
 
עיקר הגידול בהוצאות מוסבר בעליית תעריפי החשמל בכ- 2% (בממוצע) במאי 2005 ובכ-5% נוספים (בממוצע) בספטמבר 2005, שכן, להערכתו היקפי צריכת החשמל בתעשייה רשמו גידול של 3.5% בלבד בהשוואה ל- 2004.