ברבע השני של 2004 : האצה בקצב התרחבות תפוקת התעשייה, בההשקעות בתעשייה ובמשלוחי היצוא

עודד טירה: ברבע השני של 2004 - נרשמה האצה בקצב התרחבות תפוקת התעשייה, ההשקעות בתעשייה, משלוחי היצוא והמכירות לשוק המקומי, לצד קליטת עובדים. הציפיות לרבע השלישי - התמתנות ניכרת בקצב קליטת העובדים בתעשייה


00:00 ,18.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
עודד טירה: ברבע השני של 2004 - נרשמה האצה בקצב התרחבות תפוקת התעשייה, ההשקעות בתעשייה, משלוחי היצוא והמכירות לשוק המקומי, לצד קליטת עובדים. הציפיות לרבע השלישי - התמתנות ניכרת בקצב קליטת העובדים בתעשייה; התמתנות קלה בקצב התרחבות משלוחי היצוא ובקצב גידול ההשקעות בנכסים קבועים בתעשייה; עם זאת, תמשך ההאצה בקצב התרחבות תפוקת התעשייה והמכירות לשוק המקומי; טוען: עדיין האבטלה היא הבעייה המרכזית של המשק. השביתה בנמלים עלולה לפגוע בצמיחה ובמצב המשק והתעשייה.

ברבע השני של 2004 נרשמה האצה בקצב התרחבות תפוקת התעשייה, ההשקעות בתעשייה, משלוחי היצוא והמכירות לשוק המקומי, לצד קליטת עובדים משמעותית. כך מסר עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים על סמך סקר הציפיות בתעשייה שערכה התאחדות התעשיינים במחצית השנייה של חודש יוני ובתחילת יולי 2004 (עוד לפני פרוץ השביתה בנמלים) והקיף 193 מפעלי תעשייה.

עם זאת, מציין נשיא התאחדות התעשיינים, כי מציפיות התעשיינים לרבע השלישי של 2004 מתברר כי החודשים יולי-ספטמבר 2004 יהיו פחות טובים לתעשייה - צפויה התמתנות ניכרת בקצב קליטת העובדים בתעשייה, התמתנות קלה ביותר בקצב התרחבות משלוחי היצוא ובקצב גידול ההשקעות בנכסים קבועים בתעשייה. עם זאת, תימשך ההאצה בקצב התרחבות תפוקת התעשייה והמכירות לשוק המקומי.

טירה מציין, כי השביתה בנמלים עלולה לפגוע קשות בצמיחה ובמצב המשק והתעשייה.

טירה טוען, כי עדיין הבעייה המרכזית של המשק היא בעיית האבטלה וכי חוק עידוד השקעות הון החדש, שמצוי בימים אלו בהליך חקיקה מתקדם, מהווה הזדמנות מצויינת לתת מענה לבעיית האבטלה. זאת בתנאי שיכלול מסלול תעסוקה, שיעניק סבסוד למעסיקים לקליטת עובדים. נשיא התאחדות התעשיינים סבור, כי שביתה ממושכת בנמלים תוסיף אלפי מובטלים למשק.

מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים מתברר, כי ברבע השני של 2004 חלה האצה בקצב התרחבות תפוקת התעשייה, 53% מהתעשיינים הרחיבו את תפוקתם, מהם 13.5% דיווחו על עלייה ניכרת, ו-25% צמצמו תפוקתם. במקביל נמשכה ברבע השני של השנה עלייה בניצולת הציוד בתעשייה, תוך האצה קלה בקצב. 36% מהתעשיינים רשמו עלייה בניצולת ו-22% רשמו ירידה.

בנוסף, מדווחים התעשיינים על עלייה חדה ביותר במלאי המוצרים המוגמרים ובמלאי חומרי הגלם. עלייה כה חדה במלאים לא דווחה עד כה במסגרת סקר הציפיות.

עוד עולה מסקר התאחדות התעשיינים, כי ברבע השני של השנה נרשמה קליטת עובדים משמעותית. 34% מהתעשיינים בסקר דיווחו על קליטת עובדים, ו-12% דיווחו על פיטורים. טירה מציין, כי קליטת עובדים בתעשייה בעוצמה כזו, לא דווחה מזה 9 שנים, (מאז סקר אוקטובר 95'). במכירות לשוק המקומי נרשמה האצה ברבע השני של השנה, 42% מהתעשיינים דיווחו על עלייה במכירות ו-27% רשמו ירידה. כן נרשמה ברבע השני של השנה האצה ניכרת בקצב גידול משלוחי היצוא. 59% מהיצואנים דיווחו על עלייה ביצוא, לעומת 18% שדיווחו על נסיגה. טירה מציין, כי קצב גידול כה חד ביצוא התעשייתי לא נרשם מזה יותר מ-9 שנים, (סקר ינואר 95'). עוד מתברר כי, במקביל, התמתנה במעט השחיקה ברווחיות היצוא ברבע השני של השנה. 26% מהיצואנים רשמו שחיקה ברווחיות ו-13% רשמו שיפור. כמו כן, התחדשה העלייה בהוצאות המימון הריאליות. 23% מהתעשיינים דיווחו על עלייה בהוצאות המימון ברבע השני של השנה, לעומת 14% שדיווחו על ירידה. טירה מציין, כי העלייה בהוצאות המימון חלה על רקע היציבות בריבית בנק ישראל, ולמרות העלייה בציפיות האינפלציה ומגמת השיפור במוסר התשלומים ברבע השני של השנה.

עוד עולה מהסקר, כי האצה חלה בקצב גידול ההשקעות. 35% מהמפעלים הגדילו השקעותיהם ברבע השני של השנה ו-12% צמצמו.

נשיא התאחדות התעשיינים מציין, כי לרבע השלישי של השנה (לחודשים יולי-ספטמבר 2004), צופים התעשיינים כי תחול, כאמור, האצה נוספת בקצב התרחבות תפוקת התעשייה. 56% מהתעשיינים בסקר צופים עלייה, ו- 15% צופים ירידה; התמתנות צפויה בקצב קליטת העובדים. 18% צופים קליטת עובדים ו- 10% צופים פיטורים.

עוד עולה מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים, כי ברבע השלישי של השנה צפויה האצה נוספת בקצב גידול המכירות לשוק המקומי. 42% צופים עלייה במכירות לשוק המקומי, ו-15% צופים ירידה; התמתנות קלה צפויה בקצב התרחבות משלוחי היצוא. 50% מהתעשיינים צופים עלייה ביצוא, לעומת 14% הצופים ירידה.

התעשיינים צופים, כי הגידול בהשקעות בנכסים קבועים בתעשייה יימשך, כאמור, גם ברבע השלישי של השנה. 30% מהתעשיינים צופים עלייה, בעוד 8% בלבד צופים נסיגה.