ברוש: בעקבות חיסול מסלול המענקים בחוק לעידוד השקעות הון לא הוקמו בארץ מפעלים חדשים

לעומת זאת, טוען נשיא התאחדות התעשיינים, 250 מפעלים העבירו קווי יצור לחו"ל. דורש לשנות לאלתר את המדיניות המוטעית של משרד האוצר שהיתה נהוגה עד כה ולהקציב למסלול המענקים 600 מיליון שקל בשנה


00:00 ,09.07.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

לעומת זאת, טוען נשיא התאחדות התעשיינים, 250 מפעלים העבירו קווי יצור לחו"ל. דורש לשנות לאלתר את המדיניות המוטעית של משרד האוצר שהיתה נהוגה עד כה ולהקציב למסלול המענקים 600 מיליון שקל בשנה
 
שר האוצר הנכנס רוני בר-און חייב לשנות לאלתר את המדיניות המוטעית של משרד האוצר שהיתה נהוגה עד כה ולא - יוביל את המשק ואת התעשייה לאסון. כך טוען שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בהתייחסו למדיניות הקיצוצים המתמשכים במסלול מענקים בחוק לעידוד השקעות הון, שנקט האוצר בשנים האחרונות.
 
מדיניות שגרמה לירידה של כ-90% בתקציב המענקים בחוק לעידוד השקעות הון, מ-1.3 מיליארד שקל בשנת 1997 ל-133 מליון שקל בשנת 2007.
 
ברוש הדגיש כי בעקבות החיסול למעשה של מסלול המענקים לא הוקם בישראל ב-3 השנים האחרונות אף לא מפעל אחד גדול או בינוני, אך מנגד - 250 מפעלים העבירו מרכזי פיתוח וקווי יצור לחו"ל.
 
ברוש מזהיר כי אם תמשך מדיניות שגויה זו של האוצר - בעוד עשר שנים כ-40% מהתעשייה תייצר בחו"ל על כל המשמעויות הנובעות מכך בתחום התעסוקה, וצמיחת המשק.
 
ברוש קורא לשר האוצר בר-און להקצות לאלתר תקציב מיוחד של כ-2 מיליארד שקלים אשר יאפשר היענות לבקשות (של כ-400 מפעלים) המבטאות השקעות של כ-10 מיליארדי שקלים, בקשות הממתינות כ-4 שנים למענה במסלול זה.
 
ברוש טוען כי השקעות אלו יאפשרו ל-14 אלף משפחת בפריפריה לצאת בשנה הקרובה ממעגל העוני והאבטלה - בכך להקטין ב-11%-12% את שיעור המובטלים בפריפריה. השקעות אלו יביאו לגידול של יותר מ-3.5 מיליארד שקל ביצוא ולגידול בהכנסות המדינה ממסים.
 
ברוש הזהיר כי אל לו לשר האוצר להתבשם, כמו קברניטי המשק, מהעובדה שהמשק צמח ב-3 השנים האחרונות בשיעור ממוצע של כ-5%, שכן - על מנת לסגור את פער התוצר לנפש עם מדינות ה-OECD תוך 5 שנים, על המשק לשמור על שיעורי צמיחה שנתיים של 5% - 6%.
 
ברוש טוען, כי אם הממשלה היתה נענית לבקשות המפעלים במסלול מענקים השוכבות זה שנים כאבן שאין לה הופכין - ללא ספק היינו יכולים להגיע לשיעור צמיחה של 6% לפחות, כבר ב-2008.
 
נשיא התאחדות התעשיינים דורש משר האוצר להאריך את תוקף מסלול המענקים בחוק עידוד השקעות הון ולהקציב למסלול זה החל מהשנה הבאה תקציב של 600 מיליון שקלים בשנה, זאת בנוסף להמשך תקצוב מסלול התעסוקה והארכת מסלול הטבות המס, תוך ביצוע התאמות בשיעור ההטבות בהתאם למתווה הפחתות המס הכללי במשק.
 
ברוש ציין, כי ללא תמיכת החוק לעידוד השקעות הון בכלל ומסלול המענקים בפרט, לא היה ניתן למשוך לישראל חברות רב לאומיות, וגם משקיעים מקומיים לא היו מרחיקים "לנדוד" לאזורי הפריפריה.
 
נשיא התאחדות התעשיינים ציין, כי חוק עידוד השקעות הון תרם במידה רבה להתפתחותם של מפעלי תעשייה בעיירות הפיתוח, אשר סביבם התפתחו חברות מסחר ושירותים.