ברוש בוועדת הכספים: על הממשלה לפעול להעדפת תוצרת הארץ

נשיא התאחדות התעשיינים טוען כי השינוי בחוק חובת המכרזים יביא לתוספת עסקאות של כ-4 מיליארד שקל לשנה ולתוספת של כ-10,000 מועסקים במגזר העסקי


00:00 ,22.04.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים טוען כי השינוי בחוק חובת המכרזים יביא לתוספת עסקאות של כ-4 מיליארד שקל לשנה ולתוספת של כ-10,000 מועסקים במגזר העסקי
 
על הממשלה לפעול להעדפת תוצרת הארץ ולשנות בהתאם את חוק חובת המכרזים. כך אמר היום שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בהופיעו בפני ועדת הכספים של הכנסת.
 
ברוש העריך כי שינויים אלו בחוק חובת המכרזים צפויים להביא לתוספת עסקאות בשוק המקומי בהיקף הנאמד לפחות בכ-4 מיליארד שקלים בשנה. כאשר עיקר התוספת תיגזר מהחלת חוק חובת המכרזים על פרויקטים לפיתוח התשתיות המבוססים על המגזר העסקי. משמעות הדבר, ציין ברוש,  תוספת של קרוב ל- 10,000 מועסקים במגזר העסקי מדי שנה.
 
ברוש ציין, כי המשבר הכלכלי מהווה זרז לשנות את תקנות חוק חובת המכרזים כך שייקבע עקרון בחוק לפיו חלה חובה לרכוש טובין ועבודות מתוצרת ישראל, כאשר חובה זו לא תחול על ספקים ממדינות שלישראל יש עמן הסכם הדדיות מתאים או שהן חתומות על הסכם קוד הרכישות הממשלתיות (הסכם ה-GPA).
 
מאידך, ספקים ממדינות זרות שאינן חתומות על הסכם הדדיות עם ישראל, לא יורשו להתמודד על ביצוע מכרזים. כמו כן, בעוד שתקנות העדפת תוצרת הארץ, כפי שמופיעות כיום בחוק חובת המכרזים, חלות על טובין בלבד, מציע ברוש, להרחיב את העדפת תוצרת הארץ גם על שירותים ועבודות. ברוש מציע, כי הוראות התיקון בחוק חובת המכרזים יחולו אף על התקשרויות משנה של הספק המקומי הזוכה, זאת כדי למנוע תופעת שרשור בביצוע המכרזים, מספקים של תוצרת הארץ אל ספקים של תוצרת חוץ.
 
ברוש מציין כי אחד היתרונות הבולטים של התוספת לחוק חובת המכרזים  יתבטא במתן העדפה לתוצרת הארץ בפרוייקטים של המדינה לפיתוח תשתיותיה, בעיקר פרויקטים המבוססים על השתתפות המגזר העסקי.
 
לדבריו, קבלת התיקון לחוק תקנה עדיפות לספקים ישראליים ולמוצרים ישראליים ותגדיל את מעורבות העובדים הישראליים בפרויקטים דוגמת כביש חוצה ישראל, רכבת קלה ירושלים, רכבת קלה חיפה, רכבת קלה תל-אביב, צינור הגז הטבעי, כל מתקני ההתפלה, עיר הבה"דים שבנגב ועוד – פרוייקטים בהם לא מוקנות כיום עדיפות לטובין או עבודה מתוצרת ישראל.
 
לדברי ברוש, בין הצעדים שעל הממשלה לנקוט: הנהגת מס הכנסה שלילי בכל רחבי הארץ, חוק עידוד השקעות הון, ביצוע מיידי של 5 עד 6 פרויקטים בתחום התשתיות. לדבריו, הדבר החשוב ביותר הינו המיידיות בביצוע "אנו המדינה היחידה בעולם שמאז פרוץ המשבר עוד לא הושקע שקל ולא קרה מאומה".