ברוש: בשנתיים האחרונות יותר מ-50 מפעלים העבירו קווי יצור לחו"ל

נשיא התאחדות התעשיינים קורא לשרי האוצר והתמ"ת לפטור את התעשיות המסורתיות מתשלום תמלוגים למדען לפחות ל-3 שנים ולתקצב את המלצות ועדת מקוב לקידום התעשייה המסורתית, כבר בתקציב 2008


00:00 ,03.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים קורא לשרי האוצר והתמ"ת לפטור את התעשיות המסורתיות מתשלום תמלוגים למדען לפחות ל-3 שנים ולתקצב את המלצות ועדת מקוב לקידום התעשייה המסורתית, כבר בתקציב 2008
 
הצמצום בתקציבי המו"פ, חיסול מסלול המענקים והתרסקות הדולר - מבריחים מפעלים לחו"ל; בשנה - שנתיים האחרונות יותר מ-50 מפעלים העבירו קווי יצור או ביצעו הרחבות דווקא בחו"ל;
 
הצמצום בתקציבי המו"פ, חיסול מסלול המענקים בחוק לעידוד השקעות הון והתרסקות הדולר - מבריחים מפעלים לחו"ל. בשנה - שנתיים האחרונות יותר מ-50 מפעלים העבירו קווי יצור או בצעו הרחבות דווקא בחו"ל - שם ניתנים תנאים טובים בהרבה. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, לקראת הכנס השנתי מו"פ 2008 של המדען הראשי בתמ"ת שיתקיים מחר בחיפה.
 
ברוש גילה, כי כיום ליותר מ-250 מפעלים יש פעילות ייצורית בחו"ל כאשר המשמעות היא אובדן של כ-15–20 אלף מקומות עבודה במשק.
 
ברוש קרא לממשלה להגדיל את תקציב המדען הראשי לשנת 2008 לסך של כ-2 מיליארד שקלים לעומת 1.2 מיליארד שקל בשנת 2007, ול-2.5 מיליארד שקל בשנת 2009, בהתאם לצרכים האמיתיים של המפעלים. יצוין כי בשנת 2008 ניתנה למדען הראשי תוספת תקציב של 160 מיליון שקל במסגרת הסכם רב שנתי, אך במקביל קוצץ תקציבו ביותר מ-150 מיליון שקל בקיצוצי הרוחב.
 
נשיא התאחדות התעשיינים קורא לממשלה לתקצב את המלצות "ועדת מקוב" בכל הנוגע לשדרוג התעשיות המסורתיות, בתקציב מיוחד רב-שנתי לנושא.
 
בנוסף, לפטור את התעשיות המסורתיות מתשלום תמלוגים לפחות ל-3 שנים; ליצור אפיק מימוני אטרקטיבי לתעשיות  המסורתיות, למימון פעולות אימוץ חדשנות וטכנולוגיה. וכן לתת דגש לפישוט תהליכים, הסרת חסמים וצמצום הבירוקרטיה.
 
נשיא התאחדות התעשיינים התריע כי אם ימשך מצב זה - בעוד 10 שנים כ-40%-45% מהתעשייה תייצר בחו"ל, על כל המשמעותית הנובעות מכך בתחום התעסוקה, צמיחת המשק והאבטלה והרחבה נוספת של הפערים החברתיים בישראל.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מזהיר, כי ללא שדרוג טכנולוגי של התעשיות המסורתיות בהתערבות ממשלתית נהיה עדים למעבר מאסיבי של התעשיות המסורתיות למדינות העולם השלישי, המאופיינות בשכר עבודה נמוך, על כל המשמעויות החברתיות והתעסוקתיות הנובעות מכך. 
 
ברוש ציין כי הקיצוץ המתמשך בתקציב המו"פ (מאז שנת 2001 בכ-5 מיליארד שקל) גרם גם לאובדן יצוא של יותר מ-10 מיליארד דולרים בטווח של מספר שנים, כאשר כל מיליארד דולר יצוא יוצר תעסוקה לכ-11-12 אלף.
 
ברוש גילה, כי התעשיות המסורתיות מאופיינות בשיעור נמוך של חדשנות כאשר ההוצאה למו"פ בתעשיות המסורתיות בישראל נמוכה משמעותית מהוצאה זו במדינות ה-OECD. כך לדוגמה עומד שיעור ההשקעה במו"פ כאחוז מהתוצר בענף המזון על כ-26% מהשיעור בארה"ב, ועל כ-36% מהשיעור באירופה; בענפי המתכת עומד שיעור זה על כ-43% בהשוואה לארה"ב, וכ-60% מול אירופה.
 
התוצאה - התוצר לעובד בתעשיית המזון הישראלית מגיע למחצית מהתוצר לעובד בארה"ב ולכ-60% מהתוצר לעובד באירופה. ובענפי המתכת מגיע התוצר לעובד ל-55% ממקבילו בארה"ב ולכ-75% בהשוואה לאירופה.
 
ההייטק  בארץ יכול לשחק תפקיד מוביל אך לא קטר בודד, ולפיכך ישנה חשיבות רבה לשדרוג התעשייה המסורתית ולהשגת פריצת דרך משמעותית בכל הנוגע להשקעות מו"פ בענפים מסורתיים עתירי עבודה, אמר נשיא התאחדות התעשיינים.
 
לדעת ברוש, פוטנציאל הצמיחה במשק, בשנים הבאות טמון דווקא בתעשיות המסורתיות - כאשר השקעות חכמות בשדרוגן - יביא לתשואה משקית גבוהה, (גידול של 0.8% בתוצר על פי דו"ח ועדת מקוב).