ברבע השלישי של 2004 - נסיגה ריאלית של 0.9% בתפוקת התעשייה המסורתית

כך עולה מניתוח חודשי של התאחדות התעשיינים; עם זאת, בתעשייה כולה חלה האצה קלה של 1.3% בצמיחה; כ-2,400 עובדים חדשים נקלטו במפעלים; עיקר הגידול בתפוקה ובמועסקים - בענפי ההייטק


00:00 ,12.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

כך עולה מניתוח חודשי של התאחדות התעשיינים; עם זאת, בתעשייה כולה חלה האצה קלה של 1.3% בצמיחה; כ-2,400 עובדים חדשים נקלטו במפעלים; עיקר הגידול בתפוקה ובמועסקים - בענפי ההייטק
 
ברבע השלישי של 2004 נרשמה נסיגה ריאלית של 0.9% בתפוקת התעשייה המסורתית. (מדובר בענפי המזון, משקאות וטבק, טקסטיל והלבשה, עור והנעלה, נייר ומוצריו, דפוס והוצאה לאור, עץ ורהיטים).  עם זאת - בתעשייה כולה - חלה האצה קלה של 1.3% בצמיחה, זאת לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של 2004, בו גדלה תפוקת התעשייה ב-1%. כך מסרה נירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים בהסתמכה על ניתוח חודשי של מצב התעשייה שערכו כלכלני התאחדות התעשיינים.
 
שמיר מציינת כי השביתה בחודשים יולי-אוגוסט 2004 השפיעה על נתוני התפוקה בחודשים אלו. ענפי הטכנולוגיה העילית אשר משתמשים בעיקר בתובלה אווירית רשמו צמיחה גם במהלך השביתה, ולמעשה, לולא הגידול בתפוקתם - הייתה מתקבלת ברבע השלישי של השנה נסיגה קלה בתפוקת התעשייה. 
 
מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים עולה, כי עלייה ריאלית חדה של 4.7%, נרשמה ברבע השלישי של השנה בתפוקת קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, (רכיבים אלקטרוניים, ציוד לבקרה ופיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני וכלי הובלה). זאת לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של השנה.
 
עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים כי עליה ריאלית מתונה ביותר של 0.3% נרשמה ברבע השלישי של השנה בתפוקת קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, (כרייה וחציבה, מינרלים אל מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת). זאת לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של השנה.
 
מנגד, נסיגה ריאלית של 1% נרשמה ברבע השלישי של  2004 בתפוקת קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית,  (כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי). זאת לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של השנה.
 
שמיר מציינת כי ברבע השלישי של 2004 נקלטו כ-2,400 עובדים חדשים בתעשייה. גידול של 0.7% במספר המועסקים בתעשייה. היא הוסיפה, כי זהו הרבע השלישי ברציפות בו נמשכת קליטת העובדים בתעשייה בקצב ממשי. בתוך כך נקלטו כ-1,650 איש בקבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית גידול של כ-2.2% במספר המועסקים בענפים אלו. במקביל, עלייה של 0.8% שהם כ-760 מועסקים נרשמה בחודשים יולי-ספטמבר במצבת עובדי קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית; במצבת עובדי קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית נרשם קיפאון כמו גם במצבת עובדי קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית.
 
שמיר מציינת כי ברבע השלישי של 2004 חלה עלייה של 0.4% בכמות הכוללת של שעות העבודה בתעשייה, זאת לאחר עלייה של 1.1% בכמות השעות ברבע השני של השנה. היא הוסיפה כי הסבר אפשרי להתמתנות בקצב עליית שעות העבודה בחודשים אלה הינו השביתה בנמלי הים בחודשים יולי-אוגוסט, אשר אילצה מפעלים לצמצם את שעות העבודה למועסק, מאחר וחלק מקווי הייצור הושבתו בשל מחסור בחומרי גלם או בשל תפוסת יתר במחסני המוצרים הגמורים. ראיה לכך ניתן למצוא בהתפתחות שעות העבודה למועסק, אשר ירדו בחודשים אלה ב-0.3%, לאחר גידול בשיעור דומה ברבע השני של השנה.
 
עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים כי ברבע השלישי של 2004 נרשמה עלייה של 0.9% בפריון העבודה בתעשייה - זאת לאחר נסיגה מתונה ביותר ברבע השני של השנה.