בעלי עסקים בצפון שוקלים פנייה לבג"צ על רקע אפליה

בעלי עסקים בצפון שוקלים עתירה לבג"צ על רקע אפליה בין הישובים במתן פיצויים נוכח קריסה כלכלית בעקבות המלחמה בצפון. פנו לשר האוצר בתביעה לפגישה: אנו בקריסה כלכלית


00:00 ,09.08.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בעלי עסקים בצפון שוקלים עתירה לבג"צ על רקע אפליה בין הישובים במתן פיצויים נוכח קריסה כלכלית בעקבות המלחמה בצפון. פנו לשר האוצר בתביעה לפגישה: אנו בקריסה כלכלית
 
בעלי עסקים בצפון שוקלים עתירה לבג"צ על רקע אפליה בין הישובים במתן פיצויים נוכח קריסה כלכלית בעקבות המלחמה בצפון. עו"ד ור"ח ארז שגיב ועו"ד אהוד פורת ממשרד פורת, שגיב, שלומי עורכי דין ונוטריון מרמת גן מציינים בפנייה דחופה לשר האוצר אברהם הירשזון, כי הם מייצגים בעלי עסקים רבים בצפון הארץ, המהווים מרכיב מהותי ומכריע בפעילות העסקית בגליל. הם הודיעו, כי אם לא יימצא פתרון לאלתר, יגישו עתירה לבג"צ.
 
עורכי הדין טוענים כי הוראת השעה אשר פורסמה קובעת פיצוי מסוים בגין נזק עקיף לכל אותם תושבי ישובים אשר הוגדרו כישובים המצויים ב"אזור הגבלה", בשונה מהפיצוי הקבוע לתושבי "יישובי ספר". עקב כך, פנו למשרדם בעלי עסקים רבים הפועלים באזורים אלה בשאלות הקשורות בזכויותיהם לקבלת פיצוי ריאלי בגין הנזקים הנגרמים להם עקב המלחמה המתרחשת מזה 28 יום.
לדברי עו"ד ורו"ח ארז שגיב, בניסיון לתת מענה לשאלותיהם, נמצא כי קיימת אפליה לא הוגנת בין בעלי עסקים שניזוקו תושבי "יישוב ספר" כגון קריית שמונה, לבין בעלי עסקים שניזוקו תושבי "אזור ההגבלה", כגון: כרמיאל. כל זאת כאשר מדובר בפיצוי עבור אותן פגיעות שנוצרו מאותה לחימה ובנסיבות זהות.
 
כך, בעוד תושבי "יישוב ספר" זכאים לתבוע פיצויים סבירים על פי תקנות מס רכוש משנת 1973,  זכאים תושבי "אזור ההגבלה" לתבוע פיצוי מופחת על פי הוראת השעה, בהתאם לנוסחה הקבועה בה ובמגבלת תאריכים ושעות אשר נקבעו כמזכים בפיצוי. אפליה בעניין זה, כמו גם אפליה בנושאים נוספים הקבועים בהוראת השעה, הנה לא ראויה, פסולה וקיצונית ופוגעת בתושבי "אזור ההגבלה" בצורה חמורה, מעבר לנדרש וללא כל טעם הגיוני או כלכלי.
 
עוד טוענים עורכי הדין כי מאחר והבסיס לקביעת רשימת "יישובי הספר", הוא היותם של ישובים אלה סמוכים לגבול ולאיומים שהיו במועד קביעתם ככאלה, ולכן היו חשופים לאיומים ביטחוניים וסכנה, עקב פעולות איבה מצד המדינות הגובלות ומצד ארגונים עוינים השוכנים באותן מדינות הפועלים כנגד ישראל, יש לפעול על פי אותו שיקול דעת ובאותו הגיון בטחוני שמקורו במטרת החקיקה ולהרחיב את רשימת "יישובי הספר" אשר זכאים לפיצוי על פי אותן תקנות ממש כיום.
 
עוד צוין, כי בשל התמשכות הלחימה בעלי העסקים המיוצגים על ידם מצויים על סף התמוטטות, כאשר קריסתם תגרור פיטורי עשרות ומאות עובדים אשר ייאלצו להצטרף למעגל האבטלה בצפון.