בעקבות ההחלטה על סגירת אזור התעשייה ארז

עודד טירה: ממשלת ישראל תשא באחריות להתמוטטותם של המפעלים בארז - היא לא יכולה לעכב יותר ההחלטה על דרכי סיוע; כל יום שעובר מקרב עשרות מפעלים ובעלי עסקים לפשיטת רגל; דורש מהשרים נתניהו ואולמרט לתת


00:00 ,16.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
עודד טירה: ממשלת ישראל תשא באחריות להתמוטטותם של המפעלים בארז - היא לא יכולה לעכב יותר ההחלטה על דרכי סיוע; כל יום שעובר מקרב עשרות מפעלים ובעלי עסקים לפשיטת רגל; דורש מהשרים נתניהו ואולמרט לתת בדחיפות חבילת סיוע למפעלים המפונים מאזור התעשייה ארז - מקדמה עכשיו של עד חצי מליון שקל למפעל, על חשבון הפיצויים; הלוואה להון חוזר עד חצי מליון שקל לחברה, בערבות מדינה של עד 70%; אל תתנו לבירוקרטיה לנהל את הנושא כי נכשל ונגרום נזק בלתי הפיך למשקיעים ועסקים.

ממשלת ישראל תשא באחריות להתמוטטותם של המפעלים בארז, היא לא יכולה לעכב יותר את ההחלטה על דרכי סיוע. כל יום שעובר, מקרב עשרות מפעלים ואנשי עסקים לפשיטת רגל. כך טוען עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים, בעקבות החלטת הממשלה והודעת שר התמ"ת על סגירת האזור. אל תתנו לבירוקרטיה לנהל את הנושא כי נכשל ונגרום נזק בלתי הפיך למשקיעים ועסקים.

נשיא התאחדות התעשיינים דורש מממשלת ישראל לתת בדחיפות חבילת סיוע למפעלים המפונים מאזור התעשייה ארז. בראש וראשונה להעביר כבר עכשיו מקדמה של עד חצי מליון שקל למפעל, על חשבון הפיצויים בגין הפינוי.

טירה מציע, כי המקדמה תינתן על פי הערכה העצמית של המפעל, שתתבסס על מחזורו החודשי. מפעלים שיבקשו מקדמה גבוהה יותר יגישו בקשה על סמך הערכה של שמאי. מקדמת הפיצויים תשמש את בעלי העסקים במימון אובדן ההכנסות, אובדן תפוקה, אובדן לקוחות ואי עמידה בזמני אספקה וכדומה. המענק ימנע מהעסקים קריסה עתידית.

טירה סבור, כי יש לפעול מיד לניסוח נוסחת הפיצוי שתהיה מוסכמת ומתואמת עם ועד אנשי העסקים באזור התעשייה ארז ועם נציגיהם.

במכתב לשר האוצר, בנימין נתניהו ולשר התמ"ת, אהוד אולמרט דורש נשיא התאחדות התעשיינים לתת למפעלים בארז בנוסף, הלוואה להון חוזר בערבות מדינה של 70% ובריבית נמוכה, בגובה של 4 חודשי מחזור מכירות, או עד לגובה של חצי מליון שקל, הנמוך מביניהם. למפעלים גדולים, הזכאים להלוואה מעל חצי מליון שקל, ערבות המדינה תעמוד על 50%.

במכתב לשרים, דורש טירה כי למפעלים בארז שירצו להשקיע בשדרוג טכנולוגי עתידי, על מנת להפוך למפעלים תחרותיים גם בתנאי ההעסקה בישראל, יש לתת את ההטבות שבחוק עידוד להשקעות הון.

נשיא התאחדות התעשיינים דורש, כי למפעלים בארז שיעתיקו את פעילותם לשטח ישראל וימשיכו להעסיק כוח אדם בשכר נמוך, ינתן מענק כספי על כל עובד בסך 2,500 שקל. המענק ינתן לתקופה של 5 שנים ויבחן מחדש לאחר תקופה זו.

במכתב לנתניהו ולאולמרט טוען טירה, כי בעלי המפעלים בארז אשר יחליטו לא להמשיך את פעילותם העסקית לאחר שיופנו בעתיד, יש לפצות בהתאם.

טירה טוען, כי יש כבר עתה לקצוב זמן סביר לפינוי מסודר של המפעלים בארז, בו יובטחו תנאי ביטחון מרביים למפעלים במקומם, זאת עד לפינוי המוחלט.

נשיא התאחדות התעשיינים מציע לשר האוצר ולשר התמ"ת במכתבו להקים צוות ממשלתי למעקב ולביצוע בשיתוף נציגות המפונים כשהתאחדות התעשיינים תעמוד לרשות הצדדים על מנת לסייע להצלחת התהליך.

יצויין, כי באזור התעשייה ארז 187 מפעלים, מתוכם כ-80 מפעלים בבעלות ישראלית. מתחילת השנה ועד כה נגרם למפעלים נזק כספי של כ-80 מליון שקל. 30 מפעלים מצויים בתהליך קריסה ויחזיקו מעמד שבוע-שבועיים לכל היותר, 50 המפעלים הנוספים יכולים להחזיק מעמד כחודשיים ימים.