ברוש בפורום קיסריה: על ממשלת ישראל להכפיל את תקציב המחקר והפיתוח

ברוש טען כי קצב הצמיחה הנוכחי יגדיל את הפער בין ישראל לשאר מדינות העולם. כדי להאיץ הצמיחה על הממשלה לפעול לקידום היצוא, להשקיע בחינוך ובמו"פ


00:00 ,25.06.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

ברוש טען כי קצב הצמיחה הנוכחי יגדיל את הפער בין ישראל לשאר מדינות העולם. כדי להאיץ הצמיחה על הממשלה לפעול לקידום היצוא, להשקיע בחינוך ובמו"פ
 
הגידול הצפוי בתוצר לנפש - 3.2% ב-2006 ו-2.2% בממוצע לשנים 2007-2010 יוביל את ישראל בשנת 2010 לכ-20 אלף דולר תוצר לנפש. המשמעות היא שהפער בינינו לבין מדינות העולם לא רק שאינו מצטמצם - אלא אף מדרדר אותנו לדירוג נמוך יותר - מקום 24 (לעומת מקום 23). כך אמר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים בפורום קיסריה ה-14 במושב המתייחס למדיניות המקרו כלכלית בתחום הפיסקאלי ובתחום התשתיות.
 
ברוש טען כי אל לנו להיות כה שבעי רצון מקצב הצמיחה הנוכחי, וכי על מנת שנוכל לסגור את הפער ולהציב את ישראל במקום אחד עם המדינות המפותחות (OECD), נדרשות כמה שנות צמיחה בשיעור גבוה בהרבה. 
 
לדעתו, ממשלת ישראל חייבת להפעיל מדיניות אקטיבית המגובה במספר מהלכים עיקריים, שעם מעט השקעה יכולים ליצור למשק תועלת גבוהה וביניהם צעדים לקידום היצוא, השקעה הולמת בחינוך, משיכת משקיעים והשקעה במו"פ.
 
ברוש טען כי התאחדות התעשיינים הגישה לממשלה תוכנית בהיקף שנתי של כ-90 מיליון דולר, אשר יישומה יביא לתוספת יצוא שנתית של 2.4 מיליארד דולר, תוספת של כ-30 אלף מקומות עבודה, לגידול של כ-1.2% בשיעורי הצמיחה ולצמצום שיעור האבטלה בכ-1% מעבר למתוכנן.
 
כמו כן, על הממשלה להציב את החינוך כאחד הנדבכים המרכזיים בהעלאת החוסן הכלכלי והחברתי ולבצע רפורמה מקיפה בכל הקשור לחינוך המקצועי הטכנולוגי - צעד שיאפשר גידול ניכרבתעסוקת עובדים ישראלים ויפתור את מצוקת כוח האדם בתחום זה.
 
לדעת ברוש, על הממשלה לפעול למשיכת משקיעים לארץ ולתת תקציבים גדולים הרבה יותר למענקי ההשקעות. בישראל הולך תקציב מענקי ההשקעות ומתכווץ, אומר ברוש, עד לרמה חסרת משמעות לחלוטין. זו מגמה מסוכנת המובילה אותנו לעמדת נחיתות.
 
הוא ציין למשל, כי בהונגריה, בשוודיה, בפולין ובספרד שיעור המענקים להשקעות בהון קבוע עד 50% מהיקף ההשקעה. כאשר באיטליה ובאירלנד עד 40% מהיקף ההשקעה בהתאם לאזור הפיתוח, ובצרפת - עד 33% מההשקעה.
 
הוא קרא לממשלה להכפיל את תקציב המחקר והפיתוח מ- 1.2 מיליארד שקל ל- 2.5 מיליארד שקל כבר ב-2007. זאת תוך רתימת כלל המגזרים - תעשייה מסורתית ותעשיית ההייטק למעגל המו"פ.
 
נשיא התאחדות התעשיינים סבור כי אם הממשלה תאמץ את המלצותיו ניתן יהיה להגיע לגידול שנתי ביצוא התעשייתי של 15% במקום 7.6% כהנחת צוות קיסריה, התעשייה תצמח ב-9% (ולא ב-5% - 5.5%) והמשק יצמח ב-6% - 7% - המשמעות הינה גידול שנתי של כ-5% בתוצר לנפש (במקום 2.2% כהנחת צוות קיסריה). האבטלה תגיע ב-2010 לכ-6% לעומת 7.6% - תחזית צוות המאקרו של פורום קיסריה.